VOIP hívások: mikor fizetős, mikor ingyenes?

forrás Prim Online, 2006. december 4. 16:29
"VOIP-on hívtál, akkor ez neked teljesen ingyen van? - szegezte nekem a kérdést egy barátom a minap, akit interneten át hívtam fel az irodájában. Számos VOIP szolgáltató kínál ingyenes hívásokat, de, hogy mikor, hová és kiket hívhatunk ingyen, az gyakran a szerződés apró betűs homályába vész. Cikkünkben azt próbáljuk meg tisztázni, hogy mikor díjmentes egy VOIP-os hívás és mikor kell a pénztárcánkba nyúlni egy-egy hosszúra nyúlt csevej után.
Igyenes hívások: de csak „hálózaton” belül!

A vezetékes szolgáltatókkal szemben a VOIP-osoknál alapszolgáltatás a hálózaton belüli ingyenes hívás. Azaz fizetés nélkül hívhatunk Skype-ot Skype-ról, MSN-t MSN-ről és még sorolhatnánk. Fontos feltétele a hívás ingyenességének, hogy mindkét félnek ugyanazon szolgáltató hálózatában kell lennie.

Az egész világ: hálózaton belül

A „hálózaton belül” kifejezés egészen mást jelent egy VOIP szoltáltató és egy vezetékes szolgáltató szótárában. Míg a hagyományos szolgáltatók többnyire egy földrajzi területet hívnak hálózatnak (pl. 23-as körzet Budaörs és környéke), addig ezzel szemben a VOIP szolgáltatók „hálózaton belülinek” számítanak minden, a központi szerverükre feljelentkezett, a világ bármely részén lévő (internet kapcsolattal rendelkező) végpontot.

Például így nyílt lehetősége egy Horvátországban üzemelő hazai tulajdonban lévő szállodának magyar (06-21-es) telefonszámra szert tenni. Azóta a honi nyaralani vágyók egy helyi hívás áráért, közvetlenül a hotel foglalási osztályán tudnak tengerpartra néző szobát foglalni maguknak.

De ugyan emiatt hívhatjuk például az Egyesült Államokban élő rokonainkat teljesen ingyen, korlátlan ideig „hálózaton belül", de csak ha mindketten ugyanannál a VOIP szoltáltatónál vagyunk előfizetők!

További előnye a VOIP szoltáltatóknak, hogy „hálózaton belül” a konferencia- és a videobeszélgetések is percdíjmentesek. A világ különböző távoli részén, de egy cégnél dolgozók időről időre ingyen videokonferenciázhatnak egymással. Ez már önmagában is milliós nagyságrendű megtakarítást eredményezhet. Előnye pedig, hogy nincs repülő-, sem szállodaköltség, a megspórolt időről nem is beszélve.

Mikor kell fizetni a VOIP hívásért?

"Számos cég pusztán telefonszámla-csökkentési céllal használ VOIP szolgáltatást, az igyenes „hálózaton belüli” hívás lehetőségét egyáltalán nem használják ki” - meséli Sándor Zoltán, aki több céges VOIP telefonközpont telepítésén van túl. Aki VOIP szolgáltatóval akar telefonszámlát megtakarítani, jó helyen jár: ha ügyfeleinket vezetékes vagy mobiltelefonjukon szeretnék elérni, az bizony ugyanúgy díjköteles, mint a vezetékes szolgáltatók esetében. De tény, ami tény: számos hívásirányba a megtakarítás mértéke elérheti az 50%-ot is!

A VOIP szolgáltatók kedvező tarifáit elsősorban külföldi vezetékes számok hívása esetén élvezhetjük. A hazai VOIP szolgáltatók gyakorlatilag mindegyike már 10 Ft/perc alatti tarifát kínál az Európai Unió országaiba, ami már nem több, mint egy magyar helyközi beszélgetés díja. A dolog további szépsége, hogy az előfizetési díj többnyire szerényebb, nincs drága csúcsidős tarifa, ellenben kedvezményes éjszakai tarifára se számítsunk. Voip szolgáltatóválasztáshoz jó kiindulópont lehet a www.voipszolgaltato.lap.hu oldal.

Vezetékes-mobil hívások: nem VOIP, GSM adapater a megoldás

Aki azért választ VOIP szolgáltatót, mert cége a vezetékes-mobil hívásain akar spórolni, csalódni fog: ezek a beszélgetések ugyanis alig olcsóbbak, mint a vezetékes szolgáltatók díjai. „Ezt a problémát GSM adapaterrel lehet könnyen megoldani. A készüléket használók jóval olcsóbb (kb. 20 Ft-os) tarifát fizetnek a (kb 50 Ft-os) vezetékes, illetve mobildíj helyett. A megtakarítás mértéke elérheti az 50%-ot ebben az esetben is” - teszi hozzá Sándor Zoltán.

Joggal merülhet fel tehát a kérédés, hogy mennyibe kerül, ha egyik VOIP szolgáltató hálózatából egy másikat próbálunk hívni. A rossz hír az, hogy ez többnyire egyáltalán nem lehetséges, de ha mégis, a hívás mindenképpen díjköteles. A VOIP szolgáltatók közötti ingyenes átjárhatóságot (pl. Skype-ról ingyen hívhassunk magyar 06-21-es számokat stb.) szolgálja az ún. ENUM-projekt (amelyről már beszámoltunk múlt héten). Ha megvalósul, a rendszerhez csatlakozó VOIP szolgáltatók előfizetői ingyen hívhatják egymást.

De ez még a jövő zenéje.

Kulcsszavak: =alközpont VoIP

Internet ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Bekerült egy magyar internet szolgáltató kínálatába a Starlink

Magyarországon egy hivatalos Starlink viszonteladó magyarországi képviselőjeként a Vannet Telekommunikációs Kft. kínálja elsőként üzleti ügyfeleknek magyar nyelvű támogatással a Starlink műholdas internetszolgáltatását. A gyors és rövid késleltetésű technológia a rossz internetellátottságú helyeken és másodlagos, backup szolgáltatásként is új perspektívát nyit a cégek számára.

2024. október 16. 15:10

Készülékkedvezménnyel támogatja az iskolakezdést a Vodafone

A Vodafone Magyarország egyedi ajánlattal készül az iskolakezdés időszakára: augusztus 2. és október 3. között a szolgáltató minden új, Gigabit Net csomagra előfizető vagy erre a csomagra váltó, valamint Gigabit Net szerződést meghosszabbító ügyfél számára a vezetékes internet előfizetés mellé 31 500 Ft-os készülékkedvezményt biztosít meghatározott készülékekre. Ebben az időszakban a Vodafone ONE készükékkedvezmény összevonható a Gigabit Net készülékkedvezménnyel, így a Vodafone ONE ügyfelek 52 500 Ft-ot spórolhatnak meg készülékvásárláskor.

2024. augusztus 28. 09:57

Lehet egyszerre mobil és otthoni az internet?

A mobiltelefon ma már szinte mindenki zsebében ott lapul, de a mobilozást lehetővé tévő technológia új értelmet ad az eddig vezetékkel elért otthoni internetezésnek is. Még nem szoktunk hozzá teljesen, de érdemes: nemcsak kábelen lehet otthon netezni, hanem mobilinterneten is, méghozzá úgy, hogy teljes értékű otthoni internetszolgáltatáshoz jutunk. Ez nemcsak azokon a helyeken jelent alternatívát, ahol a vezetékes internet nem elérhető, hanem önmagában is jár előnyökkel, főleg, ha 5G-mobilhálózatról van szó.

2024. május 8. 09:55

A Zyxel Networks gyors és megfizethető WiFi 7 opciót mutat be KKV-knak

A Zyxel Networks, a biztonságos, mesterséges intelligencia alapú felhőalapú hálózati megoldások vezető szállítója, piacra dobta az NWA130BE – BE11000 WiFi 7 Triple-Radio NebulaFlex hozzáférési pontot (AP). Mivel a WiFi 7-támogatott eszközök 2024-ben válnak általánossá, az NWA130BE lehetővé teszi a kis- és középvállalkozások (KKV-k) számára, hogy páratlan hálózati sebességet, kapacitást és a lehető legjobb WiFi élményt élvezhessék. 

2024. március 6. 19:24

Új korszak jön az 5.5G, a mesterséges intelligencia és a felhő alapú megoldások integrálásával

A küszöbön álló 5.5G-korszak jegyében mutatta be legújabb innovációit és megoldásait a Huawei Technologies az idei Mobil Világkongresszuson. A vállalat várakozásai szerint az 5.5G technológia kereskedelmi forgalmazása már idén elkezdődik, amely lehetővé teszi új alkalmazási területek kiaknázását. A közelgő új, 10 Gigabites mobilszélessáv korszakában a szolgáltatóknak a kiváló minőségű hálózatépítésre kell törekedniük, hogy ki tudják használni az 5.5G technológia nyújtotta új lehetőségeket. A Huawei partnereivel együtt világszerte már több mint 20 városban működött közre 5.5G hálózatok kereskedelmi telepítésében és tesztelésében.

2024. február 28. 20:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01