Oki: A papírmentes iroda alighanem mítosz marad
Nyomtatópiaci kutatás az Oki megbízásából
Számos szakértő korábbi
várakozásával ellentétben a papírmentes iroda, az ezredforduló divatos
szlogenje nem vált valóra. A dokumentumok elkészítéséhez még mindig a papír az
első számú média, így az új kommunikációs csatornák lévén nemhogy csökkent a
kinyomtatott oldalak száma, hanem egyenesen nőtt, hiszen a hosszabb szövegek, prezentációk
korrektúrája, vagy akár a poszter, névjegykártya, vagy leporelló nyomtatása nem
képzelhető el nyomtatás nélkül.
Nyugat-Európában
2002-2004 között 46%-al nőtt a kinyomtatott oldalak száma, 2004-2007 között
pedig további egynegyeddel nőhet, vagyis számokban a 2002-es 1,2 milliárd oldal
idén 1,77 milliárd kinyomtatott oldalra is nőhet, 2007-ben pedig ez a mutató meghaladhatja
a 2,2 milliárdot. A fő papírfogyasztók a közszféra és a versenyszféra
szervezetei, amelyek elsősorban nagyobb sebességű, sok munkaállomást hálózatból
kezelni képes nyomtatókkal elégítik ki igényeiket. Érdekes módon, az elmúlt 2
évben a papírfogyasztás nem nőtt lineárisan a kinyomtatott oldalak számával, és
a kutatások további eltérést jeleznek előre.
Érdi-Krausz Gábor, az
Oki ügyvezető igazgatója szerint: "A papírfelhasználás lassuló növekedése összefügg
a kétoldalas nyomtatás elterjedésével, valamint azzal, hogy a felhasználók
egyre inkább élnek azzal a lehetőséggel, hogy több oldalt kicsinyített formában
nyomtatnak ki, ezzel a papírt hatékonyabban használják fel. Mindez összefügg a
vállalatok költségcsökkentésre irányuló törekvésével. Ennek egy másik jellemző
megnyilvánulása az, hogy az egyéni nyomtatókat sok helyen munkacsoportos
készülékek váltják fel, amelyek több embert tudnak hatékonyabban kiszolgálni. A
papírfelhasználás növekedésének egyik oka az, hogy a helyi és regionális
számítógép hálózatoknak köszönhetően robbanásszerűen megnőtt az elektronikusan
hordozott információk mennyisége, hozzáférhetősége és reprodukálhatósága. Így a
korábbi "nyomtasd ki és terjeszd" elvet a "terjeszd és nyomtasd ki" eljárás
váltotta fel, amely már sokkal több helyen generál nyomtatási igényt, ezzel egy
időben pedig sokkal több nyomtató talál gazdára is."
2002-ben Nyugat-Európában
több mint 3,9 millió nyomtatót adtak el, míg Közép- és Kelet-Európában 1,4
milliót. 2003-ban az nyugat-európai értékesítési mennyiség alig változott,
viszont minden 8. eladott nyomtató színes volt. Régiónkban tavaly 63%-kal több
nyomtatót értékesítettek, amelyeknek mintegy 2,4%-a volt színes.
A következő években egyre
látványosabb lesz az eltérés a tekintetben is, hogy az oldalakat milyen
nyomtatóval nyomtatják ki. A monokróm LED és lézer gépek hegemóniája ugyan továbbra
is megmarad - jelenleg az idei várható összes mennyiség 90 %-át vagyis mintegy
1,6 Mrd oldalt nyomtatnak ilyen készülékekkel. Az előrejelzés szerint a színes
szegmens növekményét teljes egészében a LED és lézer nyomtatók nyomatai fogják
elvinni; a színes LED és lézer nyomtatókon kinyomott oldalak száma jelenleg
mintegy 35 millió, és ez 2007-ben elérheti akár a 95 milliót is. Ezzel szemben a
"tintás" nyomatok mostani 133 milliós száma várhatóan 15%-kal csökkenni fog.
Kapcsolódó cikkek
- Hordozható Canon fotóprinter
- 2,3 milliárd emberé a 3 milliárd mobil-előfizetés
- Új kategória a színes nyomtatásban: A3-as OKI C8800
- Az OKI leszállította egymilliomodik színes lapnyomtatóját
- 14 éves hazai története során először piacvezető az OKI
- Kuba egész évi nemzeti jövedelmét kinyomtatja az Egyesült Királyság
- OKI: Európa legkisebb és legolcsóbb A3-as színes nyomtója
- Nyomul az Oki
- Magyarországon is piacvezető pozícióban a Canon tintasugaras nyomtatói
- Egymenetes (Single pass) technológia az OKI-tól