"Árkokat csak átugrani lehet"

3Com: a legerősebb láncszem

, 2002. április 22. 07:25
A legutóbbi üzleti negyedévben 125 százalékos növekedést ért el a 3Com hazai képviselete, ami jelentősen meghaladja a világcégnél elért átlagot. Lehner Tamás ügyvezető igazgatót - aki a tavalyi év közepén vette át a magyarországi képviselet vezetését - a hazai piacon elért eredmények értékelése előtt arról kérdeztük, hogy a 3Com mennyire meghatározó a hálózati szabványok előkészítésében.
- A 3Com mindig is arra törekedett, hogy megoldásai szabványosak legyenek, s ha az új fejlesztés még nem fért bele az érvényes szabványokba, akkor mintegy "kitalálta", milyen irányban halad majd a technológiai fejlődés, tehát leginkább "szabványosítási úttörőként" jellemezhetjük a céget. Hozzátenném, hogy az Ethernet, a FastEthernet, a Gigabit Ethernet és a WLAN - azaz a vezeték nélküli szabvány - is a cég fejlesztéseire épül, ami egyértelműen bizonyítja, hogy a 3Com az iparág egyik meghatározó cége; és ez igaz a termékfejlesztésre is. Mondok egy példát: a réz alapú Gigabit-szabvány megjelenése után egy hónappal már kereskedelmi forgalomba hozhattuk a szabványnak minden tekintetben megfelelő hálózati eszközöket - és ezzel hat hónappal előztük meg a versenytársakat. Köztudott, hogy a 3Com széles spektrumot fog át, a hálózati kártyától a LAN-telefóniáig több ezer tételt tartalmaz a cég kínálati listája, ami egyben azt is egyértelműen mutatja, hogy az aktív eszközök terén rendkívüli rugalmasság jellemző a vállalat termékeire, minden megrendelőnk megtalálja a számára leginkább megfelelőt.

- A gigabites sávszélesség után nemsokára megszületik a 10 Gbps-os specifikációt összefoglaló szabvány. De meddig növelhető, meddig érdemes növelni az elméleti sávszélességet?

- Elméletileg a végtelenségig, bár a gyakorlatban elérhető átviteli sebesség nagyban függ az alkalmazott kábel fajtájától. Itt is igaz a megállapítás: "soha ne mondd, hogy soha". Így volt ez akkor, amikor 1200 bps-os sebességgel modemeztünk, és amikor elértük a 2400-as határt, sokan a fizikai csúcsot emlegették - ma pedig az ADSL-t is egyre többen használhatják otthon. De mondok másik példát: ma a Palm kéziszámítógépemben több memória van, mint az első otthoni asztali PC-ben volt. A sávszélesség tehát fejlődni fog, a mostani 10 Gbps-os technológia közel sem jelenti a csúcsot. Szerencsére ezek a technológiák együtt élhetnek és működhetnek. Azok a beruházók, akik előre gondolkodnak, mindig a legfejlettebb gerinchálózatot rendelik meg annak érdekében, hogy később az aktív elemek korszerűsítésével egyszerűen lehessen "upgrade-elni" rendszerüket. Bizonyára lesznek technológiai ugrások, olyan sebességlépcsők - mint például a rézkábelről az optikai szálra történő átállás -, amelyekre igaz, hogy árkokat csak átugrani lehet, átlépni nem.

- A magyarországi piac mennyire vevő a legújabb aktív eszközökre, technológiákra?

- Ebben a tekintetben nem állunk roszszabbul, mint a nyugat-európai piac, a legmagasabb igényeket képviselő piaci szegmens - mint például a vezető ipari cégek, a bankok, a biztosítók, a kormányzati szféra - változatlanul hajlandó áldozni a legfejlettebb technológiákra, de érezhető, hogy visszafogottabb a beruházási hajlam. Mint a világon mindenhol, nálunk is véget ért az az időszak, amikor a legnagyobb megrendelők számára a legfontosabb a csúcstechnológia volt, és csak harmadrendű kérdésként szerepelt az ár. Ma már mindenki költséghatékonysági elemzést végez, és egyre fontosabb szempontként jelenik meg a továbbfejleszthetőség is.

- Akkor a 3Com hosszú távú akciója, miszerint bármelyik gyártó korábban vásárolt hálózati eszközét beszámítják új eszköz vásárlásakor, sokat lendíthet a frissítéseken...

- Így van, a magyarországi piacot is egyre inkább jellemzi az a szemlélet, hogy "van egy létező hálózatunk, amelyet korszerűsíteni szeretnénk". Ezeknek az ügyfeleknek ajánljuk az ütemezett átállást; ez az üzleti modell az eddigi tapasztalatok szerint kedvező fogadtatásra talált, ami elsősorban annak köszönhető, hogy minden apró technikai kérdésre sok válaszlehetőséget kínálunk, a termékportfólió rendkívüli rugalmasságot tesz lehetővé.

- Hogyan változtak a hazai értékesítések az IT-világ recessziója miatt?

- A visszafogottság és a korszerűsítési szándék egyszerre jellemzi a magyar piacot. Meggyőződésem szerint a megrendelői oldalon kifejezett előny, hogy a világpiac teljes kínálatában lehet tallózni, a "nagyok versenye" jó hatással van a hazai piacra, hiszen a túlkínálat miatt olyan szerződések köttethetnek, amelyek a gazdasági felfutás időszakában csak sokkal kedvezőtlenebb feltételekkel lennének kivihetők. A recesszió hatása hullámzóan érezhető: a hálózatépítési szándék változatlanul nagy, de tapasztalatink szerint a kis- és középvállalkozások éppen mostanában kezdik kiépíteni első LAN-jaikat, és az otthoni internetmegosztáshoz is egyre többen vásárolnak hálózati kártyákat és egyéb eszközöket.

- Legnagyobb konkurensük Magyarországon is a Cisco, amellyel együtt a piac kétharmadát mondhatják magukénak. Nagy csata folyik az elsőség megszerzéséért?

- A dobogó csúcsán tulajdonképpen együtt állunk, hiszen ha az eladott portok száma alapján rangsorolunk, akkor egyértelműen mi foglaljuk el az első helyet, ha az árbevételt vizsgáljuk, akkor egyelőre a második hely a miénk. Meggyőződésem, hogy egyik meghatározó szereplőnek sem az abszolút elsőség megszerzése a cél, hanem az ügyfelek, hálózatintegrációs vállalkozások igényeinek legnagyobb mértékű kielégítése, hiszen a célunk végül is közös: minél nagyobb számban minél korszerűbb hálózatok épüljenek Magyarországon.

Kulcsszavak: hálózat 3Com-hu

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01