A Malév megtakarításokat vár az Oracle egyedi megoldásától
Kovács Attila, 2006. április 19. 14:44
A Malév 2006. januárjától használja, de a vezérigazgató
elővigyázatossága miatt csak ma mutatták be sajtótájékoztatón az
Oracle Magyarország által a légiközlekedési vállalat egyedi igényeinek
megfelelően, annak 29 repülőgépére (havi 1700-2000 járatára)
kifejlesztett flottarotációs programrendszert. Ennek révén a
légitársaság a korábbinál jóval hatékonyabban tudja összehangolni
repülőgépparkját menetrendjével. A Floro névű megoldás a forgalom
szezonalitásától függően állítólag havonta 60-140 millió forint
megtakarítást eredményez, így a rendszertől a légitársaság éves szinten
közel egymilliárd forintos eredményjavulást vár.
Az Oracle által kifejlesztett megoldás elvi működése egyszerű: a Floro egy matematikai modell segítségével a menetrendben szereplő járatokhoz, a költségek, a várható utaslétszám és a várható bevétel figyelembevételével hozzárendeli a flotta megfelelő repülőgépét úgy, hogy az flotta szinten, azaz a rendszer egészét tekintve a legmagasabb fedezetet érje el a vállalat számára. A Floro tervezése 2005-ben kezdődött, a tesztelésre decemberben került sor, így 2006. január 1-től már élesben használja a Malév a rendszert. Januárban 3564 járathoz kellett az optimális gépösszeállítást megtalálni: a szoftver lefuttatása az eredeti menetrendi tervhez képest 425 esetben javasolt típuscserét, és összességében 97 millió forinttal növelte a flotta szintű fedezetet. Az eddigi manuális géprotációval havi szinten kb. 140-170 típuscserét hajtottak végre. Februárban a tervezett 3276 járatból a Floro 426 járaton javasolt típuscserét, ami 60 millió Ft fedezetjavulást eredményezett.
A Floro a bemeneti adatok – például a várható bevétel, becsült utasszám, az egyes géptípusok üzemeltetési költségei, a típuscserék költségei, stb, valamint a repülőgépeket jellemző, befogadóképességre, hatótávolságra, karbantartásra vonatkozó számos paraméter – megadása után egyenleteket generál, amelyeket a megoldó komponens közel 20 perc alatt megold. Mindezekből kétféle dokumentumot készít a rendszer: egy rotációs eredményt, azaz a menetrendi sorokhoz tartozó géptípusokat és gépeket, valamint a típuscseréket tartalmazó listát, amely alapján a Malév menetrend-nyilvántartó rendszerében elvégezhetők a javasolt gépcserék.
Ha a Floro-futtatás eredménye nem megfelelő, a paraméterek megváltozatása után a Malév szakemberei újra futtatják a szoftvert mindaddig, amíg az eredmény az adott üzleti szituációt minden szempontból kielégíti. A Floro minden új futtatást külön verzióként kezel. Minél több változatban futtatják le a szoftvert, annál több összehasonlítható megoldásból választhatják ki a legmegfelelőbbet.
A Floro négy alapriportot készít: egy összefoglaló riportot a fontosabb mutatókkal, egy részletes kimutatást, a törölt járatok listáját, valamint a lemaradó utasok listáját. A megfelelő változat kiválasztását az összehasonlító riportok segítik, amelyekben a különböző verziók vethetők össze a bemeneti és / vagy a kimeneti adatok szerint. Mindezek különböző variációi alapján összesen több mint 20 riport készülhet.
A rendszerből kijövő eredmény módosítására a járatindulást megelőző 72 órától már nincs mód, ekkor a menetrend átkerül az Operation Control csapathoz, amely az üzemi működésért felelős. Ez a részleg a valós, pillanatnyi körülményeknek – például meghibásodás miatti gépcsere, járatok késése, stb. – megfelelően módosítja az optimális tervet úgy, hogy lehetőleg minden utas elérje az úti célját. Ezek a módosítások csökkentik a flotta szintű fedezetet, de a valós működéshez elkerülhetetlenek. A Malév jelenleg havonta futtatja le a rendszert, de elkötelezetten dolgozik azon, hogy több naprakész bemenő adat biztosítása, a gépcserék gyorsabb lebonyolítása és a munkafolyamatok belső átszervezése révén gyakrabban, akár tíznaponta vagy hetente újra meghatározhassa a következő időszak optimális gépbeosztását.
A Prím Online munkatársának kérdéseire kapott válaszok alapján további információk:
1. az egyedi fejlesztés, amely mintegy 100 millió forint összeget tett ki, már a második hónap végén megtérült;
2. Az Intel technológián alapuló, már meglévő, egy- illetve kétprocesszoros kis szervereken fut a Floro intranetes, webes környezetben működő megoldás, amelynek hátterében Oracle 10g adatbázis-kezelő és Oracle alkalmazásszerver működik. A fejlesztés az Oracle JDeveloper fejlesztőkörnyezetben történt;
3. a megoldás abból a szepontból jövőbiztos, hogy könnyedén követi a kapacitástervezés alapadatainak változását, ám egyelőre más malévos IT rendszerekkel nem kommunikál;
4. az egyedi megoldású fejlesztésre a Malévnál nem írtak ki közbeszerzési pályázatot;
5. az Oracle Magyarország már tárgyal más, flottát üzemeltető vállalatokkal, hasonló egyedi flottarotációs informatikai megoldás megvalósítására.
A Floro a bemeneti adatok – például a várható bevétel, becsült utasszám, az egyes géptípusok üzemeltetési költségei, a típuscserék költségei, stb, valamint a repülőgépeket jellemző, befogadóképességre, hatótávolságra, karbantartásra vonatkozó számos paraméter – megadása után egyenleteket generál, amelyeket a megoldó komponens közel 20 perc alatt megold. Mindezekből kétféle dokumentumot készít a rendszer: egy rotációs eredményt, azaz a menetrendi sorokhoz tartozó géptípusokat és gépeket, valamint a típuscseréket tartalmazó listát, amely alapján a Malév menetrend-nyilvántartó rendszerében elvégezhetők a javasolt gépcserék.
Ha a Floro-futtatás eredménye nem megfelelő, a paraméterek megváltozatása után a Malév szakemberei újra futtatják a szoftvert mindaddig, amíg az eredmény az adott üzleti szituációt minden szempontból kielégíti. A Floro minden új futtatást külön verzióként kezel. Minél több változatban futtatják le a szoftvert, annál több összehasonlítható megoldásból választhatják ki a legmegfelelőbbet.
A Floro négy alapriportot készít: egy összefoglaló riportot a fontosabb mutatókkal, egy részletes kimutatást, a törölt járatok listáját, valamint a lemaradó utasok listáját. A megfelelő változat kiválasztását az összehasonlító riportok segítik, amelyekben a különböző verziók vethetők össze a bemeneti és / vagy a kimeneti adatok szerint. Mindezek különböző variációi alapján összesen több mint 20 riport készülhet.
A rendszerből kijövő eredmény módosítására a járatindulást megelőző 72 órától már nincs mód, ekkor a menetrend átkerül az Operation Control csapathoz, amely az üzemi működésért felelős. Ez a részleg a valós, pillanatnyi körülményeknek – például meghibásodás miatti gépcsere, járatok késése, stb. – megfelelően módosítja az optimális tervet úgy, hogy lehetőleg minden utas elérje az úti célját. Ezek a módosítások csökkentik a flotta szintű fedezetet, de a valós működéshez elkerülhetetlenek. A Malév jelenleg havonta futtatja le a rendszert, de elkötelezetten dolgozik azon, hogy több naprakész bemenő adat biztosítása, a gépcserék gyorsabb lebonyolítása és a munkafolyamatok belső átszervezése révén gyakrabban, akár tíznaponta vagy hetente újra meghatározhassa a következő időszak optimális gépbeosztását.
A Prím Online munkatársának kérdéseire kapott válaszok alapján további információk:
1. az egyedi fejlesztés, amely mintegy 100 millió forint összeget tett ki, már a második hónap végén megtérült;
2. Az Intel technológián alapuló, már meglévő, egy- illetve kétprocesszoros kis szervereken fut a Floro intranetes, webes környezetben működő megoldás, amelynek hátterében Oracle 10g adatbázis-kezelő és Oracle alkalmazásszerver működik. A fejlesztés az Oracle JDeveloper fejlesztőkörnyezetben történt;
3. a megoldás abból a szepontból jövőbiztos, hogy könnyedén követi a kapacitástervezés alapadatainak változását, ám egyelőre más malévos IT rendszerekkel nem kommunikál;
4. az egyedi megoldású fejlesztésre a Malévnál nem írtak ki közbeszerzési pályázatot;
5. az Oracle Magyarország már tárgyal más, flottát üzemeltető vállalatokkal, hasonló egyedi flottarotációs informatikai megoldás megvalósítására.
Kapcsolódó cikkek
- Az Accenture-t építi a Vodafone integrált vállalatirányítási rendszerét
- Megjelent az Adobe LiveCycle Enterprise Suite család
- A rEVOLUTION Iroda ++ 7.1 az e-adóbevallást is támogatja
- A rEVOLUTION Iroda ++ 7.1 az e-adóbevallást is támogatja
- Beszerzés - nyíltan
- A kis- és középvállalatok versenyképességéért - workshop és kiállítás
- Oracle: új világrekord négymagos és nyolcmagos platformokon
- Microsoft Gold Certified Partner lett a rEVOLUTION
- Az Oracle félmilliárdért felvásárolja az Agile céget
- Üzleti eredmények kkv-knál - HP technológiákkal
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel
Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.
2024. november 4. 11:39