Hírlevélküldés professzionálisan - I. rész
Avagy hogyan ne veszítse el nehezen felépített e-mail listáját?
Egy másik írásunkban sok szó esett már a beleegyezésen alapuló e-mail marketingről. Írtunk arról, hogy miért nem szabad - és érdemes - tömeges kéretlen reklámlevelet (spam levelet) küldeni, és említést tettünk arról, hogy tevékenységünk végeredményét tekintve gyakorlatilag minden spam, amit olvasónk annak vél.
Most részletesen beszélünk arról, hogy a gyakorlatban mi is számít spamnek, leírjuk, hogy mi az, amit az olvasó nagy valószínűséggel spamnek ítél, és pontosan megmutatjuk, hogy mit kell tennie ahhoz, hogy levelét ne nézzék spamnek.
Milyen esetekben számít egy e-mail spamnek?
- Ha a levél kéretlen reklámanyagot tartalmaz - még akkor is, ha nem tömegesen kerül elküldésre.
- Ha tömegesen küldenek kéretlen levelet - még akkor is, ha a tartalma nem kereskedelmi reklám.
- Ha valakit tudtán kívül iratnak fel egy levelezőlistára, még akkor is, ha megadjuk neki a lehetőséget a leiratkozásra.
Miért nem jó megoldás az ún. Opt-out, azaz, ha valakinek kéretlenül kezd el levelet küldeni, megadva viszont neki a lehetőséget a leiratkozásra?
- Ha valaki nem önszántából kerül fel egy levelezőlistára, akkor érthető, ha nem bízik a lista tulajdonosában, így a leiratkozási lehetőségben sem. Ami még rontja a helyzetet, hogy a hírlevelek túlnyomó többségének (főleg kis hazánkban, ahol a hírlevelek túlnyomó részét manuálisan küldik valamilyen irodai alkalmazás levelezőprogramjából) annyira rosszul működik a leiratkozási folyamata, hogy szinte már mindenkinek volt sikertelen próbálkozása valamilyen leiratkozás során.
- Nem biztos, hogy az illető számára kiderül, hogy melyik e-mail címével lett feliratva, így ha a leiratkozáshoz meg kell adnia az e-mail címet, nem biztos, hogy az illető akárcsak egyszer is megpróbálja.
Marketingszoftverek megoldás:
A leiratkozás link elhelyezéséhez a következő kódrészt kell beszúrnia a levélbe:
"leiratkozáshoz kérem [unsubscribe] kattintson ide [unsubscribe]!"
Ezt a kódrészt fogja a rendszer a levél elküldésekor lecserélni minden egyes címzett esetében egy személyre szabott linkre (ahol a link kékkel és aláhúzva megjelenő szövege a két speciális tag közt megjelenő levelünk alján található leiratkozás link is így került oda! (Bővebb információ szoftverünk használati útmutatójában található.)
A leiratkozás általában - a rosszul működő leiratkozási megoldások miatt - időbe telik. Nem fair megfosztani az illetőt még attól az időtől sem, amit a leiratkozással kell tölteni.)
Milyen esetekben számít egy e-mail spamnek, MÉG AKKOR IS, ha a címzettek feliratkoztak az e-mail listára?
- Témától eltérő levél. Ha Önnek erre a levelezőlistára küldenénk egy levelet, amelyben pl.: egy háztartási gépet ajánlanánk (vagy akár csak egy bajbajutott háziállat szívhez szóló történetét mesélnénk el), az máris spam lenne. Még akkor is, ha a levél szimpatikus tartalma miatt senki nem is jelentene fel Internet szolgáltatónknál, valószínűleg jóval több leiratkozónk volna, mint máskor.
- Az engedélyezettől jelentősen eltérő terjedelmű és/vagy gyakoriságú levél. Ha a feliratkozáskor azt ígéri olvasóinak, hogy havonta fog néhány oldalnyi hasznos információt küldeni egy bizonyos témában akkor, ha elkezd több tíz oldalas terjedelmű leveleket küldözgetni, vagy ha a küldés gyakoriságát megváltoztatja napira, nagymértékben meg fog nőni a leiratkozók száma.
PÉLDA:
Hadd írjak itt le egy esetet, ami velünk történt néhány héttel ezelőtt, és amely rávilágított a túl
ritka levélküldésből származó kellemetlenségekre.
A közelmúltban fejeztük be a MarketingSzoftverek 2.0 fejlesztését és tesztelését, és tértünk át az ingyenes szolgáltatásról a kereskedelmi szolgáltatásra. Az utolsó tíz hónapban (összesen 18 hónapig tartott a fejlesztés) annyira belefeledkeztünk a munkába, hogy még hírleveleink küldését is abbahagytuk. Ezen a nyáron júliusban küldtünk először levelet a hosszú szünet után, és azóta még néhányat.
Szeptember elején kaptam egy felháborodott levelet egyik olvasónktól, amelyben azt nehezményezte, hogy kéretlenül küldünk neki leveleket, és hogy már az internet szolgáltatójával is felvette a kapcsolatot, hogy fellépjenek ellenünk. Természetesen leiratkozását azonnal regisztráltam, majd megnéztem, hogy mégis mi lehet az ügy hátterében.
A MailMaster szoftver által rögzített adatok szerint az olvasó 14 hónappal ezelőtt iratkozott fel 8 leckéből álló online tanfolyamunkra. Hírleveleinkkel együtt a feliratkozást követő 4 hónapban (2002 nyarán) 13 levelet kapott, melyeket összesen 59 alkalommal nyitott meg (online - ebben nincsenek benne azok a levélmegnyitások, amelyek internet kapcsolat nélkül történtek), és 11 alkalommal kattintott a bennük lévő különböző hivatkozásokra, ezzel meglátogatva weblapunkat. Mégis, 10 hónap csend, és azt is elfelejtette (csak magunkat hibáztathatjuk!), hogy kik vagyunk! Sokat tanultunk a következetességről!
Mit tegyen, hogy a spamnek még a látszatát is elkerülje - hogyan küldje hírlevelét opt-in listájára? A professzionális hírlevélküldés alapszabályai
Cikkünk hátralevő részében részletesen bemutatjuk, hogy melyek azok a módszerek
amelyek igazán professzionálissá tehetik elküldött hírleveleit, és amelyek garantálják
hosszú távú eredményességét. Az egyes technikák tárgyalásánál bemutatjuk azt is, hogy az adott technikát hogyan lehet megvalósítani a MarketingSzoftverek segítségével.
Csak minőségi opt-in listával dolgozzon!
- Soha ne vegyen e-mail telefonkönyv CD-t azzal a céllal, hogy e-mail kampányát az azon található címekre fogja elküldeni. Magam is kapok ilyen CD-kről rendszeresen árajánlatot e-mailben (persze sose kértem). Bármilyen olcsón is lehet hozzájutni egy ilyen adatbázishoz, az ár amit utólag fog megfizetni azért, mert spam levelet küldött, túl nagy! Nem éri meg hírnevét kockáztatni egy eleve kétséges kimenetelű akció miatt!
- Ha e-mail listát bérel, mindent tegyen meg azért, hogy megismerje a bérbeadó listagyűjtési mechanizmusát. (pl. iratkozzon fel valamelyik ingyenes e-mail címével jóval a tervezett kampány előtt, és figyelje, hogy mi történik). Így időben kiderülhet, ha a lista mégsem alkalmas nagy munkával elkészített kampánya elküldésére.
Biztosítsa olvasói elégedettségét még az első levél elküldése előtt!
Használjon kettős opt-in metódust a feliratkozásnál, így elkerülheti, hogy bárki is saját tudtán kívül kerüljön a listára. A kettős opt-in módszer azt jelenti, hogy a feliratkozást követően a
feliratkozó kap egy e-mailt, amelyben Ön kéri, hogy erősítse meg feliratkozását, amely csak akkor válik aktívvá, amikor ez megtörtént.
MarketingSzoftverek megoldás:
A megerősítés módja többféle lehet. A MarketingSzoftverek rendszerében kétféle megoldásra van lehetőség:
- A feliratkozót megkéri, hogy kattintson egy a feliratkozást követően megérkező levélben elhelyezett linkre. A rákattintáskor azonnal véglegessé válik a feliratkozás, és megjelenik a feliratkozás sikerességéről tájékoztató oldal. Ez a speciális link úgy kerül a levélbe, hogy Önnek egy a rendszer által generált kódot kell beillesztenie a levélsablonba (pl.:[dbloptin[58_565_[id]]]Link szövege[/dbloptin]), és a rendszer a kódot küldéskor lecseréli egy személyre szabott linkre.
- A feliratkozót megkéri, hogy küldjön a levélre egy tetszőleges tartalmú válaszlevelet, melyet a rendszer automatikusan érzékel, és ettől aktiválódik a feliratkozás. (A részletek megtalálhatók a szoftver használati útmutatójában!)
Csak azt ígérje meg, amit teljesíteni is tud.
Pontosan írja le, hogy milyen témájú, milyen terjedelmű, és milyen gyakoriságú levelekre számíthatnak az olvasók. Ha ezek közül valamely kérdésben nem tud dönteni, kérdezze meg olvasóit, majd szolgálja ki őket személyre szabottan. Ha sokan havonta, de szintén sokan kéthetente szeretnék megkapni hírlevelét, publikáljon kéthetente! Akik havonta kérik a levelet, azoknak küldjön el csak minden másodikat, és tegye elérhetővé számukra a köztes leveleket egy hírlevél archívumban.
MarketingSzoftverek megoldás:
A MailMaster program frissítőform funkciójának segítségével lehetőséget adhat olvasóinak arra, hogy bármikor megváltoztassák saját jelentkezési adataikat, beleértve olyan adatokat is, mint pl. küldés napja, kért témák, vagy bármely Ön által megadott tetszőleges adat.
A feltételes levélküldés segítségével a küldések beállításakor különböző logikai kifejezéseket adhat meg az illető adataival kapcsolatban, és a rendszer csak annak küldi el a levelet, akinél a logikai kifejezés teljesül.
Példa:
Ezt a levelet Ön akkor kapta html formátumban szept. 22-én, ha az adatainál a küldés napja mezőben a hétfő áll, és a formátum mezőben pedig html szerepel (a hétfő az alapértelmezett küldési nap, amit Ön bármikor megváltoztathat, ha [update[58_549_[id]]]ide kattint[/update]).
Használjon köszönőablakot, és feliratkozáskor küldendő levelet is.
Inkább találkozzanak a feliratkozók a hírlevél feliratkozással kapcsolatos információkkal kétszer, minthogy egyszer sem! A köszönőablakban tájékoztassa röviden az olvasót arról, hogy feliratkozása sikeres volt, illetve, hogy kapni fog egy részletes összefoglalót hírlevelével
kapcsolatban. Az összefoglaló levélben írja le, hogy mikor és mit várhat Öntől az olvasó, mutassa be az adatmódosítás és a leiratkozás módjait, valamint mutassa be archívumát ahol hírlevele korábbi számait olvashatja el az illető.
Amennyiben további információra van szüksége a fentiekkel kapcsolatban, nyugodtan írja meg nekünk kérdéseit!
A témában további információkat talál a www.internet-marketing.hu weboldalon.
Kapcsolódó cikkek
- Ki a tökéletes web 2.0-s termékmenedzser?
- Honlap: csak 3 másodperce van
- 2007-es online trend-előrejelzés
- Tippek a "jó" kulcsszó kiválasztásához
- Az okos marketinges tudja mivel e-mailezik
- Ön hány vevőt szeretne?
- Építse ki saját piacát
- A blogok hatása a márkára
- Megéri az árát?
- Készüljön fel a látogatók dömpingjére
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.