A turizmus helyzete az internet-gazdaságban
Fókuszban a hazai utazásszervező irodák
forrás Prim Online, 2004. november 22. 13:48
A hagyományos utazási irodák számára az egyre jobban teret nyerő
internetes utazási szolgáltatások jelentős konkurenciát jelentenek,
ezért üzleti stratégiájuk átgondolására kényszerülnek. Ugyanakkor az
internet hatékony segítséget nyújt a turisztikai ágazatra jellemző
kisebb vállalkozások szolgáltatásainak, turisztikai termékeinek piacra
vitelében és értékesítésében. A GKI Gazdaságkutató Rt. (T-Mobile Magyarország Rt.-vel és a Sun Microsystems Kft.-vel együttműködve) jelen
összefoglalójában arról ad képet, hogy a hagyományos utazásszervező
irodák mennyire használják ki az internet nyújtotta lehetőségeket, és
hogy a világháló mennyire befolyásolja piaci tevékenységüket.
2004 júliusában az utazásszervezők 96%-a rendelkezett internet-kapcsolattal saját honlapot a társaságok 67%-a épített ki. Az interneten keresztül turisztikai szolgáltatás megrendelésére az összes utazásszervező 20%-a biztosított lehetőséget, míg az interneten keresztül lefoglalt turiszitkai szolgáltatások online kifizetésére 3%-uknál volt lehetőség.
A felmérés időpontjában a kiutaztatással foglalkozó társaságok 80%-a, a beutaztatással foglalkozók 67%-a és a belföldi útszervezéssel foglalkozók 56%-a rendelkezett önálló webkikötővel. Az eltérés egyrészt az egyes szegmenseken belül mutatkozó piaci verseny intenzitásával, másrészt a szegmensek célcsoportjainak eltérő internet használati szokásaival magyarázható. A beutaztatással foglalkozók érdeke, hogy az interneten keresztül gyors és közvetlen kapcsolatot tudjanak biztosítani a külföldi turisták számára, míg a kiutaztatással foglalkozó társaságok esetén a célcsoport jellemzően tehetősebb és az internet iránt fogékonyabb (pl.: a fiatalabb generáció többségében már csak az interneten nézegeti az utazási ajánlatokat), illetve a külföldre utazók jellemzően több utazási információt szeretnének begyűjteni a kiutazási kockázatok csökkentése miatt.
Az utazásszervezők várakozása alapján 12 hónapon belül az internet-kapcsolattal rendelkező irodák további 15%-a tervezi, hogy kiépíti saját internetes megjelenését, így 2005 végére az irodák több mint 80%-a lesz elérhető a világhálón.
Online értékesítés
Az utazásszervező társaságok közül azok, amelyek kiépítették saját weboldalukat, csupán 23%-uk használta ki az internetben rejlő értékesítési lehetőségeket, azaz ennyinél lehetséges valamely szolgáltatás online megrendelése (utat, autóbérlést, repülőjegyet, szállást). Az online értékesítő társaságok fele ugyanakkor nemcsak a saját weboldalán, de más utazási portálon (pl.: www.nagyutazas.hu
A fentiek alapján a honlappal rendelkező társaságok 77%-a csupán információ és/vagy tartalomszolgáltatásra (pl.: útleírások, élménybeszámolók, fotógalériák, szálláshely-, étterem-, programajánlók feltüntetése stb.) használja weboldalát.
Azok az utazási irodák, amelyek online értékesítenek, jellemzően több weboldalon is elérhetővé teszik szolgáltatásaikat. 2004 nyarán a honlappal rendelkező társaságok 18,5%-a forgalmazta szolgáltatásait más utazási portálon keresztül. Ugyanakkor e társaságok 65%-ánál a felhasználó a társaság honlapján is kezdeményezhette valamely szolgáltatás megrendelését. Azon társaságok közül, amelyek rendelkeznek weboldallal, de azon keresztül nem értékesítenek, csak 8%-uk forgalmazza szolgáltatásait más utazási portálon keresztül.
A tisztán internetes utazási portálok, amelyek jellemzően a „hagyományos” utazási irodák szolgáltatásainak közvetítésével foglalkoznak, lehetőséget nyújtanak arra, hogy az irodák az interneten keresztül is értékesíthessék szolgáltatásaikat. Az infrastrukturális feltételeket és az online csatorna marketingjét az online utazási portál biztosítja, így a hagyományos utazásszervezőnek csak az ajánlataikat kell eljuttatniuk az üzemeltetőhöz. Ám a fenti alacsony (8%-os) arány alapján azt látjuk, hogy az információáramlás e módja még nem terjedt el. Ennek oka kereshető egyrészt az üzleti modellben, másrészt a hazai e-kereskedelemi kultúrában.
Összességében 2005 végére a tervek alapján a saját weboldalt üzemeltető utazásszervezők közel 40%-a (a teljes sokaságnak pedig az egyharmada) kapcsolódik majd az elektronikus kereskedelembe és értékesíti turisztikai szolgáltatásait saját honlapon vagy más utazási portálon keresztül.