Tíz éven belül egységes szoftverrendszer minden nagyvállalatnál
Szép jövő előtt az integrátori piac
forrás Prim Online, 2005. április 26. 08:55
Az alkalmazásintegráció gyakorlati problémáiról, valamint azok
megoldásáról tartottak szakértők előadássorozatot és kerekasztal
beszélgetést a nemrég rendezett 7. CIO fórumon. Az integráció minden
szektorban az aktuális feladatok közé tartozik, minden cégméretre és
bármilyen összetett problémára van megfelelő megoldás, és 10 éven belül
minden magyar nagyvállalatnál végrehajtják – emelte ki előadásában
Kovács András, a KFKI Csoporthoz tartozó IQSYS informatikai Rt.
technológiai igazgatója.
Elsősorban a közepes- és nagyvállalatok gondja, hogy információs rendszereik (alkalmazás szigeteik) között a kommunikáció nehézkes, gyakran kézi beavatkozással történik. Szakszerűtlen megfogalmazásban az egyes alkalmazások nem, vagy csak korlátozottan „beszélnek egymással”, ezért az üzleti folyamatok végrehatása sok esetben lassú, költséges, gyakori a hibás működés és a vállalat piaci alkalmazkodóképessége – azaz az üzleti folyamataik gyors és hatékony módosíthatósága – alacsony szintű. Annak a célnak az elérése, hogy az alkalmazások úgy legyenek képesek az együttműködésre, mintha egy rendszer szolgálná ki őket, komoly és speciális szoftverfejlesztési tevékenységet igényel. Ez a folyamat az alkalmazásintegráció.
Az alkalmazásintegráció évek óta a nagy informatikai felhasználók (bankok, biztosítók, nagyvállalatok, telekommunikációs cégek) egyik legfontosabb fejlesztési területe – mondta el az esemény után Kovács András. Alkalmazásintegráció nélkül nem oldható meg a különböző értékesítési csatornák – fiók, telefonos ügyfélszolgálat, Internet, mobil – egységes, gyors, a vevői elvárásokat kielégítő kiszolgálása. A vállalaton belüli rendszerek megfelelő integrációja nélkül nem valósítható meg más cégekkel és intézményekkel való, emberi beavatkozós nélküli hatékony együttműködés sem.
Napjainkban az üzleti és üzemeltetési hatékonyság javítása a kevésbé „informatikafüggő” nagy- és középvállalatoknál is előtérbe állítja az alkalmazásszigetek felszámolását. Minden cégméretre és bármilyen összetett problémára található megfelelő eszköz és megoldás, de a vállalati integrációt csak alapos tervezés, stratégia készítése után erős felsővezetői támogatás mellett, kisebb lépésekben végrehajtva lehet csak sikeresen megoldani. Az integrációs stratégiában komplex módon kell kezelni az alkalmazások konszolidációját is – elavult alkalmazások megszüntetése, a helyükre mások vásárlása vagy fejlesztése, alkalmazások funkcióinak összevonása stb.
A kisebb vállalkozások számára a legcélszerűbb az elterjedt technológiák valamelyikével (Java, .NET) bővíthető integrált vállalatirányítási termék használata és azok esetleges kiegészítése.
A folyamatok (alkalmazások) integrációja mellett meg kell oldani az üzleti adatok és a nem adatbázisban tárolt adatok (dokumentumok, weblapok, papír alapú dokumentumok digitalizált képei, hang, kép) integrációját is. Előbbi az üzleti intelligencia, utóbbi a dokumentum és tudáskezelés területe. Az üzleti folyamatokban sokszor kell felhasználnunk információt ezekből. Ugyancsak megoldandó a különböző rendszerek eltérő felhasználói felületeinek az egységesítése is.
Ezek a feladatok gyakran nagyon összetettek, speciális tudást igényelnek. Egy hagyományosan képzett programozó csapatnak bele is törne a bicskája. Erre valók az integrációra szakosodott cégek. Az integrátor cég – alapos felmérés után – segít az integrációs tervek és stratégia elkészítésében, a megfelelő integrációs eszközök kiválasztásában és összehangolásában.
Az informatikai alkalmazások világa egyébként a teljesen egységes vállalati platformok felé halad, ami szintén egyfajta integráció, az eddig különböző technológiájú és üzemeltethetőségű infrastruktúra elemek – portál, alkalmazás szerver, integrációs eszközök – egységesítése, összevonása. Ez jó az integrátornak, mert ezeket az eszközöket már nem kell összekapcsolni, és jó az üzemeltetőnek, mert egyszerűbb és olcsóbb a működtetésük.
Úgy gondolom – zárta szavait Kovács András –, hogy 10 éven belül a nagyvállalatok csaknem 100 százalékánál megvalósul a szisztematikus integráció, valamint a korszerű vállalati platformok bevezetése, és így az integrátori piac még hosszú évekig az egyik legdinamikusabban növekvő IT ágazat lesz.
Az alkalmazásintegráció évek óta a nagy informatikai felhasználók (bankok, biztosítók, nagyvállalatok, telekommunikációs cégek) egyik legfontosabb fejlesztési területe – mondta el az esemény után Kovács András. Alkalmazásintegráció nélkül nem oldható meg a különböző értékesítési csatornák – fiók, telefonos ügyfélszolgálat, Internet, mobil – egységes, gyors, a vevői elvárásokat kielégítő kiszolgálása. A vállalaton belüli rendszerek megfelelő integrációja nélkül nem valósítható meg más cégekkel és intézményekkel való, emberi beavatkozós nélküli hatékony együttműködés sem.
Napjainkban az üzleti és üzemeltetési hatékonyság javítása a kevésbé „informatikafüggő” nagy- és középvállalatoknál is előtérbe állítja az alkalmazásszigetek felszámolását. Minden cégméretre és bármilyen összetett problémára található megfelelő eszköz és megoldás, de a vállalati integrációt csak alapos tervezés, stratégia készítése után erős felsővezetői támogatás mellett, kisebb lépésekben végrehajtva lehet csak sikeresen megoldani. Az integrációs stratégiában komplex módon kell kezelni az alkalmazások konszolidációját is – elavult alkalmazások megszüntetése, a helyükre mások vásárlása vagy fejlesztése, alkalmazások funkcióinak összevonása stb.
A kisebb vállalkozások számára a legcélszerűbb az elterjedt technológiák valamelyikével (Java, .NET) bővíthető integrált vállalatirányítási termék használata és azok esetleges kiegészítése.
A folyamatok (alkalmazások) integrációja mellett meg kell oldani az üzleti adatok és a nem adatbázisban tárolt adatok (dokumentumok, weblapok, papír alapú dokumentumok digitalizált képei, hang, kép) integrációját is. Előbbi az üzleti intelligencia, utóbbi a dokumentum és tudáskezelés területe. Az üzleti folyamatokban sokszor kell felhasználnunk információt ezekből. Ugyancsak megoldandó a különböző rendszerek eltérő felhasználói felületeinek az egységesítése is.
Ezek a feladatok gyakran nagyon összetettek, speciális tudást igényelnek. Egy hagyományosan képzett programozó csapatnak bele is törne a bicskája. Erre valók az integrációra szakosodott cégek. Az integrátor cég – alapos felmérés után – segít az integrációs tervek és stratégia elkészítésében, a megfelelő integrációs eszközök kiválasztásában és összehangolásában.
Az informatikai alkalmazások világa egyébként a teljesen egységes vállalati platformok felé halad, ami szintén egyfajta integráció, az eddig különböző technológiájú és üzemeltethetőségű infrastruktúra elemek – portál, alkalmazás szerver, integrációs eszközök – egységesítése, összevonása. Ez jó az integrátornak, mert ezeket az eszközöket már nem kell összekapcsolni, és jó az üzemeltetőnek, mert egyszerűbb és olcsóbb a működtetésük.
Úgy gondolom – zárta szavait Kovács András –, hogy 10 éven belül a nagyvállalatok csaknem 100 százalékánál megvalósul a szisztematikus integráció, valamint a korszerű vállalati platformok bevezetése, és így az integrátori piac még hosszú évekig az egyik legdinamikusabban növekvő IT ágazat lesz.
Kapcsolódó cikkek
- Az Accenture-t építi a Vodafone integrált vállalatirányítási rendszerét
- Termelésirányítás Pályázati forrásból
- 6 ország, 90 cég: XAPT szerződés Microsoft Dynamics AX-re
- Számadó újdonságok: virtuális könyvelő és menedzsmentrendszerek
- Az Oracle megkezdi az Oracle E-Business Suite 12. verziójának forgalmazását
- Kereskedelmi banki ügyvitel Microsoft Dynamics AX-en
- Tízmilliós LIBRA Szoftver támogatás a Gödöllői Királyi Kastélynak
- RIS: az első JD Edwards outsourcing szolgáltató Magyarországon
- Oracle: központban az üzletmenet globális kezelése
- IV. SZÁMADÓ Nap: A menedzsment támogatása információval és informatikával
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
2023-ban is tovább növelte nyereségességét az OXO Technologies Holding Nyrt.
Megjelent az OXO Technologies Holding Nyrt. 2023. évi tőzsdei jelentése. A beszámoló a cégcsoport sikeres gazdálkodását, növekvő nyereségességét és kezelt vagyonának dinamikus bővülését mutatja.
2024. április 29. 16:13
Az elsők között vezette be Magyarországon a Diagon az SAP felhő alapú megoldásait
Bár a rendszerszintű felhős megoldásokat sok cég még óvatosan kezeli, a labordiagnosztikai reagensek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó Diagon Kft. az elsők között vágott bele Magyarországon a valódi, felhő alapú fejlesztésbe, és vezette be az SAP újgenerációs vállalati rendszerét, az SAP S/4HANA-t, melynek bevezetését a Kontron Hungary Kft. végezte. Az elavult, szétaprózódott rendszer egységesítése sztenderdizált folyamatokkal, költséghatékonyan valósulhatott meg adatvesztés nélkül.
2024. április 29. 14:41
Cikkgyűjtő
További fontos híreink
Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben
2024. április 20. 11:36