Jelentős növekedés az on-line reklámpiacon
forrás Prim Online, 2004. június 5. 09:00
A felmérés középpontjában ezúttal is az internetes médiatulajdonosok reklámpiaci bevételeivel összefüggő tapasztalatai és következtetései állnak. A kutatás 4-6 havonta vizsgálja az on-line médiapiac sarkalatos pontjait.
2003 telén a médiatulajdonosok az on-line piac 1,7-1,8 milliárd forint net-net valós reklámköltésére számítottak, amely tökéletesen fedi a 2003-as esztendő internetes költésének utólagosan számba vett adatait, és az ügynökségi jutalékokkal kiegészítve igen közel áll a Magyar Reklámszövetség által nemrégiben publikált 2,2-2,4 milliárd forintos szakértői becsléshez. Idén tavasszal a pillanatnyi helyzetnek megfelelően további növekedést jósolnak a megkérdezettek. A bizakodó hangulatot már az év eleji adatok is alátámasztani látszanak, ami alapján ez az összeg év végére elérheti a 2,4 milliárd forintot, ami közel 35%-os növekedést jelent az elmúlt évhez képest.
A médiatulajdonosok szerint a tavalyi lényegében stagnáló, sőt kismértékben csökkenő tarifaárakhoz képest idén már kisebb áremelkedés várható. A legtöbb esetben ez nem éri el az infláció értékét, és főként azon médiumoknál lehet rá számítani, ahol megnövekedett a kereslet a hirdetési felületek iránt.
A megkérdezettek szerint elsősorban az FMCG szektor talált rá leginkább az internetben rejlő hirdetői lehetőségekre. A 2003-as téli felmérés elkészítésekor még nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de a korábbi eredményeket is vizsgálva érzékelhető volt, hogy lépésről lépésre foglalják el az ebbe a kategóriába sorolható hirdetők az őket megillető helyet. Többen említették még az ingatlanos és pénzügyi területen szolgáltató cégeket is az aktívabb hirdetők között, hiszen a költésekből továbbra is jelentős a részesedésük. A válaszadók, a múlt évhez képest, többet várnak az autós cégektől, de ugyanígy növekedést várnak még az FMCG, valamint az utóbbi időben mindig hiányolt IT szektortortól is. Utóbbiak esetében a hirdetések igencsak elmaradoztak.
A médiatulajdonosok reklámbevételeinek több mint 30%-hoz az on-line ügynökségeken keresztül jutnak, a klasszikus/offline ügynökségek és azok interaktív részlegei a költés több mint 1/3-át, a közvetlen ügyfelek pedig nem sokkal kevesebb mint 30%-át teszik ki (ez utóbbi 2003 nyarán még csak 15% volt). Összességében a 2003-as évhez képest kiegyenlítődni látszik a struktúra. Ebben nagy szerepet játszik a közvetlen ügyfelek egyre nagyobb számú megjelenése, aminek következtében főképp az on-line ügynökségek részesedése csökkent. Az offline ügynökségek és interaktív részlegeik vélhetően a nemzetközi ügyfeleknek is köszönhetően egyre nagyobb szerepet vállalnak az internetes reklámpiacon, ami egyúttal a piac elfogadottságát, a hazai internet nagykorúvá válását is jelzi.
Az on-line reklámeszközök területén szinte minden médium a szponzoráció további erősödését várja (ez már tavaly is nagy hangsúlyt kapott részükről), ami valószínűleg részben az idén megrendezendő eseményeknek (foci Eb, olimpia) is köszönhető. A folyamat mindenesetre már most is érezhető, egyre több ilyen jellegű megjelenés látható.
Konszenzus jött létre abban is, hogy a hirdetések mérete tovább nő (ez is visszatérő elem a felmérésben), és hogy egyre nagyobb szerep juthat a video streaming megoldásoknak, amit segít a nagyobb sávszélességgel rendelkező felhasználók bővülő köre.
A többség szerint az idén még semmilyen hatással nem lesz az on-line reklámpiacra a pop-up ablakok tervezett automatikus szűrése az Internet Explorer következő verziójában. A későbbiekben pedig legfeljebb jönnek majd újabb formák, illetve a már ma is gyakran használt layeres megoldások vehetik át szerepüket.
A médiatulajdonosok a tendencia továbberősödését várják a piactól, reményeik a jövőre nézve igencsak kedvezőek.
2003 telén a médiatulajdonosok az on-line piac 1,7-1,8 milliárd forint net-net valós reklámköltésére számítottak, amely tökéletesen fedi a 2003-as esztendő internetes költésének utólagosan számba vett adatait, és az ügynökségi jutalékokkal kiegészítve igen közel áll a Magyar Reklámszövetség által nemrégiben publikált 2,2-2,4 milliárd forintos szakértői becsléshez. Idén tavasszal a pillanatnyi helyzetnek megfelelően további növekedést jósolnak a megkérdezettek. A bizakodó hangulatot már az év eleji adatok is alátámasztani látszanak, ami alapján ez az összeg év végére elérheti a 2,4 milliárd forintot, ami közel 35%-os növekedést jelent az elmúlt évhez képest.
A médiatulajdonosok szerint a tavalyi lényegében stagnáló, sőt kismértékben csökkenő tarifaárakhoz képest idén már kisebb áremelkedés várható. A legtöbb esetben ez nem éri el az infláció értékét, és főként azon médiumoknál lehet rá számítani, ahol megnövekedett a kereslet a hirdetési felületek iránt.
A megkérdezettek szerint elsősorban az FMCG szektor talált rá leginkább az internetben rejlő hirdetői lehetőségekre. A 2003-as téli felmérés elkészítésekor még nem volt ennyire egyértelmű a helyzet, de a korábbi eredményeket is vizsgálva érzékelhető volt, hogy lépésről lépésre foglalják el az ebbe a kategóriába sorolható hirdetők az őket megillető helyet. Többen említették még az ingatlanos és pénzügyi területen szolgáltató cégeket is az aktívabb hirdetők között, hiszen a költésekből továbbra is jelentős a részesedésük. A válaszadók, a múlt évhez képest, többet várnak az autós cégektől, de ugyanígy növekedést várnak még az FMCG, valamint az utóbbi időben mindig hiányolt IT szektortortól is. Utóbbiak esetében a hirdetések igencsak elmaradoztak.
A médiatulajdonosok reklámbevételeinek több mint 30%-hoz az on-line ügynökségeken keresztül jutnak, a klasszikus/offline ügynökségek és azok interaktív részlegei a költés több mint 1/3-át, a közvetlen ügyfelek pedig nem sokkal kevesebb mint 30%-át teszik ki (ez utóbbi 2003 nyarán még csak 15% volt). Összességében a 2003-as évhez képest kiegyenlítődni látszik a struktúra. Ebben nagy szerepet játszik a közvetlen ügyfelek egyre nagyobb számú megjelenése, aminek következtében főképp az on-line ügynökségek részesedése csökkent. Az offline ügynökségek és interaktív részlegeik vélhetően a nemzetközi ügyfeleknek is köszönhetően egyre nagyobb szerepet vállalnak az internetes reklámpiacon, ami egyúttal a piac elfogadottságát, a hazai internet nagykorúvá válását is jelzi.
Az on-line reklámeszközök területén szinte minden médium a szponzoráció további erősödését várja (ez már tavaly is nagy hangsúlyt kapott részükről), ami valószínűleg részben az idén megrendezendő eseményeknek (foci Eb, olimpia) is köszönhető. A folyamat mindenesetre már most is érezhető, egyre több ilyen jellegű megjelenés látható.
Konszenzus jött létre abban is, hogy a hirdetések mérete tovább nő (ez is visszatérő elem a felmérésben), és hogy egyre nagyobb szerep juthat a video streaming megoldásoknak, amit segít a nagyobb sávszélességgel rendelkező felhasználók bővülő köre.
A többség szerint az idén még semmilyen hatással nem lesz az on-line reklámpiacra a pop-up ablakok tervezett automatikus szűrése az Internet Explorer következő verziójában. A későbbiekben pedig legfeljebb jönnek majd újabb formák, illetve a már ma is gyakran használt layeres megoldások vehetik át szerepüket.
A médiatulajdonosok a tendencia továbberősödését várják a piactól, reményeik a jövőre nézve igencsak kedvezőek.
Kapcsolódó cikkek
- Reklámszakmai képzés indul októberben
- Az Onlinemarketing.hu Kft. Etarget Partner lett
- A Microsoft készen áll a reklámpiaci szerepre
- Etarget: 28 százalékkal nő az internetes hirdetési piac
- Amerikai befektető vásárolja meg a Webreklám.hu-t
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője
- A Google rádiós reklámokat is értékesít
- A vártnál gyorsabban nő az online reklámpiac
- Termékelhelyezés a digitális technikák segítségével
- Az elektronikus reklámpiac mérete 2006-ban 73 milliárd forint volt