Alkalmazások integrációja a közigazgatásban

forrás: Prim Online forrás: Prim Online, 2002. június 7. 10:09
Az elkövetkező években jellemzően a meglévő rendszerek, alkalmazások integrációja várható az informatikában, és nem gyökeres fordulatot hozó felfedezések, újdonságok – jelentette ki Szárszó Tibor a CLASSYS Informatikai Kft. Államigazgatási Alkalmazások Üzletágának marketing vezetője a címmel megegyező elnevezésű szemináriumon.
A csütörtökön megrendezett szakmai napon a cég integrációs megoldásokat mutatott be informatikai részproblémákra, programcsomag alapú pénzügyi rendszerekre, szigetalkalmazások integrációjára, vezetői döntéstámogatásra, portálokra. Említésre került az integrációs technológiáknak a vállalatoknál és a közigazgatásban betöltött szerepe, valamint az összetett informatikai rendszerek tesztelése, monitorozása is.

A különböző informatikai alap-, illetve „szigetrendszerek” integrációját megelőzően szükség van az adatvagyon felmérésére, adatmodellezésre, fogalmi tisztázásra. Csákány András, az Egyedi Megoldások Szakterület vezetője hangsúlyozta, hogy alaposan meg kell ismerni a meglévő rendszerek pillanatnyi állapotát, ugyanis az idők folyamán közöttük adatátfedések jönnek létre, amelyek inkoherens adatállományokat eredményeznek. Ez érthető, hiszen eltérő a frissítésük, a karbantartásuk, más-más forrásból nyerik az adataikat, különböző szakterületeken dolgozó szakemberek kezelik őket. Tehát az egyes rendszerekben tárolt adatok jelentősen eltérhetnek egymástól. Mindezek kiküszöbölésére el kell végezni az átfedések, inkoherenciák lokalizálását, meghatározását, az adatvagyon felmérését, az intézményi adatmodell felállítását, a fogalmi tisztázást. E folyamattal párhuzamosan ki kell alakítani az adatok értelmezését biztosító fogalmi rendszereket, ezt követően pedig azt a fogalomtárat, amely révén az egész szervezeten belül azonosan értelmezhetők az adatok.

Az adatvagyon-leltár felvétele, a fogalomtisztázás, az intézményi adatmodell készítés és az ezeket követő javaslattétel összességében mintegy fél, háromnegyed évet vesz igénybe egy átlagos önkormányzati vagy vállalati rendszer esetében – figyelmeztet Csákány. Persze lehetnek kisebb helyi rendszerek, amelyeknél akár negyed év is elegendő a tisztánlátáshoz és az adott fejlesztési munka megkezdéséhez. A feltérképezett adatvagyon egyfajta ajánlást ad az elkövetkező fejlesztési feladatokhoz, azaz felhasználhatók az újabb feladatkiírásokhoz is.

A vezetői döntéstámogatás (pl. a tervezési feladatoknál) ugyanolyan fontos a közigazgatásban, mint a piaci szereplőknél – hangsúlyozta a rendezvényen Bánki Horváth János az üzleti intelligencia szakterület vezetője. Sokan gondolják úgy, hogy az üzleti intelligencia rendszereknek csak a „profitorientált világban” van létjogosultságuk. Az államigazgatásban nincs versenyhelyzet, és így nincs értelme beszélnünk a lépéselőny megszerzéséről sem. Ugyanakkor évről-évre egyre nagyobb terhet ró a szervezetekre az adatfeldolgozási igény, amelyet a különböző szakhatóságok adatszolgáltatási kötelezettsége generál. Jelenleg egy átlagos államigazgatási szervezet több száz jelentést készít havonta. Természetesen ezeknek a jelentéseknek konzisztensnek és pontosnak kell lenniük. Nem ritka, hogy a rutinfeladatok elvégzésére a munkaidő 70-80%-át is fel kell használni a nem megfelelő eszközök használata miatt. Ráadásul a fáradságos munka eredménye gyakran nem is lesz megbízható a bonyolult kézi adatelőkészítés miatt. A megfelelő eszközt a modern technika adja a kezünkbe!

Az üzleti intelligencia rendszerek (BI) megoldást kínálnak arra, hogy a vezetők a szervezetükre, vagy annak környezetére vonatkozó információkat könnyen érthető formában, mások segítsége nélkül bármikor előhívhassák, elemezhessék. A döntéseiket azonnal, a szervezetben meglévő adatvagyonból kinyerhető maximális információ tartalom birtokában, kiemelkedő pontossággal hozhassák meg.

Sajnos napjainkban még nem általános a szervezetek gyakorlatában az üzleti intelligencia rendszerek alkalmazása. Bár rengeteg időt és emberi erőforrást fektetünk mindennapi jelentéseink, elemzéseink előállításába, úgy érezzük ez így van rendjén. Pedig a napi ügyvitelt támogató környezetben a megfelelő eszközök alkalmazása nélkül a rendelkezésre álló adatvagyon kiaknázatlan marad, és csak jelentős befektetés árán jutunk hozzá a számunkra nélkülözhetetlen információkhoz – mutatott rá Bánki.

A probléma gyökere abban rejlik, hogy a megszokott eszközökkel, például táblázatkezelőkkel, rendkívül nehezen és lassan lehet a döntéseket valóban megkönnyítő, releváns információkat előállítani adatainkból. Az üzleti intelligencia rendszerek alkalmazásával megteremthetjük az egész szervezet számára az azonnali és pontos információ ellátást, kiküszöbölve a felesleges erőkifejtést és a várakozást. Konzisztens, nélkülözhetetlen információk azonnal. Ezt nyújtják a BI rendszerek.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01