Utazás repülővel: így készüljünk fel váratlan helyzetekre
Tizenhárom óra várakozás a zsúfolt reptéren, törölt járatok, elrontott nyaralás, magukra hagyott utasok – merjünk-e még repülővel utazni? Hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre? Mit tehetünk, ha gond van a járatunkkal? A Repjegy.hu összegyűjtötte a legfontosabb tudnivalókat az utazás előtt állóknak.
Hetek óta rendszeresek a járatkésések és –törlések Európa-szerte, sokaknak a jó előre megszervezett, lefoglalt nyaralását húzta keresztbe a kiszámíthatatlannak tűnő légi közlekedés. Nyáron a megszokotthoz képest a repülőjáratok sokszorosa közlekedik, hiszen ilyenkor vannak a szabadságolások, nyaralások, sportesemények, idén ráadásul a problémákat csak tetézte egy komolyabb informatikai hiba is. Érdemes tehát felkészülni arra, hogy előfordulhat fennakadás a repülős utazásunk során.
Utazás előtt: hogyan készüljünk fel váratlan helyzetekre?
Pszichológusok szerint az utazás legélvezetesebb része maga a tervezés. Ez magában foglalja az úti cél kiválasztását, a látnivalók feltérképezését és természetesen a szükséges dolgok beszerzését, bepakolását is. Ha repülőútra készülünk, mindig legyen a kézipoggyászunkban váltás ruha, piperecikkek, étel, víz. Ha gyerekkel utazunk, akkor róla is gondoskodjunk, ne csak játékokkal, hanem például pelenkával, bébiétellel is. Ha úgy adódik, hogy több időt kell a reptéren töltenünk, legalább ezek az alapvetően szükséges holmik legyenek nálunk. Fontos, hogy mindig a kézipoggyászba tegyük azokat a gyógyszereket is, amelyeket éppen szedünk, ugyanez vonatkozik az olyan életmentő orvosságokra is, mint az inzulin vagy az Epipen.
Jó tudni, hogy a kézipoggyászunk könnyen feladott poggyásszá változhat: ha a repülőn a fej feletti tároló megtelik a nagyméretű kézipoggyászokkal, akkor a fedélzetről levihetik azokat, így előfordulhat, hogy nem lesz kéznél az, amit eredetileg így terveztünk. Ebben az esetben egy kisebb táskába pakoljuk át mindazokat az értékeket, amelyeket a közelünkben szeretnénk tudni – laptop, okmányok, bankkártya.
Vegyük nagyon komolyan, hogy 2,5-3 órával a gép indulása előtt már a reptéren legyünk! Hagyjunk elegendő időt a check-inre, a tájékozódásra. Ha késik a gépünk, vagy törölték a járatunkat, hasznos, ha nem az utolsó pillanatban érkezünk és értesülünk a problémáról, így időben meg tudjuk kezdeni a szükséges intézkedéseket. Ehhez érdemes használni a légitársaságok mobil applikációit, amelyek aktuális információkkal szolgálnak a járatunkról.
Késik? Törölték? Ezt érdemes tennünk
Akár késik a járatunk, akár törölték, első körben oda érdemes fordulni, ahol a jegyünket vásároltuk, vagy magához a légitásasághoz. “Cégünknél például, ha módosul a menetrend vagy törlik a járatot, akkor előre értesítjük az utast, illetve lehetőség szerint alternatív megoldást is kínálunk az utazáshoz. Fontos tudni, hogy késés vagy járattörlés esetén az utas jogait az Európai Unió légiutasjogokról szóló, 261/2004 EU rendelete szabályozza. Ennek értelmében három óránál hosszabb késés esetén 1500 kilométeres távolság alatt 250 euró, 1500-3500 kilométeres távolságnál 400 euró, 3500 kilométeres repülésnél hosszabb utaknál 600 euró kártérítésre jogosultak az érintettek. A pénzbeli kártérítésen felül az utast megilleti a megfelelő ellátás is – étkezés, frissítők, szállodai elhelyezés“ – emeli ki Holczinger Zoltán, a Repjegy.hu online üzletágvezetője.
Mindenképp célszerű utasbiztosítást kötnünk, amely az ilyen esetekre is kiterjed. Járattörlés esetén valamivel más a helyzet: biztosítani kell az utas számára az átfoglalást egy másik járatra, vagy vissza kell téríteni a jegyárat. Ezen kívül a légitársaság köteles megtéríteni az utas felmerülő egyéb költségeit, például a szállodai szobát, ha csak másnap tud tovább utazni. Kivételt jelent vis maior helyzet, valamint, ha két héttel az indulás előtt törlik a járatot.
Ha késik a járatunk, akkor az sem mindegy, milyen körülmények között kell eltöltenünk az időt. Elsősorban business utasok, illetve bizonyos hitelkártyák tulajdonosai számára elérhető szolgáltatás a kényelmes reptéri várók, Business Lounge-ok használata. “Cégünknél létezik egy olyan szolgáltatás, amelyet jegyfoglalást követően vásárolhatunk meg arra az esetre, ha járatkésés miatt biztosítani szeretnénk az ingyenes reptéri Lounge belépést” – mondja Holczinger Zoltán.
Így foglaljunk repülőjegyet, hogy elkerüljük a kellemetlenségeket
Egészen biztos, hogy késés, járattörlés szempontjából a nyár a legkitettebb időszak, ezért ha módunkban áll, akkor kevésbé frekventált hónapokban utazzunk. Érdemes utazás előtt és után is pár plusz szabadnappal tervezni, bekalkulálva az esetleges késéseket. “Ha átszállással utazunk, akkor hagyjunk elengedő időt a két járat között” – hívja fel a figyelmet Holczinger Zoltán. “A minimum csatlakozási időt a légitáraságok állítják be a foglalási rendszereikben, ennek megfelelően a cégünknél kapható jegyek minimum csatlakozási ideje minden esetben megfelelő.” Azonban ha túl rövid csatlakozási időt választunk, akkor járatkésés esetén lekéshetjük a csatlakozást. Hagyjunk magunknak minimum két és fél órát az átszállásra hogy nyugodtabb legyen az utazásunk.
Fotó: iStock
Kapcsolódó cikkek
- Új imázsfilmmel erősíti munkáltatói márkáját a Lufthansa Systems Hungária
- A spanyolok taroltak az olcsó légiközlekedésben!
- Innováció a légi szállítmányozásban
- Százezreket spórolhat, aki körültekintően repül
- Tablettel irányított, automata repülést hajtott végre az Airbus Helicopters
- Jön a Repülőtér éjszakája
- 1,7 milliárd forint állami támogatást kapott a Rolls-Royce Magyarország
- Együtt alkot különleges digitális világot az Emirates és az AWS
- Az Airbus új automata pilótatámogató technológiákat tesztel
- Mit tegyünk, ha késik vagy törlik a járatunkat?
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.