Csak kevés magyar tudja pontosan, miért jó a digitális televíziózás

Veszélyben az analóg műsorsugárzás 2012-es megszüntetése?

Szalay Dániel, 2005. május 29. 10:03
A digitális televízió ma Magyarországon szinte a teljes ismeretlenség ködébe vész - utalt a kábel- és műholdas műsorterjesztéssel foglalkozó cég megbízásából hazánkban készült felmérésre Szűcs László, a UPC Magyarország média- és sajtókapcsolati igazgatója egy ezen a héten megrendezett kétnapos konferencián Tihanyban. Az Antenna Hungária vezérigazgató-helyettese pedig aggodalmát fejezte ki, mert a digitális földfelszíni műsorszórás jogi előkészítése lassú, ami veszélyezteti az analóg földfelszíni sugárzás 2012-re tervezett megszüntetését.
A UPC Magyarország által fölkért piackutató cég a digitális televízió várható fogadtatását vizsgálta. A digitális technológiákkal kapcsolatos tájékozatlanságra utal, hogy a felmérésben részt vevők mindössze 9 százaléka tudta pontosan definiálni, mi az a digitális televízió, és a vizsgált személyek 53 százaléka egyáltalán nem is hallott még róla - derült ki Szűcs László prezentációjából, amelyből azt is megtudhattuk, hogy további 38 százalékot tesz ki azok aránya, akik ugyan már hallottak a dTV-ről, de pontosan nem tudják, mire jó. A legnagyobb hazai kábelszolgáltató előfizetőinek közel fele próbálná ki szívesen a digitális televíziós szolgáltatásokat, ugyanakkor a műsorok vételéhez szükséges set-top-boxokért csak a megkérdezettek 22 százaléka volna hajlandó fizetni. A felmérésben részt vevők 35 százaléka - főleg anyagi okok miatt - elutasító az új technológiával szemben, de szép számban vannak azok is, akik nem látják, milyen előnyük származhat az új technológia használatából.

- A kutatási eredmények arra intenek, hogy a szolgáltatóknak megfontoltan, nagyfokú körültekintéssel, átgondoltan kell közelíteniük a digitalizáció kérdéséhez - mondta Szűcs László a Média Hungary 2005 konferencián. A média- és sajtókapcsolati igazgató megemlítette még, hogy a hollandiai UPC az európai kábelszolgáltatók közül az eddigi legambiciózusabb digitális stratégia megvalósításába kezd ősztől: 300 millió eurós befektetéssel (körülbelül 75 milliárd forint) összesen kétmillió előfizetőnek osztanak ki ingyenesen set-top-boxokat. Azt szeretnék ezzel elérni - magyarázta Szűcs -, hogy két éven belül a hollandiai előfizetők körében általános legyen a digitális televíziós platform, amelynek révén javul a műsorok vételi minősége, bővülhet az elérhető tartalmak köre, és az előfizetők az on demand jellegnek köszönhetően a műsorokat akkor nézhetik meg, amikor idejük engedi vagy kedvük tartja. Hollandiában jelenleg a világ élmezőnyétől jelentősen lemaradva, egyelőre a lakosság alig 7-8 százaléka televíziózik digitálisan, aminek az az oka, hogy a kontinens egyik legjobban "bekábelezett" országában szinte mindegyik háztartásban már analóg módon is jó minőségű, sok csatornát tartalmazó kábeltévés szolgáltatás érhető el.

Az igazgató a magyarországi átállási folyamatról azt mondta, a UPC Magyarország elszánt, hogy folyamatosan, még 2010 előtt - jóval a földi analóg műsorsugárzás tervezett megszüntetését megelőzően - a saját hálózatain hazánkban is megvalósítsa a teljes digitális átállást.

A mostani kormányzati tervek szerint 2012-ben szüntetnék meg Magyarországon az analóg földfelszíni sugárzást, bár az még kérdéses, ez az időpont valóban tartható lesz-e. Mint a konferencián más előadók - például Kárpáti Rudolf, az Antenna Hungária Rt. műsorterjesztésért felelős vezérigazgató-helyettese - szájából elhangzott, egyelőre a jogi előkészítés is igen lassan halad. Ráadásul egyes vélemények szerint a médiatörvény módosítása is indokolt volna, amihez viszont kétharmados parlamenti támogatás szükséges. Az analóg sugárzás 2012-es hazai megszüntetésének tarthatatlanságára utal, hogy a digitális technológia elterjesztésében élenjárónak számító Egyesült Királyságban is 2012-ben szüntetnék meg az analóg sugárzást, pedig a britek idejekorán megkezdték a felkészülést, és a háztartások 60 százaléka már most digitális az AGB Nielsen Media Research nevében megszólaló Vörös Csilla közlése szerint, szemben a magyarországi háztartások 4 százalékával, amely 4 százalék ráadásul csak a UPC Direct műholdas szolgáltatásból adódik.

Egyébként a UPC Magyarország média- és sajtókapcsolati igazgatója szerint a digitális televíziós technika elterjedését nagyban segíti az a világtendencia, hogy a set-top-boxok ára látványosan zuhan, továbbá egyre népszerűbbek a nagyképernyős tévékészülékek, a DVD lejátszók és a házi mozi rendszerek, amelyek révén a tévénézők már megtapasztalhatják, mit jelent a magasabb szintű kép- és hangélmény, és az emberek egyre elszántabbak lesznek, hogy digitális környezetet alakítsanak ki maguk körül.
Kulcsszavak: konferencia televízió

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A Vodafone országos hálózatfejlesztési programja újabb mérföldkőhöz érkezett

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben, Székesfehérváron és Nyíregyházán élvezhetik a szolgáltató ügyfelei a gyorsabb mobilinternetet. 

2024. május 15. 20:44

Hozzuk ki a legtöbbet okostelefonunk hangzásából!

A hétköznapok elengedhetetlen részeként okostelefonunk egy kifejezetten kényelmes eszköz, amit számos dologra használhatunk. Akár csak telefonálunk, akár filmet vagy sorozatot nézünk, esetleg megbeszélésen veszünk részt vagy zenét hallgatunk, fontos, hogy a legjobb minőségű hangot kapjuk. A HONOR friss tippei ebben segítenek. 

2024. május 15. 16:10

A HUAWEI Pura 70 Ultra a DXOMARK történetének legmagasabb pontszámmal rendelkező kamerás okostelefonja

A HUAWEI Pura 70 Ultra lett a legjobb okostelefon-fényképező a DXOMARK független tesztlabor szerint.  A Huawei nemrégiben mutatta be legújabb zászlóshajó-készülékét, amely rögtön átvette a vezetést a szaklabor okostelefon-kamera rangsorában. A Pura 70 Ultra hátlapján egy 50 megapixeles Ultra Lighting főkamera kapott helyet változtatható rekeszértékkel és optikai képstabilizátorral, továbbá egy 40 megapixeles ultraszéles látószögű kamera és egy 50 megapixeles Ultra Lighting makró telefotó-kamera, elöl pedig egy 13 megapixeles szelfikamera.

2024. május 15. 11:30

Újgenerációs, sajátmárkás készülékek a Telekomnál

A Telekom május 23-án piacra dobja az újgenerációs, saját márkás készülékeit, a T Phone 2 5G-t és T Phone 2 Pro 5G-t. A telefonok nagyobb teljesítményű processzorral, fejlett kamerarendszerrel és kiváló minőségű kijelzővel érkeznek, hogy optimalizált játék- és streaming-élményt nyújtsanak felhasználóiknak.

2024. május 14. 20:58

Telefonunk biztonsága a személyes biztonságunk

Az okostelefonok óriási segítséget jelentenek a hétköznapokban, és a munkától kezdve a szórakozáson át a pénzügyekig mindent intézhetünk rajtuk. Ezzel együtt azonban komoly veszélynek is kitehetjük magunkat – már ha nem figyelünk arra, hogy óvjuk a személyes adatainkat, és illetéktelenek ne férhessenek hozzá készülékünkhöz. Az alábbiak figyelembevételével nemcsak eszközünktől, hanem személyes adatainktól is távol tarthatunk másokat.

2024. május 11. 17:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38