Hatékonyságnövelés az egészségügyben

SAS informatikai fejlesztés az Aacheni Egyetemi Kórházban

forrás Prim Online, 2005. július 26. 08:20
A németországi Aacheni Egyetemi Kórház példát vett a nagyvállalatok informatikai döntéstámogató rendszereiről és sikeresen javította információs hálózatát, új alapokra helyezte a pénzügyi elszámolást, illetve megemelte a betegellátás színvonalát. A SAS stratégiai teljesítménymenedzsment megoldásával mintaértékű fejlesztést valósított meg, s ezzel nemcsak a páciensek és a dolgozók elismerését vívta ki, de átláthatóbbá és költséghatékonyabbá tette működését.
Az Aacheni Egyetemi Kórház Németország egyik legnagyobb egészségügyi intézménye. Hatalmas épületkomplexumában 33 klinika és 21 tudományos kutatóintézet, egyetemi oktatóközpont, könyvtár, illetve számos szolgáltató egység (például gyógyszertár, étterem, mosoda stb.) működik. Alkalmazottainak száma megközelíti az hatezer-háromszázat: 65 professzor és 1192 tudományos munkatárs mellett még 5067 főt foglalkoztat. Több mint 1500 kórházi ágyán évente körülbelül 45 000 fekvőbeteget látnak el, míg rendelőiben 120 000 járóbeteg kap orvosi segítséget.

Gigantikus mérete miatt szokatlanul nagy volt az intézmény vezetői előtt álló feladat is, amikor oly módon kívánták átláthatóvá és racionálissá tenni a kórház működését, hogy információs rendszere egyszerre tegyen eleget a betegek, a dolgozók, a vezetőség és a törvényi szabályozás által megfogalmazott elvárásoknak. Korábban problémát jelentett, hogy a különböző operatív rendszerekben, különösen az SAP R/3 modulokban, tárolt adatokhoz nehezen fértek hozzá, és nyerték ki, és a vezetők nem mindig jutottak hozzá időben a döntéseket előkészítő információkhoz, és kétséges volt, hogy vajon egyformán értelmezték-e azokat. A pénzügyi, emberi erőforrás és infrastrukturális lehetőségek optimális kihasználásához szintén szükség volt valamiféle központi ellenőrző rendszerre, ami ugyanakkor azt is kimutatja, a szervezeti egységek miképp járulnak hozzá az intézmény közös céljainak eléréséhez.

Az Aacheni Egyetemi Kórház vezetői számára az tűnt a legésszerűbb lépésnek, ha új alapra helyezik az intézmény információs rendszerét. Olyan megoldást kerestek, ami a teljes informatikai háttér cseréje nélkül képes integrálni a különböző helyről származó adatokat, gyorsan tud pontos képet adni a szervezet működéséről, illetve lehetővé teszi a hatékonyság mérését és javítását. Végeredményben tehát megkönnyíti a felsővezetők, a klinikák irányítói és az orvosok számára a tervezést és a döntéshozatalt.

A stratégiai, pénzügyi és informatikai szempontok összehangolását a vezetőség a SAS Strategic Performance Management alkalmazásában találta meg. A rendszer központi eleme a SAS Data Warehouse adattárház és a ráépülő Balanced Scorecard döntéstámogató rendszer. Az adattárház segítségével összegyűjthetők a kórház különböző intézményeiben keletkező adatok és megfelelő struktúrában, elemzéshez előkészítve bocsáthatók a felhasználók rendelkezésére, akik így az adatok óriási halmazából hasznos tudást nyerhetnek ki. Például elemezhetik és összehasonlíthatják az adatokkal dokumentált múltbeli eseményeket, vagy rejtett összefüggések felismerésével előrejelezhetnek jövőbeli folyamatokat. A legfejlettebb analitikai alkalmazások választ tudnak adni „Mi lenne, ha...?” típusú kérdésekre is. Ez a modellezési lehetőség jelentősen csökkenti például a pénzügyi döntések kockázatát. Az új rendszer segítségével felgyorsult az információáramlás a kórházban: míg régebben gyakran hetekig is eltartott egy-egy beszámoló összeállítása, ma a kimutatások döntő többsége kevesebb, mint négy óra alatt elkészül.

A Balanced Scorecard modell alkalmazásával a kórház teljes és működési egységek szerinti teljesítménye mérhetővé válik. A klinikák pénzügyi ellenőrzése ennek kiemelten fontos eleme, különösen a betegbiztosítókkal (Krankenkassen) való elszámolás miatt. 2004-ben a németországi egészségügyi reform ugyanis megváltoztatta a betegellátás finanszírozási rendszerét. A kifizetések alapja minden esetben a konkrét szolgáltatás lett, ezért az orvosoknak előre meghatározott szempontok szerint részletesen dokumentálniuk kell minden beteg kezelésének lépéseit. Ezt minél alaposabban és gyorsabban végzik el, a kórház annál hamarabb nyújthatja be a számlát a betegbiztosítónak. Az Aacheni Egyetemi Kórházban ez naponta egymillió euro körüli összeget jelent, nem csoda tehát, hogy az intézmény fizetőképességének biztosítása és a késedelmes befizetésekből fakadó veszteségek minimalizálása mindennél fontosabb.

A betegek közvetlenül is profitálnak az informatikai fejlesztésből. Például a SAS elemzései rámutattak a műtétek beosztásának gyenge pontjaira, illetve a műtők rossz kihasználtságára, az erőforrások hatékony felhasználásával azonban csökkent a betegek várakozási ideje.

Az Aacheni Egyetemi Kórház eredményeit a SAS legrangosabb díjával ismerte el. Az Enterprise Intelligence Award kitüntetést minden évben az az intézmény nyeri el, amelyik a legkiemelkedőbb teljesítményt érte el egy SAS alkalmazás segítségével: jelentősen növelte hatékonyságát, értéket tudott teremteni a megtakarított időből vagy költségekből, illetve megvalósította szervezeti célkitűzéseit.

Kulcsszavak: egészségügy SAS

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01