Piackutatás a hét vezér országában
Természetesen azzal, hogy a vevők igényeit kielégítsék, s ezzel minél nagyobb profitot termeljenek a tulajdonosoknak. Na de ehhez előbb tisztában kellene lenni az igényekkel, sőt, ami talán még fontosabb, a fizetőképességgel. S ezzel mér el is jutottunk a marketing egyik (talán időben is első) feladatához, a piacelemzéshez.
Az általános kommunikációs infrastruktúra elemzése során Andrási Tamás (Taylor Nelson Sofres Modus) arra az eredményre jutott, hogy a vállalatoknál a lassan már természetesnek számító számítógépeket mind gyakrabban hálózatba kötik. A közepes (50-300 alkalmazottat foglalkoztató) cégek 72,5%-ánál, az ennél nagyobb vállalatok 97%-ánál van hálózat! Az intranet elterjedtsége 12,5, illetve 30,3 százalékos, a 61,7 és 85 százalékos internet-hozzáférés mellett pedig saját honlappal átlagosan 40 százalékuk rendelkezik. Az internetet leggyakrabban természetesen információk keresésére, levelezésre és szoftverek letöltésére használják. Az elektronikus levelezés növekedésére utal, hogy ennek aránya a nagyvállalatoknál a jelenlegi 22,8%-ról egy év múlva várhatóan 42%-ra nő.
A marketing egyik fő kérdése - hogy terméket kell-e eladni vagy szükségletet kielégíteni - ma már költői, hiszen minden szakember az utóbbira esküszik. Ám a keresletnek négy válfaja is lehet, állítja Pap Zoltán, a Matáv piacelemzője. Az explicit kereslet az a mag, amely ténylegesen tervezi az IT-beruházást, s legfeljebb már csak választani kell. A látens keresletnek is lehet igénye, legfeljebb még nem fogalmazódott meg a felhasználóban. Azonban ennél tovább lehet elemezni a piacot, ugyanis vannak olyan felhasználók, akik csak azt érzékelik, hogy valami nem jó, valamin változtatni kellene, de nem tudják, hogy a megoldás valamilyen infokommunikációs eszköz. Végül a legnagyobb körű igény azoknál lelhető fel, akik úgy vélik, hogy minden elfogadhatóan működik, és nem is sejtik, hogy IT-beruházással sokkal hatékonyabbak, eredményesebbek lehetnének.
A piackutatást projektmenedzsment keretében érdemes végezni, amelyben a megbízó és a kutató állandó együttműködése szükséges. Prónay Gábor (Pro-COMpass Kft.) ehhez adott hasznos tanácsokat, kiemelve, hogy a partnereknek kölcsönösen ismerniük kell egymás szakterületét.
Némiképp megoszlik a marketinges szakma véleménye egy új módszert, az adatbányászatot illetően. A konzervatívok a konkrét kérdéseken alapuló piackutatást kielégítőnek és célirányosabbnak vélik. Mások, például a DSS Consultoin Kft. szakemberei szerint a "data mining" előnye, hogy alkalmas a meglévő adatainkban lévő rejtett összefüggések feltárására. Az előadó arra mutatott rá, hogy a rejtélyesen hangzó adatbányászat nem misztika, hanem statisztika, amely alkalmas a piac szegmentálására, egy termék vásárlását befolyásoló motívumok összevetésére és az értékesítés támogatására. Ezen irányvonal hívei vallják, hogy a lényeg a részletekben van.
Ez a kutatási módszer bizonyára segít az új versenytársak belépésének köszönhető piaci átrendeződés hatásainak elemzésében is. A jelenség többféleképpen is kitapintható volt a fórumon. Részint mivel előadóként megjelentek az új távközlési szolgáltatók képviselői is, részint pedig az előadások témája is gyakran a piaci verseny várható alakulása volt.
Indításként Bábel-Szűcs Szilvia (Matáv) megnevezte a hazai távközlési piac "hét vezérét". (A vállalatcsoportokba közvetlenül vagy tulajdonosaik révén több kisebb cég is tartozik.) Ugyanakkor azzal a feltételezéssel élt, hogy hosszú távon az a csoport lehet életképes, amelyik a telefon mellett rendelkezik a lehetséges három "tőke" (mobil-, internet- és kábeltévé-szolgáltatás) közül legalább kettővel. Érdekes kép rajzolódik így ki.
A PanTel (1.) csoportba sorolható a Pannon GSM és az Euroweb is, elég "tőkeerős" lehet a jövőben. A GTS (2.) csoport a VSAT-ból kinőve már mikrohullámú átvitelt kínál, és építi fényvezetős hálózatát, emellett megszerezte az internetes DataNet céget. Az Antenna Hungária (3.) mikrohullámú hálózatát az üzleti kommunikáció mellett a már biztos 1800-as mobilszolgáltatásban és valószínűleg a készenléti Tetrában is hasznosítja, továbbá van saját internetszolgáltatása. A CGSat (4.) csoport az LTO-piacon szerzett eddig részesedést (és megvette a JászTelt), viszont elesett a DCS 1800-tól. Ugyanakkor Partnercom nevű társaságával adatkommunikációs szolgáltatást is nyújt, további terveiről keveset tudni. A UPC (5.) csoport egyelőre ugyan csak kábeltelevíziós szolgáltatásáról ismert, viszont az egykori Kábelkom és Kábeltel, valamint több új ktv-hálózat megvásárlásával már félmillió háztartásba jut el. Intenzíven építi és fejleszti hálózatát, melyen nem titkoltan távközlési szolgáltatást is kíván nyújtani, sőt számos rendszerén már ma is kínál internet- hozzáférést. A Novacom (6) tavaly jelent meg a hazai piacon, de többségi német tulajdonosa, az RWE tekintélyes távközlési múlttal rendelkezik. Az RWE révén elvileg köze lehet az 1800 MHz-es mobil Primatelhez is, de ennek egyelőre nem látszanak gyakorlati jelei. A társaság mindenesetre a hazai tulajdonos Elektromos Művek infrastruktúráján képes adatátviteli és internetes szolgáltatásra. Végül a 7. vezér a Matáv csoport, amelyet nyugodtan nevezhetnénk akár fejedelemnek is az összes fellelhető "tőkéje" alapján.
A szakma Koppány vezére lehetne a PanTel, amelynek képviselője, Nemeskéri István úgy látja, hogy a távközlési piacon óriási lehetőségek vannak. Ezt az emberek és a vállalatok (amelyek mögött mindig szintén emberek állnak) hihetetlenül nagy kommunikációs igényeire építi. Például az USA-ban, de a világ más részein is, a hazainál három nagyságrenddel nagyobb sávszélességű távközlési hálózatok működnek. Az Atlanti-óceánban lévő kábeleken ma is sávszélesség-túlkínálat van, mégis 3 milliárd dollárt hajlandó újabb tengeri kábelépítésbe fektetni egy cég.
Az OVUM előrejelzése szerint a sávszélességigény világméretekben szintén több nagyságrenddel fog nőni 2005-re, elsősorban az adatátvitel, illetve az internet vagy IP alapú szolgáltatások területén.
A PanTel szakembere szerint ezért a magyar piacon sem feltétlenül kell a szereplőknek egymás üzleteit elrontani, hiszen a piac robbanásszerűen bővül, s ezen könnyebb megszerezni, majd megtartani az ügyfelek bizalmát. Az új szereplőkkel szemben a felhasználók is óriási elvárásokat támasztanak, alternatívákat várnak. A régi és új szereplők akkor lehetnek igazán sikeresek, ha a közös cél - az ügyfelek igényeinek kielégítése - érdekében, üzleti alapon, a rövid és hosszú távú érdekek figyelembevételével segítik egymást, illetve maximálisan együttműködnek. Minden szolgáltató ekkor tudja a legtöbb profitot termelni.
A fórum résztvevői remélhetőleg nemcsak udvariasságból értettek egyet abban, hogy - szemben a korábbi szólamokkal és ki nem mondott gondolatokkal - immár nem a Matáv-vezért kell kiütni a nyeregből, hanem az ügyfeleket kell megnyerni. A bővülő piac erre jó terepnek ígérkezik, s sikere a marketingszakemberek felkészültségén és munkáján (is) múlik. Hiszen - miként a szeptemberi fórum is rámutatott - a távközlési és az informatikai marketing egy szakma.
Kapcsolódó cikkek
- 11 millió mobil-előfizető
- USA: a háztartások mobiltelefon-használata meghaladja a vezetékest
- A mobil-előfizetések száma elérte a 10,5 milliót
- Kihasználatlan csodafegyver a zsebünkben?
- Internet Hungary mottója: Digitális ér(t)etlenség?
- Egymilliárd internetező, négymilliárd telefon
- Konferencia a fejlett IT-infrastruktúrákról
- Májusban tovább nőtt a szélessávú előfizetések száma
- Digitális örökség, információ-felügyelet és-tárolás, tartalomkezelés
- A Káoszból kivezető út - a reklám- és médiapiac jövője
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
MyPhoneExplorer 2.2.0
Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.
Battery Monitor 10.4
A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.