A magyar családok közel ötöde nem szabályozza a gyermekek képernyőidejét
Miközben a gyerekek kezébe egyre fiatalabb korban kerül okoseszköz, a Vodafone Magyarország Alapítvány 2023-as kutatásából* kiderül, hogy a szülők nem mindig rendelkeznek szükséges kompetenciával, hogy kialakítsák az eszközök használatával kapcsolatos keretrendszert és megtanítsák a gyerekeknek az online tér helyes használatát. Az Alapítvány megújuló NetTippek Szülőknek tudásanyaga ezen ismeretek elsajátításához és a közös családon belüli gondolkodás megkezdéséhez kínál gyakorlati tippeket és támogatást a kis- és nagygyerekes szülők számára.
Három év alatt megduplázódott a telefonnal rendelkező 7-8 évesek száma, ezzel nem csak az internet kínálta lehetőségek, de veszélyek is megnyílnak előttük. Ugyan a fiatalok 91 százaléka pozitívan vélekedik saját digitális képességeiről a kritikus gondolkodás és az információszűrés terén, azonban a megkérdezettek mintegy háromnegyede (74%) negatívan ítéli meg mások képességeit – derül ki egy 2023-as kutatásból**.
Noha úgy tűnhet, hogy a „digitális bennszülöttek” sokkal magabiztosabban használják az okoseszközöket, mint a szüleik, a technikai jártasság még nem jelenti azt, hogy fel is vannak készülve a biztonságos internethasználatra, amelynek elsajátításában a nagyobb élettapasztalattal rendelkező szülőkre szorulnak. Sokszor azonban a szülők sem rendelkeznek az ehhez szükséges ismeretekkel. Ezt a kutatásban*** részt vevő válaszadók is megerősítették, ugyanis a megkérdezettek kétharmada szerint a médiában elérhető tartalmak hitelességéről, illetve az információk megszűréséről szóló oktatás nem elég hangsúlyos a magyar iskolai képzésben, és a szülőknek van a legnagyobb szerepe a médiatudatosságra való nevelésben.
A Vodafone Magyarország Alapítvány 2023-as kutatásából**** az is kiderült, hogy a kiskorú gyermeket nevelő családok közel ötödében (17%) nincsenek szabályok az okoseszköz használat tekintetében. A családok 76 százalékában a felnőttekre is vonatkoznak a digitális eszközökkel kapcsolatban felállított szabályok, ugyanakkor ezen családok egyötödében a szülők csak részben, vagy egyáltalán nem tartják be azokat.
Amikor az Alapítvány az okoseszközök gyermekek életébe történő bevezetéséről kérdezte a szülőket, a válaszadók közel kétharmada (62%) nyilatkozott úgy, hogy a gyerekek 9-15 éves koruk között kaphatnák meg első okoseszközüket, telefonjukat. A lakosság egytizede (11%) tartja indokoltnak, hogy csak 15 éves kor fölött, míg 17 százalékuk, hogy 7-9 éves kor között kapjon saját használatra okoseszközt a gyermek. Bizakodásra ad okot, hogy pusztán a válaszadók 3 százaléka nyilatkozott úgy, hogy már 5 éves kor alatt is legyen a gyerekeknek okoseszköze, mobiltelefonja.
„Ahogy megtanítják a biztonságos közlekedés szabályait, ugyanúgy feladata a mai korban gyermeket vállaló szülőknek, hogy felkészítsék gyerekeiket a tudatos online jelenlétre annak érdekében, hogy magabiztosan mozogjanak a digitális világban. A NetTippek Szülőknek ebben nyújt gyakorlati segítséget egy új, – és sokszor számukra is kevéssé ismert – kihívásokkal teli területen” – mondta el Váczi Dorka, a Vodafone Magyarország Alapítvány oktatási programjainak szakmai vezetője.
Gyakorlati segítség szülőknek
A Vodafone Magyarország Alapítvány online tudástára, a NetTippek Szülőknek azzal a céllal jött létre, hogy összefoglalja a szülők számára azt a szükséges tudást és ismeretet, amely a tudatos online jelenlét megtanításához szükséges. Az ingyenesen elérhető felület paneljei úgy épülnek fel, hogy átfogó képet adjanak az online világ gyerekekre gyakorolt hatásáról és iránymutatást kínáljanak a gyakorlati kérdések megválaszolásában.
A segédanyag egyaránt körbejárja a kisebb és nagyobb gyerekeket érintő kérdéseket. A szülők olvashatnak arról, hogyan alakultak át a szülői feladatok az elmúlt évtizedben, és hogyan boldogul az alfa generáció a digitális térben; mikor és milyen digitális eszközt kapjanak a gyerekek; mire figyeljenek, ha okostelefont vesznek a gyereknek; hogyan hat a digitális világ az óvodás és a kisiskolás gyerekek fejlődésére; milyen csapdákat rejt az internethasználat és mi legyen a videójátékokkal. A nagyobb gyerekek szüleinek készült panelek pedig részletesebben foglalkoznak a videójátékokkal; a netikettel és a neten megosztható tartalmakkal; az internetes zaklatással és cyberbullyinggal; valamint a kritikus és tudatos internethasználattal.
A megújuló NetTippek Szülőknek tudástár a Vodafone Magyarország Alapítvány oktatási platformján, az E-skola oldalon érhető el.
_______________________
*Az Opinio által, 1128 fős minta alapján, a 16-59 éves okostelefonnal rendelkezők, kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentált sokaság körében végzett felmérés. Az adatfelvétel országos mintából, 2023 októberében történt.
**MÉDIAtudatosság, a fiatalok és a média kapcsolata kutatás 2023 - Fiatalok a Nemzetért Alapítvány (fiatalokanemzetert.hu)
***MÉDIAtudatosság, a fiatalok és a média kapcsolata kutatás 2023 - Fiatalok a Nemzetért Alapítvány (fiatalokanemzetert.hu)
****Az Opinio által, 1128 fős minta alapján, a 16-59 éves okostelefonnal rendelkezők, kor, nem, iskolai végzettség és lakóhely szerint reprezentált sokaság körében végzett felmérés. Az adatfelvétel országos mintából, 2023. októberében történt.
Kapcsolódó cikkek
- Már húszezer esetnél segített az ÉletMentő
- Adathalászat ellen is véd a Vodafone legújabb kiberbiztonsági szolgáltatása
- Kihirdették a Vodafone Digitális Díj nyerteseit
- Értékes nyereményeket vehettek át a pályázók a Digitális Témahét ünnepélyes záróeseményén
- Digitális kalandjátékon keresztül ösztönzi a diákokat a Vodafone Alapítvány
- Határidő-hosszabbítás: március 24-ig lehet jelentkezni a Vodafone Digitális Díjra
- Gyermekek robotötleteit valósítja meg a Vodafone Magyarország Alapítvány
- Emlékérmet vehette át a Parlamentben a Vodafone Magyarország Alapítvány
- Ismét lehet jelentkezni a Vodafone Alapítvány innovációs pályázatára
- Egy éve indult el az ÉletMentő alkalmazás
E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.