Az oktatás nélkül bevezetett integrált informatikai rendszer veszélyei
Szoftverbevezetés: oktatással drágább, oktatás nélkül még drágább
Álszent lenne azt állítani, hogy a szoftverfejlesztő cégeknek nem érdeke az oktatás értékesítése. Azonban az is tény, hogy többnyire limitált az ügyfél által a kiválasztott ügyviteli rendszer bevezetésére fordítható költségkeret, így gyakran a szükséges oktatás árából inkább további licenceket vásárolna a felhasználó. Úgy tűnhet, hogy ez a fejlesztő cégnek is kedvező, hiszen a plusz bevételért nem kell plusz munkaórákat eltöltenie az ügyfélnél. Azonban egy lelkiismeretes szoftverfejlesztő mégsem nézheti tétlenül, hogy az általa elkészített szoftver, amely maradéktalanul képes lenne ellátni a felhasználó igényeit, a nem megfelelő használat miatt nem értéket termel, hanem bosszúságot, sőt akár veszteséget, anyagi kárt okoz a felhasználónak. A fejlesztőnek pedig ez rendszerint súlyos erkölcsi- vagy akár anyagi kárt jelent. A szoftvergyártónak így tehát nem feltétlenül az az érdeke, hogy ügyfelei minél többet költsenek magára a szoftverre, hanem sokkal inkább az, hogy az informatikára fordított összegen belül egészséges arányt képviseljenek a rendszerek megfelelő használatát lehetővé tevő szolgáltatások, így az oktatás is. A rEVOLUTION ezért úgy gondolja, hogy a KKV szektor cégeit - az informatikai beruházások megtérülésének javítására - az elkövetkező időszakban a szoftverforgalmazóknak feltétlenül el kell látniuk megfelelő információkkal ahhoz, hogy a cégek választásuk lehetséges kimeneteleinek ismeretében döntsenek informatikai beruházásaikról, így a szoftverekhez kapcsolódó oktatás igénybevételéről is.
A rEVOLUTION tapasztalatai - számokban
2003-ban a rEVOLUTION új Iroda++ ügyfeleinek fele (49%-a) nem vásárolt semmilyen oktatást. Ez némi javulást mutat ugyan a 2002-es 64%, illetve a 2001-es 59%-hoz képest, de ennek ellenére még mindig rendkívül magas arány. A rEVOLUTION éppen ezért nem csak saját ügyfeleit igyekszik minden esetben meggyőzni az oktatás szükségességéről, hanem közvetve a piac többi szereplője számára is szeretné eljuttatni ezt az üzenetet.
Ennél az ügyfélkörnél (jellemzően hazai tulajdonú kis- és középvállalatok 20-100 alkalmazottal) általában egy bevezetés költségének átlagosan mindössze 6%-át teszi ki az oktatás, és rendkívül alacsony az összes szolgáltatás aránya is (20-25%), szemben a közép- és nagyvállalatokkal, ahol 50-70% is lehet a szolgáltatások aránya a teljes projektértékből.
A rEVOLUTION véleménye szerint ennek az az oka, hogy a KKV szektor cégei valami „kézzel foghatót” szeretnének kapni a pénzükért, így ameddig csak a büdzsé engedi, licencekből „vásárolnak be”, majd végül kiszorítanak még egy keveset az oktatásokra, szolgáltatásokra. Sokszor pedig a kevesebb több lenne, azaz jobban járnának a vállalkozások egy kisebb, alapkiépítésben kevesebb funkcióra képes szoftverrel, melynek tudását viszont maximálisan ki tudnák használni - összességében változatlan költségkereten belül maradva. Ha pedig további funkciókra merülne fel igény, a későbbiekben egyszerűen bővíthetik a rendszert.
A rEVOLUTION meglévő ügyfelei is jellemzően rendszeresen kérnek oktatást, azonban gyakran sajnos már csak akkor, ha utólag kiderül, hogy szükség lett volna rá. Addig azonban rendszerint hosszú út vezet a program hibáztatásától a bevezetés szakszerűtlen kivitelezésének emlegetésén át a szoftvert használó munkatársak alkalmatlanságának feltételezéséig. A sikertelen, bosszúságot okozó bevezetés ráadásul megrendítheti a projekt belső támogatójának pozícióját is.
Bár általánosan nehéz konkrét arányt javasolni, a rEVOLUTION tapasztalatai szerint a KKV szektor cégeinek - a nagyvállalatok által használt ERP szoftverekhez képest kevésbé összetett integrált ügyviteli rendszereknek megfelelően - a licencköltség 15-25%-át kellene oktatásra költenie ahhoz, hogy a programot minden felhasználó gyorsan, hatékonyan, hibamentesen használni tudja.
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.