Sulinet Digitális Tudásbázis

forrás Prim Online, 2004. március 4. 17:30
A Sulinet Digitális Tudásbázis (SDT) célja, egy komplett, a műveltségi területeket minden közoktatási évfolyamon felölelő elektronikus tananyag-adatbázis és az azt kezelő dinamikusan testre szabható keretrendszer létrehozása.
Ennek alapvető feltétele, hogy a létrehozott adatbázis képezze le az iskola tantervét a különböző műveltségi területeken, és konkrét óravázlatokat, módszertani segédleteket, tananyagokat és elemi tanulási egységeket nyújtson a pedagógusok és a tanulók számára, amelyeket felhasználhatnak a mindennapi tanítás-tanulási folyamatban.

A 2004 szeptemberére elkészülő Tudásbázis összesen 102 évfolyam digitális tananyagát fogja magában foglalni, ezenkívül közel 70 kiegészítő oktatási segédanyagot, adatbázist és gyűjteményt, amelyeket idáig csak CD-n vagy könyvekben lehetett megtalálni. Ezek a tartalmak oktatási célra mindenki számára szabadon és díjmenetesen lesznek elérhetőek.

A rendszer egy elektronikus tananyag-adatbázis és tartalomkezelő eszköz, amely minőségileg új lehetőségeket biztosít interaktív multimédia tartalmak eléréséhez és felhasználásához az iskolai oktatásban. Lehetővé teszi eddig nem létező elektronikus oktatási anyagok elérését és felhasználását a mindennapi oktatásban, illetve egy támogató eszközt biztosít a pedagógusok számára az információ gyűjtő, értékelő és problémamegoldó gondolkodás magasabb szintjeire való felkészítéshez.

A rendszer tervezésekor alapvető cél volt egy minden tekintetben korszerű oktatási tartalomkezelő eszköz létrehozása és a széles körben elterjedt gyakorlati felhasználás megvalósítása. Ennek érdekében pedagógusok, diákok, szakmai szervezetek, tartalomfejlesztők kaptak szerepet az előállítás folyamatában.

Az SDT koncepció alapját a tartalmak legkisebb, önállóan még értelmes elemeire bontása jelenti, amely atomikus elemeket tananyagelemeknek neveztek el. Ezekből a tananyagelemekből állítják össze a tanórákon egy-egy konkrét oktatási feladatot lefedő tananyagelem-halmazokat, a tananyagegységeket. Ennek a megoldásnak köszönhetően a tartalmak dinamikusan, a helyi tanítási-tanulási környezetnek igényeinek, adottságainak megfelelően a pedagógusok által szabadon változtathatókká, szerkeszthetőkké válnak. A konkrét tartalmak (tananyagelemek, tananyagegységek) felhasználhatósági értéke is megnő, mivel több helyen lehet ugyanazokat felhasználni (pl.: egy rézmetszetet megjelenítő kép Buda ostromáról felhasználható történelemben, művészettörténetben, egy irodalmi mű illusztrálásában, stb...).

A létrehozott anyagok a Nat alapján elkészülő kerettantervek követelményeinek megfelelően képezik le a tanterveknek megfelelő törzsanyagokat a pedagógusok és a tanulók részére. A rendszert felépítő elemek a következők:

  • Újrafelhasználható tananyagelemek, melyek a legkisebb, önállóan létező építőkockák, mindazokkal a kiegészítő információkkal, melyek alkalmassá teszik a felhasználásra, további feldolgozásra. Fajtája szerint lehet egy szövegrész, kép, hang, animáció, szimuláció, filmrészlet, vagy feladat. Újrafelhasználható, mert több tananyag is hivatkozhat rá.
  • Tematikus tartalmi egységek, az építőkockákból (tananyagelemekből) összeállított tananyagokat reprezentálják, a legmagasabb szintű műveltégi terület, tantárgy, témakörtől a legkisebb foglalkozás vagy téma egységekig. Ezekhez szorosan kapcsolódóan érhetők el a tanárok számára fontos módszertani ajánlások, vagy a tananyag feldolgozására vonatkozó közvetlen információk.
  • Gyűjtemények, a lexikonszerű felhasználást támogató fogalom-, hang-, kép-, film-, vagy feladattárak.

A pedagógusok a központilag létrehozott törzsanyagokon kívül a már meglévő és esetlegesen, az általuk létrehozott új objektumokból saját tananyagegységeket is készíthetnek, amelyeket a rendszer megjelenítő felületén, vagy abból kinyerve más eszközökkel felhasználhatnak tanóráik megtartásánál.

Az SDT 2004. szeptember elsejétől lesz elérhető a közoktatás szereplőinek a számára, de lényeges kihangsúlyozni, hogy ez a dátum nem jelenti a tananyagfejlesztés végét, hiszen, ez a rendszer nyitott, folyamatosan bővül, egyre több digitális tananyag kerül bele. A lehetőség adott minden pedagógus számára, hogy átalakítsa a tananyagokat saját ízlésének megfelelően, de lehetőség lesz arra is, hogy saját anyagokat töltsön fel, és ezeket megossza tanár kollégáival.

A Tudásbázisba bekerülő anyagok fejlesztőit közbeszerzési eljárás, illetve pályázatok útján választották ki.

Az első pályázat nyertesei már befejezték a tananyagok elkészítését, ezek folyamatosan kerülnek bele a tananyagokat kezelő keretrendszerbe, a második pályázaton támogatást elnyertek már a harmadik részteljesítésüket fejezték be, 2004 májusára az ő tananyagaik és készen lesznek. Az Informatikai és Hírközlési Minisztériummal közösen gondozott harmadik pályázat nyertesei most kezdik a munkát, míg az utolsó, kizárólag pedagógusoknak meghirdetett pályázat előbírálati munkálatai folynak jelenleg.
Kulcsszavak: Sulinet

E-világ ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Ezekből a nyomtatókból 100 millió darabot adott el az Epson

A Seiko Epson Corporation (TSE: 6724, „Epson”) 2010 októberében indította útjára első nagy kapacitású tintatartályos tintasugaras nyomtatóját Indonéziában. 2024-re ezeket a nyomtatókat mintegy 170 országban és régióban értékesítették. Az Epson nagy kapacitású tintatartályos nyomtatóinak összesített globális értékesítése mára meghaladta a 100 millió darabot.

2024. november 24. 12:02

Ötödször is Családbarát Munkahely a Bridgestone

A Bridgestone Tatabánya 2024-ben ismét elnyerte a Családbarát Munkahely címet „Vállalati értékvállalásunk a mindennapokban is jelen van” című pályázatával. A vállalatnál megvalósuló változatos programok és kezdeményezések célja, hogy hozzájáruljanak a kollégák munkahelyi, családi és magánélete közötti egészséges egyensúly megteremtéséhez.

2024. november 24. 10:24

EY: csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében – derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a megtorpanás várhatóan csak ideiglenes és a gyártók hamarosan újra növelhetik a kapacitásokat – emeli ki Szűcs Tamás, az EY autóipari iparági csoportjának vezető partnere. 

2024. november 23. 17:11

Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra

Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede kínálja ezt az átvételi módot, ami 12 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest. Az egyre növekvő kereslet az egyik fő oka lehet a szolgáltatók kapacitásproblémáinak – állapította meg a Nagy Webáruház Felmérés.

2024. november 23. 15:34

A digitális technológiák jelentik a jövő oktatásának alapját

Okostanterem, szupergyors Wi-Fi és innovatív tárolási megoldások – többek között ezek a technológiai fejlesztések alakíthatják az egyetemi oktatás és -kutatás jövőjét. Az Óbudai Egyetem és a Huawei Technologies „Digitális fokozatváltás a felsőoktatásban” című közös rendezvényén a digitális oktatás legújabb trendjeit és a Huawei legfejlettebb megoldásait mutatták be, amelyek hatékonyabbá és interaktívabbá tehetik a tanulási környezetet. Az Óbudai Egyetemen már telepítési fázisban lévő Wi-Fi 7 hálózati technológia például négyszer gyorsabb adatátvitelt kínál, míg a mesterséges intelligencia és a felhőalapú megoldások a személyre szabott oktatást és nemzetközi kutatási együttműködéseket támogatják.

2024. november 23. 13:47

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36