KPMG: komplex üzletfolytonossági terv
A BCP célja, hogy baj esetén a szolgáltatásokat a lehető legrövidebb idő alatt és a legkisebb költséggel visszaállíthassuk - hangsúlyozta Gaidosch Tamás, a KPMG információkockázat-menedzsment (Information Risk Management Services - IRM) üzletágának vezetője.
Nem véletlen, hogy a meglehetősen költséges tervezésben a pénzügyi intézmények járnak az élen: csaknem minden szolgáltatásuk idő- és IT-érzékeny, azaz a legtöbb funkció informatikai támogatással működik, amelynek a legrövidebb idejű leállása is komoly károkat okozhat. Az IT-kiesések oka azonban elsősorban nem technikai jellegű: az esetek mindössze ötödét okozza az informatika valamilyen hibája, leggyakrabban az emberi tényezők és a folyamatok felelősek a leállásért. Ez is igazolja, hogy valódi védelmet a működés egészét átfogó tervek jelenthetnek. Ma a hangsúly a megelőzésre terelődik - ez az olcsóbb megoldás, egy katasztrófa kezelése akár csődbe is juttathatja a céget, ami egy megfelelő tervvel elkerülhető.
Janni Ferenc, a KPMG menedzsere elmondta, hogy a BCP-terv négy fázisra terjed ki: a katasztrófa előtti felkészülésre, közvetlenül a katasztrófa utáni tennivalókra (tűzoltás), az átmeneti működés biztosítására (alternatív folyamatok, csökkent kapacitással), illetve a teljes, normál üzletmenet visszaállítására.
A BCP kidolgozása előtt alaposan elemezni kell az üzleti hatásokat. (A MKB esetében összesen 264 folyamatot vizsgáltak a tanácsadók, közülük 50 bizonyult az üzletmenet szempontjából kritikusnak.) Ezután kezdődhet magának a tervnek a kidolgozása, majd bevezetése, később pedig folyamatos tesztelése, karbantartása, és a munkatársak oktatása.
A Magyar Külkereskedelmi Banknál hét hónapba került a komplex BCP kidolgozása és bevezetése - mondta a projektet irányító Jakab Péter, az MKB Bankbiztonsági szakterületének vezetője. Jakab Péter kiemelte, gyakori tévedés, hogy a tervezés az IT-részleg feladata, hiszen a jó terv valóban az összes folyamatra kiterjed. Hiba lehet a kockázatok mechanikus értékelése is. A BCP sikeréhez ezen kívül szükség van jelentős belső közreműködésre (a tanácsadók, illetve egy-egy felelős önmagában nem juthatnak előre), és elengedhetetlen a cég legfelsőbb szintű vezetésének teljes támogatása is.
A rendezvényen a ConSec International munkatársai a BCP-folyamatok informatikai támogatottságára szolgáló szoftvereket mutattak be. A ConSec együttműködött a KPMG-vel a MKB üzletfolytonossági tervének kidolgozásában is.
- Az üzletfolytonossági tervezés nem új keletű fogalom; gyökerei már a 70-es években megjelentek, válaszul arra az igényre, hogy fel kell készülni az informatikai rendszerek sérülésére. Az első, katasztrófaelhárítási tervek (Disaster Recovery Plan - DRP) csak az IT-rendszerek helyreállítására terjedtek ki. Az átfogóbb, az üzletmenet egészére kiterjedő tervezés (Business Continuity Planning - BCP) a 80-90-es években terjedt el. Mindkét megközelítés elsősorban a helyreállításra koncentrál. Újabban a proaktív hozzáállás került előtérbe - ezáltal a valóban komplex megközelítés a megelőzést és a helyreállítást ötvöző üzletfolytonossági menedzsment (Business Continuity Management - BCM) lett, amely a folyamatos, nagy megbízhatóságú működést kívánja biztosítani. A szakirodalom használja a kríziskezelés (Crisis Management - CM) terminust is -, ez a súlyos katasztrófák kezelését jelenti.
Kapcsolódó cikkek
- Fujitsu Siemens CentricStor belĂŠpĹ szinten
- Gyors adat-visszaĂĄllĂtĂĄs Symantec Backup Exec 11d-vel
- Kompromisszum nĂŠlkĂźli adatmentĂŠs: Ăźveg CD
- Megmentette mĂĄr az e hetit? - AdatmentĹ Express az IBM-tĹl
- A KĂRT sajĂĄt fejlesztĂŠsĹą szoftvere a nemzetkĂśzi piacon debĂźtĂĄl
- Folyamatos adatmentĂŠsi megoldĂĄs az IBM-tĹl
- Az informatikai fejlesztĂŠsek nem hozzĂĄk a remĂŠlt hasznot
- Folyamatos adatmentĂŠs
- Otthoni felhasznĂĄlĂłk szĂĄmĂĄra is elĂŠrhetĹvĂŠ vĂĄlt az IBM adatmentĹ szoftvere
- BiztonsĂĄgos adattĂĄrolĂĄs a Fujitsu Siemens FibreCAT TX10 PacketLoader rendszerrel