Az új trend: Televíziózás mobilon
MTI Sajtóadatbank, 2006. január 5. 09:19
Az idei év a mobiltelefonálásban a televíziózás korszakának kezdete
lesz: tavaly több országban indult kísérleti adás, s a téren élenjáró
Nokia világszerte ilyen vállalkozásba fogott.
A technológiai tanácsadással foglalkozó Strategy Analyst cég a BBC honlapján közreadott előrejelzése szerint a következő években töretlenül növekszik majd a mobiljukon tévézők száma és 2009-re eléri az 50 milliót, miközben egyre több lesz a műsor is.
A tévéprogramokat mobilokra is gyártó Endemol egyik vezetője elmondta: lesznek kifejezetten az apró képernyőre készülő tévéshow-k, és nagy az érdeklődés a mobiltelefonra készülő interaktív programok, vetélkedők iránt. A piaci szereplők nagy bevételt remélnek a sportközvetítésektől is, amelynek próbája lehet az idei németországi futball-világbajnokság.
A több országban is működő Endemol brit elnöke ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a szolgáltatás terjedésének két kritikus pontja van, az idő és a pénz. Peter Bazalgette kifejtette, hogy a harmadik generációs mobiltelefon rendszerek egyelőre csak korlátozott adásidőt tesznek lehetővé, meglehetősen magas áron. A költségek csökkentésére két mód nyílik a piac szereplőinek részéről – tette hozzá. A BBC, az állami pénzből finanszírozott brit közszolgálati csatorna azt tervezi, hogy a normál adókon sugárzott műsorait egy hét elteltével ingyen ismétli mobiltelefonra, míg a kereskedelmi cégek reklámok által próbálják biztosítani a műsorkészítés árát.
A mobilon való ígéretes televíziózás piacán további kérdés, hogy melyik technológia lesz a befutó. Jelenleg Európában a DVB-H (Digital Video Brooadcasting - Handheld ) technológia a legszélesebb körben elfogadott, s az Európai Telekommunikációs Szabvány Intézet is ezt támogatja. A technológia előnye, hogy olcsó és nem foglalja le a mobiltelefon teljes sávszélességét. Hátrányként említhető ugyanakkor a korlátozott interaktivitás, vagyis, hogy csak egyirányú tévézést tesz lehetővé.
A mobiltévézők szokásait az Orange mobilszolgáltató "TV-csemegézésnek" nevezi elemzésében. A kísérleti műsorok alapján végzett felmérés szerint legtöbben, a nézők 36 százaléka, ebédszünet, illetve a rövid munkahelyi pihenőidők alatt figyeli a mobilon a televíziók adását. A maroktelefont e célra használók 18 százaléka járműveken, 12 százaléka pedig sorban állás közben figyeli a műsort, s otthon csupán az előfizetők 10 százaléka használja a funkciót.
A tévéprogramokat mobilokra is gyártó Endemol egyik vezetője elmondta: lesznek kifejezetten az apró képernyőre készülő tévéshow-k, és nagy az érdeklődés a mobiltelefonra készülő interaktív programok, vetélkedők iránt. A piaci szereplők nagy bevételt remélnek a sportközvetítésektől is, amelynek próbája lehet az idei németországi futball-világbajnokság.
A több országban is működő Endemol brit elnöke ugyanakkor hangsúlyozta, hogy a szolgáltatás terjedésének két kritikus pontja van, az idő és a pénz. Peter Bazalgette kifejtette, hogy a harmadik generációs mobiltelefon rendszerek egyelőre csak korlátozott adásidőt tesznek lehetővé, meglehetősen magas áron. A költségek csökkentésére két mód nyílik a piac szereplőinek részéről – tette hozzá. A BBC, az állami pénzből finanszírozott brit közszolgálati csatorna azt tervezi, hogy a normál adókon sugárzott műsorait egy hét elteltével ingyen ismétli mobiltelefonra, míg a kereskedelmi cégek reklámok által próbálják biztosítani a műsorkészítés árát.
A mobilon való ígéretes televíziózás piacán további kérdés, hogy melyik technológia lesz a befutó. Jelenleg Európában a DVB-H (Digital Video Brooadcasting - Handheld ) technológia a legszélesebb körben elfogadott, s az Európai Telekommunikációs Szabvány Intézet is ezt támogatja. A technológia előnye, hogy olcsó és nem foglalja le a mobiltelefon teljes sávszélességét. Hátrányként említhető ugyanakkor a korlátozott interaktivitás, vagyis, hogy csak egyirányú tévézést tesz lehetővé.
A mobiltévézők szokásait az Orange mobilszolgáltató "TV-csemegézésnek" nevezi elemzésében. A kísérleti műsorok alapján végzett felmérés szerint legtöbben, a nézők 36 százaléka, ebédszünet, illetve a rövid munkahelyi pihenőidők alatt figyeli a mobilon a televíziók adását. A maroktelefont e célra használók 18 százaléka járműveken, 12 százaléka pedig sorban állás közben figyeli a műsort, s otthon csupán az előfizetők 10 százaléka használja a funkciót.
Kapcsolódó cikkek
- Egy hónap alatt 5 millió új GSM-előfizető Indiában
- Több mint tízmillió mobiltelefon-előfizetés
- Az Antenna Hungária és a T-Mobile mobiltelevíziós kísérletet indított
- Csökkenéssel indult 2007 a hazai mobilpiacon
- 5 éven belül megháromszorozódik a HDTV-s háztartások száma
- 2006-ban 645 ezerrel nőtt a mobil-előfizetők száma
- Öt technológia, amely megváltoztathatja életünket az elkövetkező öt évben
- A kommunikációs technológia megkönnyíti a füllentést
- A Nokia 4 milliárd mobil-előfizetővel számol 2010-ben
- Megöli a tévét az online video?