Internet lángon sütve

, 2002. május 6. 20:50
Az 1954-ben James McLamore és David Edgerton által Miamiban alapított Burger King napjainkra már a világ majd minden pontján megtalálható, éttermeinek száma jelenleg jóval meghaladja a tízezret. Az egyik legismertebb gyorséttermi hálózat Magyarországon is nagy népszerűségnek örvend, ám a piaci verseny - azon túl, hogy a cég egyedi ízeivel és lángon sütött hamburgereivel jól megkülönböztethetővé, egyedivé teszi termékeit -új utak felkutatására késztette a vezetőséget. Ekkor került képbe az Inter.net internetszolgáltató és a Minor Rendszerház Rt., amely 1996-óta fejleszti ügyfélkiszolgáló rendszerét; az széleskörűen biztosítja az ügyfelek, felhasználók gyors és pontos informálását, segíti a gördülékenyebb ügyintézést, ezáltal növeli bizalmukat és elégedettségüket. A kezdetektől érintőképernyős megoldást alkalmazó terminált elsőként jegykiadó automataként alkalmazták, amelynek elsődleges funkciója, hogy a nagy ügyfélforgalommal rendelkező üzleti egységekben megszüntesse a sorban állást és az azzal járó feszült légkört. A rendszerház gyártásfejlesztési csapatának legújabb eredménye az információs terminálcsalád, amely egyedülálló megoldást kínál az interaktív tájékoztatásra. A termékcsalád tagjai között a felhasználói igények széles spektrumának kielégítése érdekében több típus található meg, amelyek közül az EasInfo névre kereszteltet az elmúlt hónapokban vezették be a Burger King éttermeiben. A hazánkban egyedülálló, de még Európában is újszerűnek tekinthető projekt részleteiről Baczynski Eszter, a Burger King Magyarország marketingigazgatója nyilatkozott lapunknak.
Megoldás: - Az órámra pillantva látom, hogy lassan itt az ebéd ideje. Mi történik akkor, ha az interjú befejezése után - éhségem csillapítása végett - az Önök egyik étterme felé veszem az irányt?

Baczynski Eszter: - Nos, csak dicsérni tudom a választását... De a viccet félretéve, amennyiben azon éttermeink egyikében költi el ebédjét, amelyekben már működik a Minor Rendszerház által bevezetett És az Inter.net hálózati szolgáltatására támaszkodó EasInfo megoldás, úgy a szabad terminálok egyikénél az internetehez is hozzáférhet. Konkrétan ez úgy történik, hogy a megrendelt étel-ital mellé - legyen az bármi a kínálatunkból - egy 99 forint értékű internetjegyet kap, amely 20 percnyi ingyenes hálózathasználatot tesz lehetővé. Ezen időszak alatt kedve szerint chatelhet, e-mailezhet vagy éppen böngészhet a weboldalak között. Mivel a jegyek egyedi kódokat tartalmaznak, a 20 perc több részletben is felhasználható. Tehát rövidebb internetezés esetén is érdemes megőrizni a kódot, hiszen az később bármikor újra aktiválható.

M.: - Tudomásunk szerint hasonló rendszer hazánkon kívül csak 1-2 országban üzemel. Honnan jött a projekt ötlete?

B. E.: - Számos kutatás is alátámasztja, hogy az internetező társadalom, illetve a gyorséttermek látogatói közötti átfedés igen jelentősnek mondható - ez volt a kiindulási alap. Az Inter.net és a Burger King felismerte, hogy célcsoportjuk megegyezik, s így annak szabadidő-eltöltési szokásai is, ezért 2001 júniusában együttműködési megállapodást kötött, amelynek keretében a Burger King vendégei vásárlás után ingyen juthattak hozzá az Inter.net szolgáltatásaihoz.

Tudni kell, hogy a jelenlegi megoldás két lépésben valósult meg. Az első fázisban éttermeinkben még nem voltak EasInfo terminálok. A rendszer úgy működött, hogy a vendég kapott egy kupont, amelyet le kellett adni az Inter.net munkatársának, akinek az volt a feladata, hogy segítse a vendégeket, s hogy működésbe hozza a gépeket. Ezt követően jelentkezett nálunk a Minor Rendszerház, amelynek munkatársai az újságban olvastak a Burger King és az Inter.net között született megállapodásról. Náluk akkoriban készült el az EasInfo nevű információs terminál, mi pedig - a kezdeti sikeren felbuzdulva - éppen a továbblépés lehetőségét fontolgattuk, ezért úgy döntöttünk, hogy a Minor megoldására alapozva építjük fel ezt a hazánkban valóban egyedülálló rendszert.

M.: - Milyen előzetes várakozásokkal vágtak bele a projektbe? Gondolom, a megoldás újszerűségéből adódóan olykor felmerültek kételyek.

B. E.: - Természetesen, mint minden valamirevaló vállalkozás, mi is forgalomnövekedést, illetve a korábbinál nagyobb látogatói hűséget vártunk. Kételyeink azonban nem voltak, mert alapvető filozófiánk a magasabb fokú kiszolgálás, aminek részeként szeretnénk vendégeinknek minél több pluszszolgáltatást nyújtani; ezek közül az egyik az internet-hozzáférés biztosítása volt éttermeinkben.

M.: - Hogyan történt a bevezetés, illetve igényelt-e extraberuházást a rendszer üzembe helyezése?

B. E.: - Az internetszolgáltatás infrastrukturális megteremtésében az Inter.net szakembergárdájára támaszkodhattunk. Éttermeinkben a hálózati kapcsolatot az Inter.net teremtette meg ADSL-kommunikáció formájában, az igények és a felhasználási szokások tekintetében ugyanis ez a hozzáférési módozat tűnt a legjobb megoldásnak. Egy-egy étteremben általában 2-6 EasInfo terminál helyezkedik el, ezek egy routeren - útvonalválasztón - keresztül közvetlen, állandó kapcsolatban vannak egy központi szerverrel, amelyen az adminisztráció ellátásához, illetve az internethasználati szokások felméréséhez szükséges alkalmazások futnak Ez egy Compaq típusú nagyszámítógép, amelyen web-, illetve adatbázis-kiszolgáló alkalmazás fut.

Az imént említett, a Minor által fejlesztett s üzembe helyezett EasInfo terminálok formatervezett, vandál- és "kólabiztos" billentyűzettel, valamint LCD-képernyővel ellátott karcsú tornyok, amelyeken még a hamburger és a pohár számára is van megfelelő hely. A vásárló ezeknek a termináloknak a segítségével csatlakozik a hálózathoz, úgy, hogy begépeli a vásárláskor kapott kódját, s máris használhatja az internetet. A háttér-technológiát tekintve egyébként nem kellett felkészülni a rendszer bevezetésére, így nem is igényelt pluszberuházást.

M.: - Ha jól értem, tulajdonképpen egy egyedi igényekre szabott, ugyanakkor az interneten mint nyilvános hálózaton keresztül megvalósuló kliens-szerver megoldásról van szó. A szolgáltatás szoftveres oldalát tovább feszegetve: milyen alkalmazás működik a kliensgépeken, vagyis a Burger King éttermekben található EasyInfo terminálokon?

B. E.: - Ezeken a gépeken egytől egyig Windows XP került installálásra. Erre az alapra épül rá a Minor speciális alkalmazása, amelynek integrált része az Internet Explorer böngésző. A Minor-megoldás szerveroldali része egy adatbázisra és webkiszolgálóra épülő speciális szolgáltatás, amely ellátja a jegyek generálását és az egyes jegyekhez tartozó időhányad menedzselését. A kliensoldali böngésző ennek a szervernek a segítségével ellenőrzi az induláskor begépelt jegyek érvényességét, és a perc alapú elszámolás segítségével biztosítja az időkorlátos internetelérést. A jegyekről és azok felhasználásáról napló készül, így a Burger King igényeivel összhangban a felhasználási szokások a szolgáltatás segítségével mérhetővé válnak.

M.: - Mióta használhatják a rendszert a Burger King vásárlói, s jelenleg hol tart a bevezetési projekt?

B. E.: - Először 2001 szeptembere és novembere között teszteltük a rendszert az Oktogonon található Burger Kingben. Az érdeklődés olyannyira nagy volt, hogy december óta folyamatos a továbbfejlesztés, aminek keretében egyre több éttermünkben nyújtjuk ezt a szolgáltatást ügyfeleinknek. Ma már 8 helyen várjuk vendégeinket internet-hozzáférési lehetőséggel, ami közel 50 EasInfo terminált jelent.

M.: - Milyen visszajelzéseket kaptak a Burger King vásárlóitól, s esetleg tapasztaltak-e már ennek kapcsán ügyfélszám-gyarapodást?

B. E.: - Meg kell mondanom, hogy a projekt nagyon jól sikerült, azt kaptuk, amit vártunk. Vendégeinktől jelenleg is - amikor már túl vagyunk az újdonság varázsán - igen sok pozitív visszajelzés érkezik. Általánosságban elmondható, hogy nagy örömmel fogadták ezt a szolgáltatást, sokan pedig vissza is térnek, hogy rendszeresen igénybe vegyék az ingyenes internetezési lehetőséget.

M.: - Tipikusan mire használják a rendszert, s jellemzően kik az EasInfo felhasználói?

B. E.: - Sokan üzeneteiket töltik le, sokan szörföznek a hálón, de a statisztikák alapján kiderült, hogy leginkább chatelni - vagyis az interneten keresztül egymással beszélgetni - szoktak termináljainkon. Ami nagyon érdekes, hogy az iskolásoktól az üzletemberekig minden internetes célcsoport örömmel fogadta, s ki is használja ezt az új lehetőséget.

M.: - Voltak-e a projekt során kritikus - vagy ha úgy tetszik, nehéz - pillanatok, s ezeken hogyan sikerült túljutni?

B. E.: - Szerencsére nagyon jó kapcsolatot alakítottunk ki a projekt résztvevőivel. Azt hiszem, kezdeti nehézségek - mint valamennyi jelentős és újszerű projekt esetében - mindenhol előjönnek. A szerver finomhangolása, az alkalmazások testre szabása okozott némi fejtörést, de a Minor szakembereinek segítségével ezen gyorsan túllendültünk.

M.: - Tervezik-e a rendszer bővítését?

B. E.: - A szolgáltatások körét tekintve egyelőre nem, ha viszont úgy látjuk, hogy van még igény további berendezések telepítésére, akkor azt mindenképpen megtesszük.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01