Online média: megindult az oldalak szakosodása
Fokozatosan fizetőssé válik a tartalom?
A szakértő, aki korábban dolgozott a prágai Európai Újságíró-hálózat tanácsadójaként, a floridai St. Petersburg Times tudósítójaként, a Stuart sportriportereként, majd később az Associated Press (AP) hírügynökség miami irodájában riporterként, majd 1995-től a New York Times szerkesztőségében a multimédia rovat szerkesztőjeként, komoly tapasztatokat szerzett Európában is. Megfigyelése szerint egyre kevesebb az ingyenes tartalom a weben, mert megindult az oldalak szakosodása. Azt mondta, a felhasználók elsősorban az olyan tartalmakért hajlandóak fizetni, mint amilyen az internetes hírvideó-szolgáltatás is. Utóbbi elterjedésének némi gátat szab a nagy sávszélesség igénye. A high definiton tv nevű újítás bevezetése még a fejlettebbnek számító Egyesült Államokban is komoly problémákba ütközik, mert a szűk hálózati keresztmetszet az új technológia működését megnehezíti. A high definition tv lényege egyébként, hogy a digitális tévékép pontjaira rá lehet kattintani.
A további trendek kapcsán beszámolt az internetes naplók, a weblogok külföldi sikeréről is. Dean Cox szerint ennek előnyei és hátrányai is vannak. Előbbi kapcsán azt mondta, hogy így a különböző vélemények is teret kaphatnak, ami a demokratikus államberendezkedésben igen hasznos lehet. Negatívum ugyanakkor, hogy akár hiteltelen, vagy kevésbé ellenőrzött információk is bekerülhetnek az "olvasóból lett újságírók" munkáiba.
Beszámolt arról is, hogy Amerikában egyre jelentősebb igény mutatkozik a helyi, közösségi hírek iránt, például az egyik nagy szolgáltató oldalán az irányítószám beírásával kapjuk meg lakóhelyünk híreit, amit egy számítógépes automatizálás tesz lehetővé. Így az internetes újságolvasó lehet saját maga újságjának szerkesztője is, hiszen ő maga mondhatja meg, mit akar olvasni. Cox a a különböző médiatípusok összeolvadásáról, a médiakonvergencia jelentőséről is szólt. Ez azt jelenti, hogy ma már az interneten hallgathatunk rádiót vagy nézhetünk tévét. A "cross promotion" keretében meg kell szoknunk, hogy például a CNN esti hírei előtt a weben a tévéadás megtekintésére buzdítanak, majd a tévéműsor után a CNN weboldalának megtekintését ajánlják. Így a két médiatípus, a tévé és a web valóban összeolvadhat.
Megemlítette, hogy az ismert tévésztárok is egyre szívesebben készíttetnek maguknak weboldalt a neten.
Az online szakértő szerint bár a következő időszakban már kevesebb technikai újítás várható, de egyelőre csak kis lépést tettünk meg az online újságírásban. Előbb utóbb az újságírónak "all in one" újságíróvá, mondhatni polihisztorrá kell válnia. Értenie kell a fotózáshoz, a vágáshoz, és munkájának csak kis részét teszi majd ki a szöveges információk készítése.
A nők internetes jelenlétére vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva érdekes adatot is elmondott. Az általa ismert külföldi médiumok technikai személyzetében igen sok nő dolgozik az online oldalak működtetésén, sőt, megemlítette, hogy például az AP hírügynökség élén is nő áll.
A hírversenyről szólva azt mondta, a portálok között komoly harc folyik, hogy egy-egy kiemelkedően fontos hírt (breaking news) ki közöl előbb. Ilyenkor a kapkodás néha a minőség rovására megy.
Az online média új struktúrájáról azt mondta, meg kell szoknunk, hogy egy hírt akár naponta is többször is átírnak. A lap szerkesztőinek ilyen esetekben érdemes új leadet (bevezetőt) írniuk, hogy az olvasóknak is feltűnjön, hogy új információk kerültek az írásba. Praktikus szolgáltatás lehet a timeline is, melynek segítségével kronológiai sorrendben lehet megnézni, visszanézni a fejleményeket.
Az online médiában szerinte rövid és hosszabb, átfogóbb írásokra is szükség van.
A Prím újságírójának azon kérdésére válaszolva, hogy mi az, ami szerinte a magyar webről még hiányzik, azt mondta: elsősorban a multimédia, például a videószolgáltatás, valamint a hírlokalizálás (erről fentebb már olvashatott a kedves olvasó a helyi hírek iránti növekvő igény kapcsán). További hiányosságként mondta a magyar webről, hogy a hírek nincsenek megszemélyesítve. Hozzátette, az olvasói visszajelzésekkel se nagyon törődnek a magyar honlapgazdák, pedig sok ötletet lehetne meríteni a visszajelzésekből, az online olvasói feedbackből. Dean Cox kijelentette azt is: aki igazán népszerű oldalt akar csinálni, elsősorban olyan információkat tegyen közzé, amihez a látogatók máshonnan nem tudnának hozzájutni.
Szerinte ma Magyarországon az tud sikeres portált tartósan is fenntartani, aki mögött "mélyzsebű" tulajdonos vagy szolgáltató áll, aki kész elviselni akár a veszteséges működést is egy ideig.
A fényképet F. Fülöp Hajnalk@ készítette
Kapcsolódó cikkek
- Supernova 2007 konferencia: az internet és a fekete lyuk
- MTE- kerekasztal az audiovizuális média-szolgáltatási irányelvről
- Gyermekbarát internet éve program
- Új piacra léphet az internet a tárhelyek eladásával
- A YouTube és a Wikipedia is bekerült 2006 legnevesebb márkái közé
- Megöli a tévét az online video?
- A felnövekvő generáció a TV helyett az internetet választja
- Civilek a hírgyártásban - Internet Hungary 2006
- Honlap-minősítő programot indított az MTE
- Jogorvoslati lehetőségek az internetes tartalomszolgáltatásban