Gazdaságos kórházi működés informatikai támogatással

Hatékony ellátásszervezés és gazdaságos működés a kisvárdai Felső-Szabolcsi Kórházban

forrás Prim Online, 2005. december 13. 11:05
Az egészségügyi ellátás szervezése és a stratégiai tervezés elválaszthatatlan egységet képez, amely elképzelhetetlen informatikai támogatás nélkül. Az utóbbi években egyrészt ágazati kezdeményezésre, másrészt a kórházvezetés saját elhatározásából elmozdulás történt a kórházi kapacitások és szakmai struktúrák átalakítása, illetve a hatékonyabb gazdálkodás érdekében.
Egy kórház működtetésének fő feladata, hogy az ellátott lakosság egészség-megőrzési és gyógyulási igényét magas szinten kielégítse, ill. ennek megfelelően tudja az intézményrendszert gazdaságosan működtetni és fejleszteni. A kisvárdai kórházban már jó ideje felismerték azt a tényt, hogy az informatika alkalmazásával nem csupán hatékonyabb és gyorsabb lett a gyógyító, hanem gazdaságosabban működik azáltal, hogy naprakész menedzsment információk állnak rendelkezésre. A teljes informatika rendszer gerincét alkotó, az ún. „betegadminisztrációs rendszer” alapjait még 1997-ben kezdték el kialakítani. A program a kezdetektől biztosította a már megjelent betegek szakmai dokumentációjának online elérhetőségét. A megoldást szállító és szakmai partner MEDITCOM Kft. az orvos-szakmai kompetenciákat más ágazati szegmensekben megszerzett tudással ötvözve, a fejlesztéseket kellő tőkeháttérrel finanszírozva végezte a kórházban. Fontos kiemelni azt is, hogy csak az ilyen, partneri keret- és support-szerződések esetén válik követhetővé a szolgáltatás rendelkezésre állása (SLA) és a szolgáltatások valódi és összes költsége.

A bevezetett medikai rendszer a teljes kórházi munkát, azaz a kórház 14 fekvőbeteg osztályát és 38 járóbeteg rendelését fedi le. A kórházi rendszer központi eleme az osztályos betegnyilvántartó modul, a betegekkel és kezelésükkel kapcsolatos összes adatot ebben rögzítik. Az integrált rendszer összes moduljával kétirányú, online kapcsolat működik, mely lehetővé teszi vizsgálatok kérését, indikálását, ill. az eredmények fogadását a hálózaton keresztül, ezzel teljesen kiváltva a hagyományos, papír alapú megoldásokat.

Az egészségügyi rendszer másik alapeleme az ambuláns - betegfelvételi és járóbeteg rendelési - informatikai modul. A betegfelvétel során a betegirányítási modullal együttműködve, a járóbetegszakellátás saját beteglistájában láthatja a beteget, és már csak a megjelenési adatok rögzítésére van szükség. Az elvégzett beavatkozások kiválasztását előre definiált panelek segítik, a gyógyszerek rendelését pedig a gyógyszerkészítményeket tartalmazó adatbázis támogatja. Az ellátás végén Ambuláns lap készül, melyet kinyomtatva a beteg is megkap.

A járó- és fekvőbeteg ellátáshoz a diagnosztikai hátteret a 13 munkahelyes röntgenosztály biztosítja. A beutaló elektronikus úton érkezik, ezt követően egy billentyű lenyomásával felkerül a vizsgálatkérés a munkalistára. Vizsgálat után néhány sablonszöveg kiválasztásával a lelet néhány másodperc alatt elkészíthető. A rendszer rögzíti a vizsgálat során felhasznált anyagokat, így lehetőség van a beküldő intézmények szerinti anyag-felhasználási kimutatás elkészítésére is. Ezen diagnosztikai területek munkája meggyorsítható egy ún. beszéd-felismerő modul segítségével, amely fejlesztést a közeli jövőben tervez bevezetni a kórház.

A másik nagy betegforgalmú terület a központi laboratórium. A labor modulnál többféle statisztikai kimutatására van mód (pl. napi statisztikák, validált listák, csúszó vizsgálatok listája, stb.).

A harmadik fő diagnosztikai terület a kórszövettani vizsgálatok területe. A feladatot az ambuláns és diagnosztikai elemekből származtatott pathológiai modul látja el.

A medikai rendszert adatbázis szinten integrálták a gazdasági rendszerhez, ennek eredményeképpen naprakészen követhetők, osztályokra lebontva, hogy ezek után milyen költséggel és bevétellel számolhat a kórház.

A jövő egyik fő fejlesztési iránya egy olyan webalapú információs- és csoportmunka-portál létrehozása, amely segíti a hatékony kapcsolattartást a háziorvosokkal ill. a régió egyéb intézményeivel. További, a Meditcommal közös fejlesztési elképzelés a digitális aláírás implementálása az orvosi folyamatokban, PACS (Digitális képtároló és képtovábbító rendszer) rendszer illesztése a betegadminisztrációs rendszerhez, valamint a HEFOP 4.4.ben megvalósuló intézményközi kommunikációs rendszerhez történő csatlakozás támogatása.

Összefoglalva tehát az informatikai rendszerek segítségével jól követhető folyamatoknak, a betegadminisztráció egyszerűsödésének köszönhetően több idő jut a gyógyító munkára és nem utolsó sorban ez a gyógyítás minőségi javulását is maga után vonja.

A MEDITCOM Kft. a hazai egészségügyi informatikai piac meghatározó szereplője, mind a fekvő-, mind a járóbeteg ellátó intézmények szintjén. Az ellátás informatizálásában szerzett tapasztalatokat pedig az ágazati integrációt célzó, ún. „ágazati informatikai projektek” területén kívánja tovább kamatoztatni. A cég a hagyományos intézményi informatikai rendszereken túl (osztályos, járóbeteg, kartonozó, UR/RTG, labor modulok) újszerű módon, teljes körű, komplex info-kommunikációs megoldásokat kínál. Az egészségügyben is megjelenő, központilag üzemeltetett szolgáltatás alapú megoldások mellett (pl: ASP), integrált belső informatikai rendszerek kiépítését, üzemeltetését, intézményi honlapok, portálok kiépítését biztosítja.
Kulcsszavak: egészségügy Meditcom

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01