Alkotmánybírósághoz fordulnak a távközlési versenypiac résztvevői
Az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapra vonatkozó kormányrendeletet 2003. január 25-én hirdették ki. Ezáltal érvényesíthetővé vált a volt monopol szolgáltató által nyújtott egyetemes szolgáltatások finanszírozása. Az Egységes Hírközlési Törvény a rászorultság elvét írja elő, és az Egyetemes Távközlési Támogatási Alapot az "indokolt és máshonnan meg nem térülő költségek csökkentése" érdekében rendelte létrehozni. Az alternatívok ugyanakkor megállapítják, hogy az egyetemes szolgáltatás finanszírozása a legújabb kormányrendelet szerint elszakad a hírközlési törvényben előírt rászorultság elvtől: az alternatív szolgáltatókat arra kényszeríti, hogy befizetéseikkel más vállalatok által kínált kényelmi szolgáltatásokat (pl.: nyaralók, riasztó rendszerek távközlési költségeit) támogassák. A támogatás mértéke sincs korlátok közé szorítva: a volt monopol szolgáltató által megadott költségeket korlátlanul és teljes mértékben megtéríttetheti az Alapból.
Az alternatív szolgáltatók hazai befektetési lehetőségeit és további piaci fejlesztéseit jelentősen korlátozza az IHM irracionális mértékű költségterhe, miközben a piaci főlényben lévő szolgáltató újabb bevételi forrásokkal erősödik. A befizetési kötelezettséget az alternatív társaságok többletadóként érzékelik, amelyet a további hazai befektetéseiktől kell elvonniuk. Egy ilyen negatív hatású szabályozás hozzájárul ahhoz, hogy csökken Magyarország befektetési piacának versenyképessége, és a külföldi befektetők körében az ország piaci környezetének kiszámíthatósága bizonytalanná válik. Más környező országok jelenleg a hazainál kedvezőbb befektetési lehetőséget kínálnak a távközlési szektorban.
Az alternatív szolgáltatók sajnálattal érzékelik, hogy a befizetési kötelezettséget meghatározó rendeletet a minisztérium nem módosította, és kikényszeríti a kihirdetett jogszabály révén annak végrehajtását. Ugyanakkor késlekedik a versenypiac résztvevői számára új piaci lehetőségek megnyitását lehetővé tévő egyéb, törvény által előírt és határidőhöz kötött jogszabályok (pl. LRIC költségszámítási irányelv, számhordozhatóság) megalkotásával.
Kapcsolódó cikkek
- Az IHM szerint az EU bizottság helytelenül értelmezte a távközlés magyar szabályait
- Elektronikus hírközlési törvény: januártól megtakarítás
- A NETÉRT 7 pontja az új EHT kapcsán
- EHT: módosító indítványok az Informatikai bizottság előtt
- Az Elektronikus Hírközlési Törvénytől igazi versenyt vár az Elender-főnök
- Az új EHT és a postatörvény az Informatikai Bizottság előtt
- Péntektől elérhető az EHT-tervezet szövege
- HTE: kongresszus az elektronikus hírközlési törvényről
- EHT: aggódó Matáv
- IHM-témák az Informatikai Bizottságban