Internet: az első számú hírforrás
Az internet átalakítja a médiafogyasztást
Az NRC interneten végzett kutatása során a megkérdezettek négyfokozatú skálán értékelték az egyes médiumokat aszerint, hogy azok mennyire fontosak számukra, mint információforrás. A legmagasabb átlagpontszámot, 3,6-et az internet kapta, messze megelőzve a 3,1 pontot kapott televíziót, valamint az őt követő nyomtatott sajtót (2,9) és rádiót (2,6). A világháló tájékozódásban betöltött szerepét jól mutatja, hogy a hálót használók 69 százaléka nagyon fontos információforrásnak tartja az internetet, míg a televízióról csak 35, a nyomtatott sajtóról 25, a rádióról pedig 18 százalékuk vélekedik így.
Az internetezők ugyanakkor nem csak fontos, hanem alapvetően hiteles információforrásnak is tartják a webet - legalábbis a többi médium vonatkozásában. Annak ellenére, hogy az internet más médiumokhoz képest nagyobb lehetőséget teremt ellenőrizetlen és manipulált információk közzétételére, a hálópolgárok 53 százaléka egyáltalán nem, további 36 százaléka pedig inkább nem ért egyet azzal az állítással, hogy az internet kevésbé megbízható forrás, mint más médium.
A web szórakoztatásban is vezet
A médiumok erősorrendje gyakorlatilag nem, a fontosságuk mértéke közötti különbség azonban mindenképpen változik, amennyiben szórakoztatásban betöltött szerepüket vizsgáljuk. A gyakori internethasználók körében az internet e tekintetben is megelőzi a televíziót, igaz, fölénye korántsem akkora, mint a tájékoztató funkció esetében: az internetezést 61, a tévénézést 42 százalék tartja nagyon fontos szórakozásnak. A fontossági értékek arra is rávilágítanak, hogy míg az internet inkább információforrás, addig a televízió inkább a szórakozás eszköze; és ugyanez figyelhető meg a rádió és a nyomtatott sajtó viszonylatában: előbbinek a szórakoztató, utóbbinak a tájékoztató szerepét ítélik az internetezők fontosabbnak - igaz, mindkét médium jelentősége jócskán elmarad az interneté és a televízióé mögött.
Csökken más médiumok fogyasztása
Felmerülhet a kérdés, hogy a gyakori internethasználat, az internetnek az ember életében elfoglalt növekvő szerepe hatással van-e más médiumok használatára: csökken-e az internetezők olvasásra, tévézésre fordított ideje? Az NRC adatai szerint a gyakori internetezők 47 százaléka úgy érzi, az internetezés hatására kevesebbet néz tévét, és csaknem ugyanennyien vannak, akik az újságolvasással kapcsolatban nyilatkoznak így. Könyvet az internetezők 37 százaléka vesz ritkábban kezébe, amióta lehetősége van szörfözni a weben. Mind az olvasás, mind a tévézés hanyagolása a férfiakra jellemző inkább - tévét például 53 százalékuk néz ritkábban, míg a nők esetében csak 38 százalék ez az arány. A fiatalok szintén hajlamosabbak mellőzni a tévéműsorokat az internet kedvéért: a 18-29 éves korosztály ugyancsak 53 százaléka saját megítélése szerint kevesebbet tévézik, a 30 felettieknek viszont csak 40 százaléka állítja ezt magáról.
Érdekes, hogy míg a gyakori internetezés negatívan befolyásolja más médiumok használatát, addig az emberi kapcsolatokra inkább jótékony hatással van: az NRC felméréséből kiderül, hogy mindössze minden tizedik internethasználó érzi úgy, hogy a világháló kedvéért kevesebbet találkozik barátaival, ismerőseivel - az internetezők egyharmada ugyanakkor új ismeretségekre, barátságokra lelt a háló kapcsolat- és közösségépítő ereje által.
Az NRC NetMonitor kutatását 892 fő online megkérdezésével végezte. A mintát a TNS Interbus (offline) kutatásának internetezőkre vonatkozó adataival súlyozták - így a felmérés reprezentatív a hazai 18-69 éves gyakori (hetente legalább egy alkalommal) internetezőkre nézve.
A piackutatás forrása: NRC Piackutató
Kapcsolódó cikkek
- 68000 fős az NRC piackutatási panelje
- tarGet now! – Megfizethető célcsoportkutatás az NRC-től
- Mi a vágya a mobilvásárlónak?
- Továbbra is dinamikusan emelkedik a mobilbanki szerződéssel rendelkezők száma
- Magyarországi kutatás a száznál több pc-vel rendelkező szervezetek adattárolásáról és adatmentéséről
- Tíz közül két európai háztartásban található nagy képernyős tévékészülék
- Dinamikusan emelkedik az internetbanki ügyfelek száma
- A dekóder és a modem után a Skype a legismertebb
- A rendszeres játék nem mossa össze a valós és a virtuális világ határait
- Átfogó piackutatás a magyarországi infokommunikációs szállítói piacról
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.