Tudásmenedzsment (I.)
Vezetői szerepvállalás
Vigyázz, kész, stratégia...
A KPMG szemléletében a tudásmenedzsment-stratégiák meghatározásakor eldöntendő három kérdés a következő:
1.) Az információszolgáltatás vagy a tudásteremtés álljon-e a vállalat tevékenységének középpontjában?
2.) A szakértői vagy a szervezeti irány legyen-e a döntő?
3.) Rendszerező (codification) vagy kapcsolati (personalization) stratégiát kíván-e folytatni?
Anélkül, hogy a részletekbe belemennénk, érdemes a felsoroltakból a TM informatikai támogatásának szempontjából érintett két kérdéssel kapcsolatos választási lehetőségekre néhány mondatban kitérni. Az információ-központú stratégiát a tudás származékkénti értékesítése, a teljesítmény általi növekvő hozamok, a nagy méret és a tömegpiac, a magas fokú informatikai beruházás és az emberekkel szembeni költségszemlélet jellemzi. A tudásközpontúnál a tudást folyamatként értékesítik, és a hatékonyságtól remélnek növekvő hozamot. Itt a kis méret és az egyedi ügyfél, ehhez igazodva pedig az emberekbe való beruházás a jellemző. Ezért bevételt hozóként és nem költségteherként tekintenek a munkatársakra. Vagyis amíg az első az információra, a második az ügyfélre koncentrál.
A rendszerező és a kapcsolati stratégia tekintetében a rendszerező - ilyen pl. az Accenture -, mivel vagyonnak tekinti a tudást, igyekszik abba beruházni. Ezért tudáskódolást, -tárolást, -terjesztést és -újrahasznosítást lehetővé tevő elektronikus dokumentációkezelő rendszereket alkalmaz, és jutalmazza a tudásbázis-használókat is. A kapcsolati stratégia mellett döntők - a tudást szintén vagyonnak tekintve - a hangsúlyt inkább az egyedi megoldásokra helyezik, és a jó problémamegoldó-képességű emberek alkalmazása mellett csak szerény, elsősorban az embereket összekötő rendszerekbe történő IT-beruházásokat vállalnak (pl. a McKinsey&Co.).
Nemzetközi mércével
A mai viszonyokról elhangzó későbbi véleményekhez összehasonlítási alapként röviden kitérünk egy, a hazai nagyvállalatok TM-hez való viszonyát firtató és azt nemzetközi felmérésük eredményeivel össze is hasonlító 1998-2000-es KPMG-felmérésre. A 18, elsősorban pénzügyi, telekommunikációs, vegyipari, illteve kereskedelmi - magán- és állami, magyar, vegyes és külföldi tulajdonú - vállalatnál a válaszolók a TM-hez legközelebb álló felső vezetők, a HR, illetve az informatika vezetői voltak. (A kisszámú minta miatt az eredmények természetesen csak iránymutatók, és nem reprezentánsok.) A felmérés során tudás alatt minden résztvevő az ügyfelekről, termékekről, folyamatokról, versenytársakról a munkatársak fejében, papíron vagy elektronikus formában összegyűlt információt, tapasztalatot értette. A tudásmenedzsment meghatározásaként pedig a szervezeten belül felhalmozott tudásnak a teljesítménynövelés érdekében történő szisztematikus és szervezett felhasználása szerepelt.
Bár a tudásmenedzsment-helyzetkép első megállapítása - mely szerint amíg a 423 európai és észak-amerikai vállalat 64%-ának már van TM-stratégiája, addig idehaza ez az arány mindössze 39% - nem mutat túl kedvező képet rólunk, a TM-et támogató technológiai eszközökkel való ellátottság és a bevezetett technológiák tekintetében már jobb a helyzet. A tudásszerzés egyik legfőbb eszközének tekintett internethez minden hazai vállalatnak volt hozzáférése, és szétosztás technológiájaként használt intranet kiépítése is 88%-os volt, azonban az abban rejlő lehetőségek kihasználtságát tekintve kevésbé tűnt rózsásnak a helyzet.
A vállalatra jellemző tudásmenedzsment-problémák közül hazánkban 85%-kal a TM-ismeretek hiánya vezetette a mezőnyt, ezt 78%-kal a "nincs idő a tudásmegosztásra" követte, s 73% jelölte meg az emberek fejében lévő tudás megszerzésének nehéz voltát. "A munkatársak nem akarják megosztani a tudást" - a nemzetközi felmérés 16%-ával szemben a hazai 61%-os arányból a KPMG szakértői komoly, a tudásmegosztó szervezetek létrehozását nehezítő kulturális különbségekre következtettek.
Technológiából jeles
A "Milyen TM-támogatásra alkalmas IT-megoldásokat vezettek már be?" kérdésre adott (hazai-nemzetközi) válaszok közül az infrastrukturális jellegűeknél kisebb, a tudáshoz közelibb alkalmazások esetében nagyobb volt az eltérés. Az internet (100%-93%) után az intranet (88%-78%) következett, ettől jelentősen leszakadva jöttek az adattárházak és az adatbányászat (44%-63%), majd a hazai oldalról egyenlő aránynyal a dokumentumkezelő (35%-61%) és a döntéstámogató (35%-49%) rendszerek. A sort a groupware (56%-43%) és az extranet (23%-38%) zárta. Azonban a ránk nézve viszonylag kedvezőbb eredmények ellenére sem szabad elfelejteni, hogy a technológiák és eszközök puszta megléte még nem jelenti azok megfelelő használatát.
A tudásmenedzsment irányába teendő lépések tényleges teljesítését firtatva azonban megint csak - számunkra negatív módon - igen eltérőek a hazai és a külföldi eredmények. A "best practice" megosztásánál az arány 29%-59%, a TM-stratégia kialakításánál 17%-58%, a jelenlegi helyzet elemzését tekintve pedig 22%-58%. A TM-tréning, a tudatosítás 11%-53%-os aránya még gyengébb, míg a formális csatornák kialakításának és a szellemi tőke mérésének irányába a hazai cégek még nem tettek lépéseket (0%-43%). Nem túl biztató a tudásmegosztás ösztönzésére (6%-37%) és a felelősök, valamint a tudásközpontok meghatározására kapott eredmény sem (6%-32%).
Hosszú még az út - a lemaradás behozható
Magyarországon tehát vannak tudásmenedzsment alapú projektek, de még nincsenek programba foglalva - ez a tanácsadók számára kedvező következtetés. A hiány pótlására így például a KPMG is kidolgozott egy összehasonlító eszközt, amelynek segítségével meghatározta a tudásmenedzsment szintjeit: 1.: kaotikus, 2.: felismerő, 3.: támogatott, 4.: menedzselt és 5.: tudásközpontú. Míg a második szintet a felmérésben részt vevő hazai vállalatok alig egyharmada érte el, és mindössze kettő közelítette meg a harmadikat, addig a külföldieknél az arányok a következőképpen alakultak: 1.: 43%, 2. és 3.: 32%, 4. és 5.: 10%. Ez arra enged következtetni, hogy a jobb nemzetközi átlag ellenére is hosszú út vezet még a tudásközpontú vállalatok kialakulásáig, amelynek során természetesen a hazai vállalatok is behozhatják lemaradásukat.
Kapcsolódó cikkek
- Tudásmenedzsment (TM) a hazai vállalatoknál
- Canon: világszerte az innováció és a tudásmenedzsment élvonalában
- Újfajta díjmodell a hitelesítésszolgáltatásban
- Az Informatikai Civil Fórum a távközlésről
- A Borlandnak köszönhetően felgyorsul a .NET megoldások fejlesztése
- SARS-vírusriasztás mobilon
- Philips iPronto
- Szoftverek, megoldások győzelemre ítélve
- Magyar Bálint: A PC-pályázat felpezsdíti a teljes magyar informatikai piacot
- Kovács Kálmán: Magyarországon 2005-ig ki kell írni az UMTS-tendert