Körkép az affiliate marketingről (III. rész)
Partnerprogramok Magyarországon
A Dotkom Internet Consulting cég már több ügyfelének is ajánlotta egy affiliate program internetes marketingstratégiába való beépítését. Kérdésünkre Vadász Gábor, a Dotkom munkatársa elmondta, hogy többféle megoldást tudnak szállítani az érdeklődőknek, amelyek ára igen széles skálán mozog: az 50 ezer forintos kis szoftvertől a 700 ezer forintba kerülő komplex affiliate modulig terjed. Az érdeklődő cégek előnyben részesítenék a komplex, áruházzal összekapcsolható affiliate modult.
Nyílt affiliate programot üzemeltető áruház már kettő is létezik a magyar piacon: a Libri és a Fókuszonline. "Legyen saját könyvesboltja" - hirdeti a Libri közelmúltban indult partnerprogramja, amely 5 százalékot ajánl fel az eladások közvetítőinek, ezenfelül a legötletesebb partneroldalakat 2 százalék bónusszal díjazza.
Százalékok és e-kereskedelem
Az ugyancsak 5%-os jutalékot fizető Fókuszonline könyváruház partnerprogramjához az Epartner.hu oldalain keresztül lehet bejelentkezni. "A könyv, CD, DVD online vásárlása talán az egyik legáltalánosabb dolog az interneten, tekintve, hogy ezen termékek jól bemutathatók a világhálón keresztül" - olvashatjuk a site bevezetőjében. Az év elején indult, Matáv-tulajdonú affiliate ügynökségnél jelentkező partnerek jelenleg a könyveken és videofilmeken kívül a távközlési cég ISDN-szolgáltatását hirdethetik, amelynek eladása után a közvetítők 10 ezer forint fix összegű jutalékot kapnak. (Az Epartner aktuális negyedéves hírlevele szerint áprilisban történtek meg az első jutalékkifizetések - de Koronczai Gáspár, az Epartner.hu vezetője elmondta, hogy ezek gyakorlatilag mind az ISDN kapcsán születtek.)
Érthető módon a partnerek által megtermelt jutalékösszegek még nem jelentősek, ahogy a többi eladásra alapozott magyarországi partnerprogram, az elsőként megjelent Numero7 CD/DVD-bolt vagy a már több magyar weblaptulajdonosnak rendszeresen jutalékot fizető Sziv.net társkereső gyakorlatában sem került még sor százezres nagyságrendű kifizetésekre. A website-fenntartók számára majd csak akkor jelenthet komoly szponzori forrást az affiliate programokban való részvétel, ha nagyságrendekkel nő a hazai elektronikus kereskedelem összbevétele, és az üzletnek végre lesz min osztoznia partnereivel.
Az affiliate marketing alkalmazása segítheti az e-kereskedelem elterjedését Magyarországon - véli Koronczai Gáspár, aki szerint éppen ez volt a Matáv stratégiai célja az Epartner.hu elindításával. Szeptemberre tervezték a rendszer fejlesztését, azóta a csatlakozó cégek kedvező csomagárak bevezetésére számíthatnak.
A weblapépítők egy része közvetlen hirdetők hiányában bizonyára örömmel venné a hazai online szponzorprogramok megjelenését. Az internetes pénzkeresés azonban sokak szemében még ma is egyenlő a "Keress pénzt szörfözéssel!" és a "Keress pénzt e-mailek olvasásával!" szlogen alatt hirdetett multi-level rendszerekkel, amelyek azonban sokkal inkább szűnni nem akaró spamáradatot, "távmunkát" kínáló apróhirdetések sorozatát és tagságbeszervezési céllal létrehozott magánhonlapokat termelnek, mintsem komolynak nevezhető bevételt.
Remail 100 ezerért?
"Akár 100 ezer forintot is kereshet e-mailek olvasásával!" - értesülhettünk a remail.netkapu.hu oldalon. A szlogen hatásos, szörfözők ezrei regisztrálják magukat, és építik lelkesen saját Remail-piramisaikat, holott némi utánaszámolás után bárki kideríthetné, mekkora esélye van annak a bizonyos 100 ezer forintnak a megkeresésére. Meruk József, a Netkapu vezetője - az egykori Távmunka Kht. alapító tagja - hangsúlyozza, hogy amerikai mintára építették fel a Remail többszintű programját, amellyel senkit nem szándékoznak félrevezetni, és már ki is fizettek több sikeres közvetítőt.
Ezt a hírt megerősíti az a webmestertársunk, aki a már két éve alakult Webreklám levelezőlistán osztja meg tapasztalatait: "Bár tudom, hogy a lista tagsága nem támogatja az MLM rendszerű programokat, de talán érdekes információ lehet, hogy kíváncsiságból csatlakoztam a Remail programjához, és ma megkaptam a fizetésem a Netkaputól. 2700 (!) több szinten beszervezett tag után 6000 forintot hozott a postás."
A "Keress pénzt reklámok olvasásával!" kategóriában a pay-per-email mellett újra bontogatja szárnyait a már sokszor megbukott pay-per-surf modell. A csúfos véget ért AllAdvantage-sztori, valamint a magyar Sokpenz.net és a Forinter.net bezárása után egy újabb kísérlettel találkozhatunk a www.goldex.hu címen. Elindult hát az új magyar pay-per-surf oldal, komolyságáról talán csak annyit, hogy a website hirdetőknek szóló (!) oldalán a nyolcsoros szövegben öt súlyos helyesírási hibát tudtunk felfedezni.
Csodák pedig nincsenek
Milyen lehetőségekkel élhetnek hát azok a weblaptulajdonosok, akik valamilyen nyílt hazai partnerprogramhoz csatlakozva szeretnének weblapjuk segítségével némi készpénzt termelni?
Pay-per-lead típusú, azaz regisztráció után elszámolt jutalékot kínál partnereinek az Axio és a Vatera partnerprogramja. Mindkét árverezősite 50 forintot fizet egy közvetített új tag után. Az Axio ezt a jutalékot további 50 forinttal toldja meg, amennyiben a regisztrált felhasználó tranzakciót is végez (hirdetést ad fel, vagy vásárol) az Axio rendszerében.
Hasonlóan pay-per-registration alapú jutalék bevezetésére készül a JobMonitor, az első magyar integrált álláskereső oldal. A JobMonitor nem hirdeti meg nyilvánosan a partnerprogramot, hanem közvetlenül keresi meg azokat a partnereket, akiknek felkínálja a csatlakozás lehetőségét. A JobMonitor így szeretné biztosítani a regisztrált felhasználók számának gyors növekedését. Korábban a Jobpilot is alkalmazta a pay-per-registration alapú elszámolást az Origóval kötött megállapodása során.
Hankiss Attila, az Axio vezetőjének elmondása szerint rendkívül sikeresnek bizonyult a cégnek a TTC-vel való célzott együttműködése, melynek során 2000 fővel gyarapították regisztrált tagjaik számát.
Amíg a pay-per-lead típusú programok a potenciális vásárlók becsalogatását, a regisztrált tagok számának növelését segítik elő, az eladások közvetlen ösztönzésére már célszerűbb a pay-per-sale modellt alkalmazni.
Találkoztunk a hazai piacon néhány figyelemre méltó kezdeményezéssel, mint például a SkyMarket viszonteladói programja (www.skycentrum.hu/skymarket/bumm.php) vagy a Pointernet (pointernet.pds.hu) internetes áruház most készülő, ugyancsak bevételmegosztáson alapuló jutalékos partnerprogramja.
A JJ Soft már több hazai internetes üzletnek szállított affiliate megoldást, a cég tulajdonában lévő online szexboltok (AKM-Shop, Szex-shop) mellett az általa fejlesztett partnerprogramot használja a Fokuszvideo.hu és a Stiefel.hu falitérkép-áruház is.
Várhatóan a magyar internetes piacon is mind több üzlet fedezi majd fel magának az affiliate marketinget, ami valóban hozzájárulhat az e-kereskedelem népszerűsítéséhez és a hazai internetes üzletek forgalmának növekedéséhez.
Kapcsolódó cikkek
- Hol érdemes elhelyeznie hirdetését?
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- Tovább növekszik a magyarországi online reklámok piaca
- Az Onlinemarketing.hu Kft. Etarget Partner lett
- A Microsoft 6 milliárd dollárért megveszi az Aquantive online marketingcéget
- Pszichológiai profilok alapján reklámozna a Google
- Marketing 2.0: üzenetek helyett dialógus
- LinkHáz.hu - ingyenes linkcsere-rendszer!
- Vita a Vodafone marketingjéről
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője