Roland Berger: Még kevés vállalat használ generatív mesterséges intelligenciát
A Roland Berger "GenAI-vezérelt átalakulás" című tanulmánya szerint sok vállalat már felismerte a generatív mesterséges intelligenciában (GenAI) rejlő lehetőségeket, de a megvalósítás még a kezdeti szakaszban van. Bár a vezetők jelentős hatékonyság- és minőségjavulást várnak a GenAI-tól, a szervezeti felkészülés és az érettség elérése érdekében még sok a tennivaló. A tanulmány elkészítéséhez a Roland Berger szakértői 17 ország és 21 iparág több mint 100 vezetőjét kérdezték meg a GenAI érettségi szintjéről a vállalatukban.
"A kezdeti szkepticizmustól a hatalmas hype-on át a higgadt értékelésig, a technológia megítélése és elfogadása figyelemre méltó átalakuláson ment keresztül" – mondja Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere. – "Sok vállalat számos felhasználási esetet kipróbált, koncepciókat dolgozott ki, meghatározta azokat a területeket, ahol az AI hatást és értéket hozhat. Az igazi kérdés azonban az, hogy hogyan lehet ezt skálázni, és a kiválasztott felhasználási esetekről teljesen produktív rendszerekké válni, újjáépíteni a folyamatokat és a szervezeteket. A nagy kihívás nem magában a technológiában rejlik, hanem a szervezetek felkészültségében, hogy a GenAI teljes potenciálját kihasználva átalakuljanak. Azok a vállalatok, amelyek képesek kihasználni a GenAI-t és ennek megfelelően átalakítani szervezetüket, jelentős hatékonysági és versenyképességi előnyre tehetnek szert a jövőben. Ez azonban jónéhány évig tartó átalakulási folyamat."
Nagy várakozások a GenAI-ban rejlő lehetőségekkel kapcsolatban
A felmérésben részt vevők úgy vélik, hogy a GenAI-ban nagy lehetőségek rejlenek valamennyi vállalati funkcionális területen az automatizálás és a minőség javításának előmozdítására. Ennek ellenére az ügyfélkapcsolatok, az értékesítés és a marketing azok a területek, ahol a legnagyobb potenciált látják az automatizálásban: a válaszadók 93%-a lát közepes vagy nagy potenciált a GenAI-ban ezen a területen, ezt követik a szolgáltatási és támogatási funkciók (90%). A kutatás és fejlesztés, a minőségellenőrzés, valamint a beszerzés, az ellátási lánc menedzsmentje és a logisztika holtversenyben a harmadik helyen állnak, egyenként 83%-kal. Ami a minőség javításának lehetőségét illeti, ezt elsősorban az ügyfélkapcsolatok, az értékesítés és a marketing területén látják (87%). Ezek a funkciók jellemzően kreatív készségeket, árnyalt nyelvérzéket és erős íráskészséget igényelnek – olyan készségeket, amelyeket a GenAI egyre inkább képes biztosítani. A kutatás-fejlesztés és minőségellenőrzés (84%) a második helyen áll a rangsorban, majd a harmadik helyen a szolgáltatási és támogatási funkciók (82%) következnek.
A vállalatok nincsenek megfelelően felkészülve a GenAI bevezetésére
A GenAI használatában rejlő hatalmas lehetőségek ellenére a vállalatok közel fele (49%) éretlennek ítéli meg a technológia bevezetését és használatát. Mindössze 19% tartja saját vállalatának állapotát érettnek a mesterséges intelligencia megvalósításával kapcsolatban. Különösen a közlekedés, az infrastruktúra és a közszolgáltatások még nagyon korai stádiumban vannak. Ezekben az ágazatokban a válaszadók mindössze 6%-ra teszik a GenAI bevezetésének érettségét. Az ipar és a gyártás esetében ez az arány még alacsonyabb, 4%. Ezzel szemben a pénzügyi és szakmai szolgáltatások (32%), valamint az egészségügy és a fogyasztási cikkek (28%) területén a digitális átalakulás nyilvánvalóan előrehaladottabb, mivel ezek az ágazatok hamar felkarolták a felhőalapú számítástechnikát és a nagyméretű adatokat.
Ahogy a GenAI minden szervezeten belül átveszi az összes funkciót, a válaszadók 55%-a a munkaköri profilokban is jelentős változásokra számít. A hatás várhatóan a pénzügyi és szakmai szolgáltatások ágazatában lesz a legnagyobb (71%), ezt követi az egészségügy és a fogyasztási cikkek (56%), a közlekedés, az infrastruktúra és a közszolgáltatások (53%), valamint az ipari és feldolgozóipar (33%).
A GenAI sikerének alapelvei
Az azonosított potenciál és a tényleges megvalósítás közötti szakadék komoly kihívást jelent a vállalatok számára, és rávilágít a sürgős feladatokra. A mesterséges intelligencia akkor lesz jelentős hatással, ha méretarányos megvalósításra kerül, ami azt jelenti, hogy a végponttól végpontig terjedő üzleti folyamatokat lefedő gyártási megoldások állnak rendelkezésre, de ez még néhány éves folyamat. A Roland Berger négy kulcsfontosságú alapelvet határoz meg, amelyek minden sikeres átalakítás alapját képezik. Mivel a GenAI a munka minden területét áthatja majd, a valóban holisztikus megvalósítás elengedhetetlen. Másodszor, egy központilag irányított stratégiai GenAI-egység felállítása döntő előnyökkel jár, mivel lehetővé teszi a vállalatok számára az alkalmazások hatékony kezelését és skálázását. Átfogó változásmenedzsmentre van szükség ahhoz, hogy a munkavállalókat felkészítsék a közelgő változásokra, és megfelelő képességekkel ruházzák fel őket. Végezetül a GenAI sikeres integrálásához és továbbfejlesztéséhez elengedhetetlen a robusztus adatinfrastruktúra és a rugalmas AI-architektúra.
"Kétségtelenül hasznos a GenAI felhasználási eseteivel kapcsolatos kezdeti tapasztalatok megszerzése. Ugyanilyen fontos azonban, hogy most megteremtsük az alapokat a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségek jövőbeni teljes kiaknázásához. Ez magában foglalja az AI-stratégia és -irányítás kidolgozását, valamint a jövőbiztos infrastruktúra kiépítését és a vállalati szintű, rugalmas és kontextusalapú adatintegráció megvalósítását. Ez jelentős átalakulást jelent, amely az üzleti élet minden területét és karrierútját érinti – beleértve a vezetésről alkotott felfogásunkat is." – magyarázza Schannen Frigyes.
Kapcsolódó cikkek
- KPMG: Az AI megtart és felszabadít a HR területén
- Az európaiak csupán 15%-a tudja, hogyan fordíthatja az AI-t a mindennapi élet javára
- Mesterséges intelligenciával érkezik a Samsung Galaxy Tab S10 széria
- Személyre szabott oktatás az online térben? A mesterséges intelligenciával hamarosan ez is lehetséges
- Várat magára az AI-forradalom
- Az ipar digitalizációját és intelligens fejlesztését célozza a Huawei MI-stratégiája
- K&H: az óvatosság már kevés a csalókkal szemben, többre van szükség
- Együttműködési megállapodást jelentett be a SentinelOne és a Lenovo
- Magyar biotech startup került be az AWS globális AI programjába
- Ezek a MI legnagyobb veszélyei az oktatásban
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.