A magyar cégek fele nem tud pályázni EU-s támogatásokra
Végre egy helyen összegyűjtve megkapunk minden tanácsot, iránymutatást, hogyan pályázzunk EU-s támogatásokra, bár ezek egy ideje nem elérhetőek itthon. A pályázatíró szakember szerint jövőre újra lehetőséget kaphatnak a vállalkozók, azonban gyakori tévhitekre, hibákra hívja fel a figyelmet.
Szinte hihetetlen, de a több mint 1,8 millió magyarországi vállalkozás 48-49%-ának nulla fő a létszáma vagy nincs adat arról, hogy lenne létszáma. Márpedig a pályázatképesség egyik beugró feltétele a minimum 1 fős létszám. Ez csak egy feltétel a sokból, ami ahhoz kell, hogy pályázatképes legyen egy vállalkozás. Az Európai Uniós támogatások elapadásával sok hazai vállalkozás esett el pályázati összegektől, de vélhetően 2024-től újra elérhetővé válnak az EU-s pályázatok a hazai vállalkozásoknak is. Még éppen időben vagyunk, hogy alkalmassá tegyük a vállalkozásunkat az uniós források elnyerésére.
Milyen a pályázat-kompatibilis vállalkozás?
Csongár Gábor pályázatíró, adószakértő, közgazdász és könyvelő 25 év tapasztalatát felhasználva írta meg a Love Me Tender – Hogyan nyerj vállalkozásodnak milliókat pályázatokból? című szakkönyvet. A kiadvány konkrét tanácsokat ad arra, hogyan érjük el, hogy a cégünk egyáltalán alkalmas legyen tenderek elnyerésére. Magyarországon több olyan adózási forma is van – katás és átalányadós egyéni vállalkozók –, amellyel nem lehet EU-s pályázati pénzekhez jutni, az ilyen adózású egyéni vállalkozóknak például érdemes lehet más (leginkább társas) cégformára váltani.
A könyv elsősorban nem arra ad tanácsot, hogy valaki hogyan írjon egyedül, szakértői segítség nélkül pályázatot, inkább abban ad iránymutatást, hogy hogyan gazdálkodjon, mire figyeljen a működésénél, a könyvelésénél ahhoz, hogy a vállalkozása jó eséllyel induljon a tendereken. Három nagyon fontos tényező van, amire oda kell figyelni a cégtulajdonosoknak, vállalkozóknak pályázáskor – ezeket A Kreatív Aritmetikus, Csongár Gábor röviden így foglalta össze:
„Figyeljünk oda, hogy ne a naptári év elején indítsuk el a vállalkozást, hanem minél hamarabb. Egy teljes lezárt adóév szükséges a pályázáshoz, ha például már idén decemberben bejegyzik a céget, akkor 2024 lesz az első teljes lezárt éve, amellyel 2025-ben már lehet pályázni. Amennyiben halogatunk és 2024. januárjában alapítunk vállalkozást, akkor már egy évet csúsztunk, és leghamarabb 2026-ban pályázhatunk. Ez a legfontosabb tanácsom: ha vállalkozni akarsz, ne várj tovább, indítsd el most!
Önmagában kizáró ok a pályázásnál, ha egy vállalkozás saját tőkéje átmegy negatívba, vagy a jegyzett tőke alá esik. Egy kft.-nél 3 millió, egy zrt.-nél 5 millió forint a jegyzett tőke, a saját tőkében benne van a jegyzett tőke és mindig megjelenik benne az előző évek adózott eredménye (vagy nyereséges vagy veszteséges volt a cég). Sokan annyira minimalizálni akarják az adófizetési kötelezettséget, hogy folyamatosan kihozzák a céget veszteségesre (mert a jövedelemminimum szerinti adózás lehetővé teszi, hogy a veszteséges cég is fizethessen egy minimum adót, így az adóhivatal sem fog vizsgálódni, a vállalkozás is a legkevesebbet fizeti, mindenki jól jár). Azonban a vállalkozók ilyenkor nem gondolnak arra, hogy hiába működik a vállalkozás jogilag ekkor is, pályázati szempontból nem lesz alkalmas támogatásra, hiszen azt mutatja a mérleg, hogy nem jól gazdálkodik, nem stabil a vállalkozás, a hitelezők érdekei nincsenek megvédve, összességében veszteségesen működik, hiszen a saját tőke a jegyzett tőke alá megy. Az éves beszámolóban – pályázati szempontból mindenképpen – a saját tőke összegének érdemes mindig nagyobbnak lennie, mint az alatta lévő sorban található jegyzett tőkének. Egyébként azért sem érdemes folyamatosan veszteségesre kihozni a céget, mert előbb-utóbb a Cégbíróságnak is fel fog tűnni ez a rendellenes működés: súlyos bírságokat szabhatnak ki a vállalkozóra, amellett, hogy kötelezhetik a jogutód nélküli megszűnésre vagy egy kisebb jegyzett tőkét igénylő vállalkozási formára történő átalakulásra, amennyiben nem rendezi záros határidőn belül a vállalkozás a saját tőkéjét. Ezt bármikor elkezdhetik vizsgálni, elvileg egy „gombnyomással” le lehetne válogatni, melyik vállalkozás saját tőkéje nem megfelelő mértékű.
Kicsi árbevétellel sem érdemes egy tenderen elindulni. Minimum 15-20 millió forint nettó árbevétellel már jók az esélyeink a támogatásra, hiszen a támogatási intenzitás általában 50%-70% között van, és a minimum támogatási összegek jellemzően 10 millió forinttól indulnak (néha van 2 millió forintos is), tehát ha ezt visszaosztjuk, akkor 70% támogatási intenzitásnál reálisan legalább 15 millió forint árbevételnek kell lennie (50%-os támogatási intenzitásnál 20 milliós árbevétel szükséges), hogy meglegyen az arány. Az összes elszámolható költség egy pályázatban nem lehet nagyobb, mint az utolsó – vagy ha a felhívás engedi, a két utolsó év közül a választott – lezárt pénzügyi év nettó árbevétele. Mivel az összes elszámolható költségből számoljuk ki (a támogatási intenzitásnak megfelelően) a támogatás összegét, ez is egy fontos szempont. Röviden: az árbevételt a lehető legjobban maximalizálni kell ahhoz, hogy minél nagyobb eséllyel jussunk minél több támogatási forráshoz.” – tanácsolja a legfontosabbakat a pályázatíró, adószakértő.
A kulcs: pályázati-szemléletű könyvelés
Csongár Gábor azt is elárulta, amikor új ügyféllel tárgyal, azon nyomban elkéri az cég adószámát és nevét, hogy megnézze, mire lehet pályázni a vállalkozással, de az esetek felében nem kerül sor újabb találkozóra, mert a vállalkozás nem alkalmas pályázásra. Fontos, hogy a könyvelő, adószakértő arra is felhívja a kliensei figyelmét, hogy ilyen vagy olyan gazdasági mutatókkal képes lesz-e gyarapodni a cég, egyáltalán, pályázatképes-e az adott vállalkozás, mekkora nyereség kell ahhoz, hogy a lehető legtöbb támogatási forráshoz juthasson, azaz egy jó adószakértő, számviteli szakember meg tudja jósolni, hogy hasonló működéssel mennyire lesz stabil az cég rövid és hosszú távon. Ők ezt pályázati-szemléletű könyvelésnek nevezik, és igyekeznek minden ügyfelüknél szem előtt tartani, hogy ne a gazdálkodásukon, könyvelésükön múljon az, hogy a későbbiekben tudnak-e pályázni a vállalkozásukkal.
Ígéretes távlatok
Pályázni akkor is van lehetőségünk, ha már korábban elbuktunk uniós pályázatot, csak sokkal tudatosabban, előrelátóbban kell felépítenünk a vállalkozásunk működését a jövőben, hogy a 2027-ig tartó pályázati ciklusban uniós támogatáshoz juthassunk. A pályázatra való felkészülés egyik pozitív „mellékhatása”, hogy a versenytársakhoz képest előnyre tehetünk szert, ugyanis egy megbízható, jól működő, kiváló mutatószámokkal rendelkező vállalkozás, mindig hitelesebb és ígéretesebb lesz a partnerek számára is, ráadásul többször is lehet pályázni támogatásra egy folyamatosan nyereséges vállalkozással. Vagyis mindenképp jó befektetés minél hamarabb tender-kompatibilissé tenni egy vállalkozást.
Kapcsolódó cikkek
- Neumann 120 kiállítás a Deák17 Galériában
- Magyar energetikai startupokat is várnak a befektetői programba
- Letarolhatják a magyar piacot a külföldi e-kereskedők
- Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!
- Mesterséges intelligenciával fejlesztő cégek pályázatát várja a Magyar Telekom
- Magyar kutatói együttműködésben összegezték a mesterséges intelligencia hatásait
- A kreativitás új dimenziói: két új kategória ’Az Év Honlapja’ pályázaton
- Negyvenéves magyar mikroszámítógépre fejlesztenek új játékokat
- Kivérezhetnek a hazai kereskedő vállalatok, ha nem váltanak digitális stratégiára
- Újdonságokkal tér vissza a Schneider Electric „zöld” versenye
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.