Fokozatosan fizetőssé válik az online tartalom?

Szalay Dániel, 2002. november 30. 17:55
Az egy hétig Magyarországon tartózkodó Dean Cox online szakértő, a Knight Alapítvány vendégtanára, a CBSNews.com egykori producere, az iPIX Kiemelkedő Újságírói Díjának tulajdonosa szerint a 90-es évek óta egyre kevesebb az ingyenesen elérhető tartalom a neten, mert a szolgáltatók elkezdtek szakosodni, és fokozatosan fizetőssé tették szolgáltatásaikat. Budapesten, a Független Médiaközpontban megtartott zártkörű konzultációján, majd az azt követő rendezvényen elmondta azt is, hogy az USA-ban a weboldalak gazdái fokozatos leépítéseket hajtottak végre. Az online újságírók ma már nemcsak újságírók, hanem egy személyben operatőrök és fényképészek, sőt némelyiküknek még a hangvágáshoz is értenie kell.
Dean Cox szerint a különböző médiacégek a jövőben együtt dolgoznak majd a közös sikerért. Véleménye szerint némi ellentmondás figyelhető meg: az új technika térhódítása azt eredményezte, hogy a szerkesztőségekben egyre kevesebb munkatársat alkalmaznak, pedig az új, korszerű eszközöket hozzáértő embereknek kellene kezelniük, vagyis a technikai személyzetre még inkább szükség lenne. Példaként említette, hogy a CNN.com szerkesztőségét az elmúlt időszakban 450 főről 160-ra redukálták.

A szakértő, aki korábban a prágai Európai Újságíró-hálózat tanácsadójaként, a floridai St. Petersburg Times tudósítójaként, a Stuart sportriportereként, az Associated Press (AP) hírügynökség miami irodájának riportereként, majd 1995-től a New York szerkesztőségében a multimédia-rovat szerkesztőjeként dolgozott, komoly tapasztatokat szerzett Európában is. Megfigyelése szerint egyre kevesebb az ingyenes tartalom a weben, mert megindult az oldalak szakosodása. Azt mondta, a felhasználók elsősorban az olyan tartalmakért hajlandók fizetni, mint amilyen az internetes hírvideó-szolgáltatás. Utóbbi elterjedésének némi gátat szab a nagy sávszélesség igénye. A high definiton tv nevű újítás bevezetése még a fejlettebbnek számító Amerikai Egyesült Államokban is komoly problémákba ütközik, mert a szűk hálózati keresztmetszet az új technológia működését megnehezíti. A high definition tv lényege egyébként az, hogy a digitális tévékép pontjaira rá lehet kattintani.

A további trendek kapcsán beszámolt az internetes naplók, a weblogok külföldi sikeréről is. Dean Cox szerint ennek előnyei és hátrányai is vannak. Előbbiek kapcsán azt mondta, hogy így a különböző vélemények is teret kaphatnak, ami a demokratikus államberendezkedésben igen hasznos lehet. Negatívum ugyanakkor, hogy hiteltelen vagy kevésbé ellenőrzött információk kerülhetnek be az "olvasóból lett újságírók" munkáiba.

Beszámolt arról is, hogy Amerikában egyre jelentősebb igény mutatkozik a helyi, közösségi hírek iránt, például az egyik nagy szolgáltató oldalán az irányítószám beírásával kapjuk meg lakóhelyünk híreit, amit a számítógépes automatizálás tesz lehetővé. Így az internetes újságolvasó saját maga lehet lapjának szerkesztője is, hiszen ő mondhatja meg, hogy mit akar olvasni. Cox a különböző médiatípusok összeolvadása, a médiakonvergencia jelentőségéről is szólt. Ez azt jelenti, hogy ma már az interneten hallgathatunk rádiót, nézhetünk tévét. A "cross promotion" keretében meg kell szoknunk, hogy például a CNN esti hírei előtt a weben a tévéadás megtekintésére buzdítanak, majd a tévéműsor után a weboldal felkeresését ajánlják. Így a két médiatípus valóban összeolvadhat. Megemlítette, hogy az ismert tévésztárok is egyre szívesebben készíttetnek maguknak oldalakat a neten.

Bár az online szakértő szerint a következő időszakban már kevesebb technikai újítás várható, egyelőre csak kis lépést tettünk meg az online újságírásban. Előbb-utóbb az újságírónak "all in one" szakértővé, mondhatni polihisztorrá kell válnia. Értenie kell a fotózáshoz, a vágáshoz, és munkájának csak kis részét teszi majd ki a szöveges információk készítése.

A nők internetes jelenlétére vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva egy érdekes adatot is elmondott. A külföldi média általa ismert technikai személyzetében igen sok nő dolgozik az online oldalak működtetésén, sőt megemlítette, hogy például az AP hírügynökség élén is egy hölgy áll.

A hírversenyről szólva azt mondta: a portálok között komoly harc folyik, hogy egy-egy kiemelkedően fontos hírt (breaking news) ki közöl előbb. Ilyenkor a kapkodás néha a minőség rovására megy.

Az online média új struktúrájával kapcsolatban meg kell szoknunk, hogy egy hírt akár naponta többször is átírnak. A lapok szerkesztőinek ilyen esetekben érdemes új leadet (bevezetőt) írniuk, hogy az olvasóknak is feltűnjön: új információk kerültek az írásba. Praktikus szolgáltatás lehet a timeline is, amelynek segítségével kronológiai sorrendben lehet visszanézni a fejleményeket.

Cox úgy véli, az online médiában rövidebb és hosszabb, átfogóbb írásokra egyaránt szükség van. A Prím újságírójának azon kérdésére válaszolva, hogy mi az, ami szerinte a magyar webről hiányzik, azt mondta: elsősorban a multimédia, például a videoszolgáltatás, valamint a hírlokalizálás. További hiányosságként említette, hogy a hírek nincsenek megszemélyesítve. Hozzátette, hogy az olvasói visszajelzésekkel sem nagyon törődnek a magyar honlapgazdák, pedig sok ötletet lehetne meríteni belőlük. Kijelentette azt is: aki igazán népszerű oldalt akar készíteni, elsősorban olyan információkat tegyen közzé, amelyekhez a látogatók máshonnan nem tudnának hozzájutni.

Szerinte ma Magyarországon az tud tartósan sikeres portált fenntartani, aki mögött "mély zsebű" tulajdonos vagy szolgáltató áll, amely egy ideig akár a veszteséges működést is kész elviselni.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32