A Web3 és az AI a játékok jövője
A Web3-as játékok, más néven blokklánc vagy decentralizált játékok piaca fellendülőben van: egyre több Web2-es játékfejlesztő költözik a Web3-ra, miközben a mesterséges intelligencia egyre jelentősebb szerepet játszik magában a fejlesztési folyamatban és járul hozzá a felhasználói élmény fokozásához. A Binance Chris Chang-ot, Gomble társalapítóját és ügyvezetőjét; Zoe Z.-t, a SleeplessAI marketingigazgatóját és Jeremy Horn-t, az Xterio társalapítóját kérdezte a legfrissebb fejleményekről. A megszólalók mindannyian Web2-ről nyergeltek Web3-ra.
A Binance összeállítást közölt arról a beszélgetésről, amely az X-en zajlott le játékfejlesztő cégek vezetői, Chris Chang, Gomble társalapítója és ügyvezetője, Zoe Z., a SleeplessAI marketingigazgatója és Jeremy Horn, az Xterio társalapítója részvételével. A teljes beszélgetést az X-en lehet meghallgatni, ide kattintva.
A játékszektor – annak ellenére, hogy most felívelő pályán van – korábban le volt maradva más Web3 iparágakhoz képest. A változást 2023 hozta el, amikor jelentős mennyiségű tőke áramlott ide, és sok tehetséges fejlesztő kezdett el ezen a területen dolgozni. Vajon 2024 lesz az áttörés éve a Web3-as játékok számára?
Értékteremtés – pénzügyi haszon
A felhasználók általában tetemes mennyiségű értéket, tartalmakat cserélnek ki egymás között – ezek egy része a Web3-as játékok világában képződik. A digitális gyűjtemények és a Web3 segédprogramjai segíthetnek a jövőben abban, hogy ezek az értékek hasznot tudjanak hajtani az új és a már meglévő felhasználóknak. Olyan lehetőségekről van szó, amelyek messze túlmutatnak a szokásos airdropokon (ezek során érméket és tokeneket osztanak szét a felhasználók között egy-egy poszt megosztásáért cserébe). Miközben a játékprojektek esetében is fontos az erőteljes tokenomika, amit a valós kereslet és a valós natív bevétel hoz létre, a blokklánc elemek tovább javítják a játékok hatékonyságát és a játékélményt. A szakértők úgy látják, a jövőben még több kezdeményezésnek lehetünk majd tanúi ebben a szektorban, a verseny még kiegyenlítettebbé fog válni, az ökoszisztéma pedig tovább fog fejlődni, ami összességében további értéket fog teremteni a piac szereplői, vagyis a játékosok, a tartalomfejlesztők, a fejlesztők és a kereskedők számára. Ez jutalmak és pénzügyi haszon formájában is lecsapódik majd, elősegítve újabb funkciók és tartalmak megjelenését.
Kontent-univerzum
A korábbi Web3-as játékok még jellemzően az infrastruktúrára koncentráltak. Mostanra, az első és második rétegű hálózatok fejlődésének köszönhetően, a fejlesztés sokkal inkább a játszhatóságra és a felhasználók tartalomfogyasztási szokásai helyeződött át. Manapság a bevételeket többnyire az örökölt franchise-ok és IP licencek generálják, aminek hátterében alapvetően a Free-to-Play (F2P) mozgalom áll. A felhasználók inkább a jólismert márkákba és karakterekbe szeretnének több időt és pénzt fektetni, amelyekkel érzelmileg is jobban tudnak azonosulni. Annak ellenére, hogy az árak erősen ingadoznak a piacon, az figyelhető meg, hogy a felhasználók egyre többet játszanak, leginkább a szórakoztató tartalmak és a másokkal való ismerkedés lehetősége miatt.
A Web2-es játékok a Web3-ra költöznek
A nagy stúdiók rendelkeznek azzal a tapasztalattal és szakértelemmel, ami ahhoz szükséges, hogy a Web3-as játékokat a Web2-es játékok színvonalára emeljék. Ezzel párhuzamosan, ezek a stúdiók egyre elfogadottabbá és népszerűbbé teszik a blokklánc technológiát a játékfejlesztők körében. Számos Web2-es stúdió Web3 komponenseket alkalmaz a népszerű IP-ik esetében, vagy épp teljesen új Web3 natív projekteket indítanak a saját márkanevük alatt, ami új lehetőségeket kínál a játékosoknak.
Az Xterio társalapítója szerint a Web3 gaming még mindig gyermekcipőben jár, és ugyanolyan kétkedés övezi mind a fejlesztők, mind a játékosok részéről, mint annak idején a Free-to-Play-t. A kihívások azonban új lehetőségeket teremtenek. Az Xteria a digitális tulajdonszerzésre és a blokklánc technológiára olyan lehetőségként tekint, amely alkalmas a játékosi részvétel újraértelmezésére és a bevételszerzésre.
Az F2P játék szcénában két meghatározó tényező dönti el a sikerességet: a játékos-megtartási-képesség és a monetizáció (bevételszerzés). A free-to-play piac jelenleg komoly kihívásokkal küszködik, ami az egyre szigorúbb adatvédelmi szabályokra és a felhasználói szokások megváltozására vezethető vissza.
Az előzetes Play-to-Earn (P2E) adatok azt mutatják, hogy amennyiben a játékosok megszerzik a digitális eszközeik tulajdonjogát, nagyobb eséllyel maradnak a platformon, javul a konverziós ráta és általában a bevételek is növekednek. Az Xterio erre a felismerésre alapozta saját projektjének az elindítását, amely az Age of Dino nevet kapta. A játékosok itt birtokolhatják a karaktereket és a dínókat és kereskedhetnek is velük, ezzel pedig a játékon belüli pénzeszközből valós értéket hoznak létre, amit tokenné alakítva további tartalmakhoz való hozzáférésre használnak fel.
Ahhoz, hogy egy cég megőrizhesse versenyképességét a játékiparban, fontos, hogy képes legyen megragadni a kínálkozó alkalmat. Márpedig a blokklánctechnológia minden bizonnyal teljesen át fogja alakítani az iparágat, nagyobb beleszólást engedve a játékosoknak az iparági és piaci folyamatokba, különböző ösztönzők révén. Az Xterio a digitális tulajdonjogot használja ki piac dinamizálására, még több játékos bevonására, arra ösztönözve őket, hogy váljanak a digitális eszközök tulajdonosaivá.
Web3 X AI: A játékélmény javítása
A játékiparban tipikusan 2-5 évre van szükség egy-egy színvonalas játék kifejlesztéséhez. A Web3-as játékok manapság tapasztalható fejlődése, az alacsonyabb költségek és a javuló komplexitás miatt egyre inkább a mobil-játékok felé forduló stúdiók növekvő száma azt vetíti előre, hogy a mesterséges intelligenciának egyre fontosabb szerepe lesz majd a fejlesztésben. Azon kívül, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM) a Web3 játékok fejlődéséhez természetes nyelvfeldolgozással, játék IP-k generálásával – például karakterek és forgatókönyvek létrehozásával – járulhatnak hozzá, az AI integrációja a fejlesztési folyamatba, valamint a rá épülő toolkitek egyre jobb elérhetősége azt is jelenti, hogy lerövidül a fejlesztési idő és gyorsabban kerülnek a játékok piacra.
A SleeplessAI, egy blokklánc-alapú virtuális társjáték-fejlesztő, az AI által generált tartalmat (AIGC) és a nagy nyelvi modelleket (LLM) használja személyre szabott, történetalapú játékmenet és párbeszédek létrehozására. A SleeplessAI CMO-ja szerint az AI nemcsak a termelékenységünket, hanem az általuk kínált játékélményt is fokozta. Az AI körülbelül 80%-kal csökkentette költségeiket és átfutási időiket, amiben fontos szerepet játszik az olyan AIGC eszközök használata, mint a Midjourney és a Stable Diffusion. Ezek nem helyettesítik a művészeket, hanem inkább segítik a kreatív alkotói folyamatot.
A SleeplessAI ugyancsak a felhasználói élmény javítása érdekében alkalmaz LLM-eket, így alkotva a felhasználó érzelmeire ható párbeszédeket, ami a virtuális barátokkal zajló interakciókat támogatják. Egy természetes nyelvi párbeszéd során a játék olyan válaszokat képes ezek segítségével adni, amelyek figyelembe veszik a játékosok szándékait is. A generatív AI közreműködésével létrejövő minden egyes mondat hozzáad a játékélményhez. Ezek révén jobban működik a játék, sőt akár irodalmi értékre is szert tesz. Vagyis a hagyományos módon szkriptelt mondatokhoz képes a fejlődés hatalmas mind a működési hatékonyság, mind a párbeszédek egyedisége tekintetében.
Az Xterio a saját tartalomfejlesztő partnerei számára fejleszt jelentleg egy AI toolkitet, amely kimagasló minőségű 2D és 3D tartalmakat generál a blokkláncon. Ezen kívül, az AI-társ projektjük, a Palio a játékosok és a digitális entitások közötti érzelmi kapcsolat megteremtését tűzte ki célul. A Paliot egy olyan digitális társként képzelik el, amely a felhasználó életének részévé válik, beszélget vele és segíti bizonyos feladatok elvégzésében, ezzel egyedülálló érzelmi kapcsolatot teremt felhasználó és a digitális világ között.
Xterio tisztában van azzal, mire van ma leginkább szüksége a fejlesztőknek, ezért tud támogatást nyújtani nekik. Mesterséges intelligenciára alapuló toolkitekre szerintük jelentős lesz a kereslet a játékfejlesztők körében. Ezek személyre szabott, előre betanított modelleket kínálnak a felhasználók által generált játékon belüli, és promóciós grafikákhoz, illetve a nem-játékos karakterek beszélgetéseihez és interakcióihoz.
Mindezek mellett, az Xterio a játékok terjesztésében is segíti a fejlesztőket, ezzel ösztönözve az innovációt, a minőségi játékélmény minél szélesebb közönség számára történő eljuttatását, miközben figyelemmel kísérik a piaci kereslet alakulását.
A jövőben a játékok másként fognak felhasználókat megtartani és megszerezni
A hagyományos játékfejlesztők egyre inkább Web2.5 játékfejlesztőként pozícionálják magukat. Erre példa a dél-koreai játékfejlesztő, a Gomble. Az ilyen stúdióknak a fő céljuk az, hogy megkönnyítsék a hozzáférést a játékokhoz, és hogy gazdag, láncon kívüli játékélményt kínáljanak a Web2 játékosok számára. A tokenizált ösztönzőket ezt követően fokozatosan vezetik be, miközben a játék fokról-fokra teljesen átáll láncalapú működésre. Így meg tudják tartani a korábbi játékosaikat, akiket visznek magukkal tovább a Web3-ra.
A Gomble a dél-koreai játékfejlesztő, a 111Percent kriptoiparágban tevékenykedő leányvállalata. Már több mint 150 játékot dobtak piacra, a Gomble-t pedig arra használják, hogy a Web3-on belül építsenek közösséget. A Gomble legfontosabb célja az, mintegy 2 millió játékos számára nyissa meg az utat a Web3 világába. Olyan játékokat terveznek, amelynek szabályait a felhasználó félpercen belül képes megérteni, a belépés és a játék elindítása pedig a lehető legegyszerűbb. Nem csak új játékosokat szeretnének megnyerni, és nem várják el a játékosoktól tokenek vásárlását az első bejelentkezés alkalmával. A megközelítésük szerint a játékost fokozatosan kell megismertetni a Web3-elemekkel, aki mindeközben kiválóan szórakozik, élvezi a tartalmakat, egyre lelkesebben veti bele magát a játékba és szinte észrevétlenül kerül át a Web3-as közegbe. A játékosok olyan versenyeken vehetnek részt, amelyeken a tokenekkel egyenértékű jutalmakban részesülnek.
Kapcsolódó cikkek
- Elérhető a Google Gemini ultra változata a Gemini Advanced
- Digitális átállás: néha nem árt egyet hátra lépni
- Magyarországon is megérkezik a boltokba a Samsung Galaxy S24 széria
- Ha megismerjük az AI-t, kevésbé tartunk tőle
- A fellendülés éve volt 2023 a kriptopiacon
- A PwC a Harvey jogi mesterséges intelligencia bevezetésével utat nyit az AI-technológiának
- CES 2024: A mindennapokba beszökött a jövő
- MI-alapú, 2024-es LG innovációk a CES-en
- Itt a Binance év végi jelentése
- A Bosch generatív mesterséges intelligenciát alkalmaz a gyártásban
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
TECHXPO 2024: Már közel 360 ezren töltötték le a Digitális Állampolgár mobilalkalmazást
Megnyitotta kapuit a TECHXPO 2024, Közép-Európa legnagyobb tech csúcstalálkozója Budapesten. A négynapos rendezvény fajsúlyos nemzetközi konferenciaprogrammal indult, melynek nyitóelőadását Rogán Antal, a Miniszterelnöki Kabinetirodát vezető miniszter tartotta a Digitális Állampolgárság témájában. Előadott még a konferencián többek között Gerd Leonhard, a világ TOP 10 jövőkutatóinak egyike, Hong-Eng Koh, a Huawei Technologies globális közszolgálati iparági vezető kutatója, illetve Bojár Gábor, a Graphisoft alapítója is.
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették együttműködésüket, amelynek célja a globális piacra szánt SoC-k, (System-on-Chips, azaz egylapkás rendszerek) fejlesztése. A partnerség révén az LG célja, hogy tovább bővítse a termékeihez és szolgáltatásaihoz használt AI-chipek tervezésében és fejlesztésében rejlő lehetőségeket. A vállalat elkötelezett az AI-alapú innovációk előmozdítása mellett, különösen a háztartási készülékek, az okosotthon-megoldások, valamint a jövőbeli mobilitási és kereskedelmi fejlesztésének területén.
Franciaországban már a mesterséges intelligencia deríti fel a villanyóraleolvasási hibákat
Az ENEDIS, Franciaország villamosenergia-hálózati elosztója az SAP Signavio Process Mining és az SAP Business AI megoldásait választotta annak érdekében, hogy automatizálja a mérőleolvasások során észlelt anomáliák megoldását, és megbízható számlázást garantáljon mintegy 600 000 üzleti ügyfelének.
A Vezetők között a Schneider Electric az e-autók töltését menedzselő megoldások piacán
A Vezető megoldásszállítók közé sorolta az IDC kutatócég „MarketScape: Worldwide Electric Vehicle Charging Management Solutions 2024 Vendor Assessment” elemzése a Schneider Electricet az elektromos járművek töltését menedzselő rendszerek piacán. A vállalat megoldásai átfogó töltőinfrastruktúra-kezelést biztosítanak a skálázhatóságra, a megbízhatóságra, a biztonságra és a felhasználói élményre összpontosítva.
Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz
Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére.