E-kormányzati kihívások Magyarországon
Magyarországnak fontolóra kellene vennie, egy átfogó Információs Társadalom stratégia és cselekvési terv kidolgozását, amely a következőkre összpontosítana:
- Az internet-hozzáférés elterjedésének előmozdítása a szélessávú szolgáltatást nyújtó vállalkozások közötti piaci verseny ösztönzésével (különösen vidéken), és az általános hozzáférési feltételek és az elérhető árak támogatását célzó különböző mechanizmusok, pl. állami támogatások és köz- és magánszféra együttműködések (PPP) bevezetésével. Ezzel párhuzamosan az Internet-, és a jelenleg a központi kormányzat és néhány helyi önkormányzat által nyújtott elektronikus szolgáltatások használatának gyors növelése érdekében integrálni, erősíteni és bővíteni kellene az e-Magyarország Pontokon és a Teleházakon keresztül elérhető nyilvános internet-hozzáférés szolgáltatását. Végül, Magyarországnak meg kellene próbálnia kihasználnia a mobil telefonok kiemelkedő elterjedtségét úgy, hogy ezt a csatornát az elektronikus szolgáltatások számítógépes elérésének alternatívájaként használja fel.
- A felhasználói kereslet előmozdítása az elektronikus kormányzati szolgáltatások előnyeit kiemelő széles körű információs kampányon keresztül. Magyarországnak magyar nyelvű tartalomfejlesztést is ki kellene dolgoznia, hogy ezzel növelhesse a szolgáltatások iránti fogyasztói keresletet. A köz- és magánszféra együttműködések a bankszektorral kialakított szinergiákra és a szolgáltatásnyújtás fejlesztését szolgáló elektronikus-üzleti alkalmazásokra épülhetnek; javíthatják a magánszektor bevonását; és az állami beruházásokhoz kiegészítő szakértelmet, és forrásokat mozgósíthatnak.
- A meglévő informatikai műveltségi programok, többek között az e-Magyarország Pontokhoz és a Teleházakhoz hasonló kezdeményezésekhez kapcsolódó e-learning újraértékelése és megerősítése. Ezen törekvésekbe célszerű bevonni a civil társadalmi szervezeteket is mind a kompetenciák és a készségek növelése, mind pedig a „digitális kultúrára” való átállás társadalmi előnyeinek közvetítése érdekében, azaz olyan, az állampolgároknak szóló, fontos üzenet kommunikálásába, amely azt emeli ki, hogy miért jó nekik, ha van internet-hozzáférésük.
- Átfogó „informatikai integráció az oktatásban és a képzésben” programok kidolgozása az oktatásban, a magánszektor bevonásával. Az ilyen kezdeményezések kiterjedhetnek az oktatási intézmények informatikai eszközeinek bővítésére — javítva ezzel az informatikai oktatás hátterét — az e-learning programok fejlesztésére, és specifikus, tanároknak, oktatóknak és a közösség tagjainak szóló informatikai programok megvalósítására.
Az elektronikus kormányzat feladatköreinek új elosztása ésszerűbb vezetési modellt biztosít. Központi szinten a kormányzat feladatának háromoldalúnak kellene lennie:
A Miniszterelnöki Hivatalnak ki kell használnia, hogy nála vonták össze az elektronikus kormányzat és állami szektor reformjával kapcsolatos feladatköröket, egy olyan koordinált stratégia kidolgozására, amely a kormányügynökségek oktatására valamint támogatására irányul, és arról szól, hogyan lehet az elektronikus kormányzati eszközöket a folyamatok átalakítására, és a források átcsoportosítás és/vagy ismételt befektetés céljából való felszabadítására felhasználni.
Megoldást kell nyújtania az ugyanazon területet érintő elektronikus kormányzati kezdeményezések megvalósításához, többek között az olyan közös „építőelemek” kifejlesztéséhez — mint például a megosztott adatbázisok — és ezzel létrehozni a közösen használt szolgáltatások alapját (beleértve a kormányügynökségek arra való ösztönzését is, hogy a szolgáltatások megvalósításában egy, a felhasználókra nagyobb figyelmet fordító szemléletből kiindulva működjenek együtt).
Erőteljesen fejleszteni kell az együttműködést – mind horizontálisan, a központi kormányzat különböző intézményei között, mind pedig vertikálisan a helyi önkormányzatokkal – az adatszabványosításra vonatkozó szabályok meghatározásával és a szabványok támogatásának kiépítésével.
A kormányzatnak a legmagasabb politikai szinten meg kellene határoznia egy irányelveket tartalmazó listát is az elektronikus kormányzat megvalósítására vonatkozóan azért, hogy iránymutatást adjon az átmeneti időszakban, és az új struktúrák és feladatok beemelése után is fenntartsa a lendületet. A nyilatkozatnak tisztáznia kell, hogy a kormányzat koordinált és egymást kölcsönösen támogató megközelítéssel szándékozik kezelni a közmenedzsment reformot és az elektronikus kormányzat megvalósítását.
Az elektronikus kormányzathoz kapcsolódó következő kihívás a helyi elektronikus kormányzati kezdeményezések kifejlesztése. Rendkívül fontos, hogy az új Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal ugyanazt az álláspontot képviselje az önkormányzati elektronikus közigazgatási kérdésekben. A kormányzatnak a bevált gyakorlatok megkeresésére kell összpontosítania, majd létre kell hoznia helyi szinten azokat a kapacitásokat, amelyekkel ezek a megoldások alacsony költségű és egymással együttműködő elektronikus közigazgatási projektek létrehozására használhatók.
Kapcsolódó cikkek
- Megjelent az Adobe LiveCycle Enterprise Suite család
- Megalakult az Első Magyar e-Közigazgatási Klaszter
- Európában is hír a budaörsi wap-szolgáltatás
- Internetes adóadatbázist nyitott az Európai Bizottság
- Magyar e-government jövőkép Brüsszelben
- Szélessávú internetes hálózat a bicskei kistérségben
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden
- Új térinformatikai rendszer a Földhivatalnál
- Elektronikus ügyintézés képzés a BMK-ban
- Hiteles elektronikus cégeljárás a NetLock-kal
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
Az LG 2025-ös QNED evo termékcsaládja jelentős technológiai fejlődésen ment át
Az LG Electronics (LG) bemutatja a megújult, 2025-ös QNED evo termékcsaládját egy újonnan szabadalmaztatott, széles színskálát biztosító technológiával. A készülékek valódi 4K felbontású képet és akár 144 Hz*-es képfrissítési rátát tesznek lehetővé vezeték nélküli kapcsolódással, ultraalacsony késleltetéssel. Emellett a széria tagjai továbbfejlesztett mesterséges intelligencia alapú kép- és hangfeldolgozást, és személyre szabhatóságot biztosítanak a webOS 25-ön keresztül.
Új törvény szabályozza a kiberbiztonságot
A Parlament elfogadta a kiberbiztonsági szabályozás új keretrendszerét, a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvényt. A jogszabály új kötelezettségeket is ró az érintett vállalatokra – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A jogszabálynak meg nem felelő cég akár 10 millió eurós bírsággal nézhet szembe.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.