Aki első akar lenni ....
A MetaGroup előrejelzése szerint a ma még a vállalatoknál az alaprendszerek és a döntéstámogató, tudáselemző szoftverek beszerzésére, illetve bevezetésére allokált 70/30 százalékos költségmegosztási arány a következő 3-4 évben megfordul, amit a SAS Institute már ma is érzékel, hiszen nem érezvén meg az Y2K hatását, idén is növekvő, üzletekben realizálódó érdeklődés kíséri termékeiket és tevékenységüket. A konferencia a technológiákra és az üzleti megoldásokra koncentrált.
Az elmúlt két évben a SAS megalkotta az Information Delivery architektúrát, amellyel a mai modern környezetben is meg tudnak felelni az információszolgáltatással kapcsolatos technológiai elvárásoknak - a konferencián külön szekciót szántak az erre épülő termékeknek és megoldásoknak. Sok érdeklődőt vonzott a fentieken alapuló 8-as SAS-rendszerverzió, amely a korábbiakhoz képest nyitottabb, skálázhatóbb, s így könnyebben kapcsolódhat a vállalatirányítási rendszerekhez, amelyek közül ma már az SAP R/3 mellett a BaaN-nal is képes együttműködni. Az ezekből a rendszerekből a döntéstámogató környezetbe került adatok alapján kiszámolt eredmények visszatölthetők az operatív rendszerekbe, és így befolyással lehetnek azok további működésére.
Az üzleti felhasználókat az új technológiákra épülő üzleti megoldások érdeklik, amelyek négy terület - a pénzügyi alkalmazások, az ügyfelekkel, a belső folyamatokkal és a növekedés, illetve a szervezet tagolásával kapcsolatos információk - köré csoportosíthatók. Magyarországon 1998-ban növekedett az ügyfélkapcsolat-kezeléssel (CRM) kapcsolatos projektek száma, különösen a pénzügyi és a telekommunikációs szektorban. A piacon maradás, illetve a vezető szerep megtartása szempontjából alapvető fontosságú számukra, hogy ismerjék és ennek alapján képesek legyenek jól jövedelmező ügyfélszegmensüket megfelelően kiszolgálni. Az ehhez szükséges komoly adatfeldolgozási és -elemzési tevékenységhez kínálja a SAS a Customer Relationship Management megoldását. Ilyen témában dolgoznak együtt a Generali-Providencia biztosítóval, amely ügyféladatbázisa kiépítésétől egy teljes vállalati adattárház-megoldásig kíván eljutni, és néhány nappal ezelőtt realizálódott szerződésük a CIB Bankkal, amely SAS-szoftverre támaszkodva kívánja a pénzügyi területre vonatkozó riporting rendszerét elkészíteni, és megalapozni később realizált CRM megoldását - mondta Musza. A régebbi SAS-felhasználók is átállnak az új technológiákra. A MÁV az árufuvarozással kapcsolatos adattárházrendszerét egy mainframe alapú, webes lehetőségeket is kiaknázó rendszerré alakította át, és az APEH-ben is alaprendszerváltás volt, ami egyben az ott alkalmazott SAS-rendszer kiterjesztésével járt.
Jövőre Magyarországon is bevezeti néhány új megoldását a SAS Institute. Ezek között van a pénzügyi konszolidációhoz, riportozáshoz kínált CFO Vision szoftver, egy kockázatkezelő alkalmazás, speciális megoldásként a humánterületre, az emberierőforrás-kezeléssel kapcsolatos döntések meghozatalát támogató HR Vision, illetve az elektronikus kereskedelemben is nagy szerepet kapó IT Vision szoftver. A technológiák és megoldások sikeres bevezetéséhez pedig a SAS módszertana jelenti a garanciát, amiről az előadásokon hallott felhasználói hozzászólások tanúskodtak.
A jövőképről Beniac előadásában az elektronikus kereskedelem, illetve az internetes jelenlét hatékonyságát, az ehhez szükséges ismeretek, tudás megteremtését segítő új elképzelésekről és megoldásokról esett szó. Mint mondta, maga a technológia és alkalmazása ugyan rohamosan terjed, de még csak a kialakítás fázisánál tartanak a vállalatok, a hatékonyság kérdésével, bár izgatja őket, még kevésbé érnek rá foglalkozni. Ez azoknál a cégeknél, ahol ez e-üzlet csak "kiegészítő tevékenység", még nem nagy gond, de akik egész létüket webes üzleteikre alapozták, központi kérdés. Számukra komoly kihívást - ha már minden előtt ott az e betű, nevezzük ezt e-challange-nek - jelentenek az olyan ismeretlenek, mint például, hogy kik a látogatóik, hogy jutottak el hozzájuk, mi keltette fel az érdeklődésüket, mi tetszik nekik a weboldalon, s vajon lojálisak-e hozzájuk. Ugyanakkor azt sem ártana ismerniük, milyen mélységű weboldalakkal képesek megbirkózni a látogatók, hányszor hajlandók azon klikkelni (ma 3,5-öt állítanak) stb. Míg egy szeptemberben, a párizsi IDC-konferencián publikált felmérés szerint ma még a gyors, biztonságos és könnyű navigálást ígérő e-commerce-szel foglalkozó weboldalakat tartják ideálisnak a látogatók, addig a jövőben a szervezetekre, szolgáltatásokra orientált, interaktív, lokalizált és személyre szabott weboldalak lesznek a leglátogatottabbak. Ma még a hálót vásárlási szándékkal felkeresők 68%-a (a weben bóklászók mintegy 5,75%-a) próbálkozik ugyan, de nem vesz semmit, azonban az arány már ma is jelentősen javítható, s ehhez kínál szoftvereket a SAS Institute. Az e-intelligence WebDesign Optimizer, a WebDesign Usage Profiler, a Performance Manager és a már ismert CRM megoldások lehetővé teszik a vállalatoknak webes kapcsolataik tanulmányozását, és az ügyfelek viselkedési szokásainak pontos előrejelzésével jövedelmezőségük optimalizálását. A termékek iránti igényt növelheti, hogy míg 1998-ban a weben keresztül értékesített termékek értéke 35 milliárd dollár körül volt, addig 2003-ra már 1,3 billió dollárt prognosztizálnak, ami a webkereskedelem résztvevőiről - beszállítókról, ügyfelekről - felhalmozódó hatalmas adatmennyiséggel jár. Az ennek kiaknázásában élenjáró cégek lesznek az e-commerce piacvezetői, ők hasíthatják majd ki a legnagyobb szeletet ebből a folyamatosan növekvő s mindinkább profitábilissá váló tortából.
Kapcsolódó cikkek
- Tíz éven belül egységes szoftverrendszer minden nagyvállalatnál
- A webes visszaélés vált a cégvezetők legfőbb ellenségévé
- Emberi erőforrás gazdálkodás SAS módra
- A SAS nyerő hetese
- A fogyasztási cikkek piacán is hódít az ellátási lánc menedzselése
- A jövő zenéje (II.)
- Vállalatirányítás 2000 után 1.rész
- Hopp és kopp
- Trendek - magyar módra
- Információéhség - felsőfokon