E-kormányzati kihívások Magyarországon
Magyarországnak fontolóra kellene vennie, egy átfogó Információs Társadalom stratégia és cselekvési terv kidolgozását, amely a következőkre összpontosítana:
- Az internet-hozzáférés elterjedésének előmozdítása a szélessávú szolgáltatást nyújtó vállalkozások közötti piaci verseny ösztönzésével (különösen vidéken), és az általános hozzáférési feltételek és az elérhető árak támogatását célzó különböző mechanizmusok, pl. állami támogatások és köz- és magánszféra együttműködések (PPP) bevezetésével. Ezzel párhuzamosan az Internet-, és a jelenleg a központi kormányzat és néhány helyi önkormányzat által nyújtott elektronikus szolgáltatások használatának gyors növelése érdekében integrálni, erősíteni és bővíteni kellene az e-Magyarország Pontokon és a Teleházakon keresztül elérhető nyilvános internet-hozzáférés szolgáltatását. Végül, Magyarországnak meg kellene próbálnia kihasználnia a mobil telefonok kiemelkedő elterjedtségét úgy, hogy ezt a csatornát az elektronikus szolgáltatások számítógépes elérésének alternatívájaként használja fel.
- A felhasználói kereslet előmozdítása az elektronikus kormányzati szolgáltatások előnyeit kiemelő széles körű információs kampányon keresztül. Magyarországnak magyar nyelvű tartalomfejlesztést is ki kellene dolgoznia, hogy ezzel növelhesse a szolgáltatások iránti fogyasztói keresletet. A köz- és magánszféra együttműködések a bankszektorral kialakított szinergiákra és a szolgáltatásnyújtás fejlesztését szolgáló elektronikus-üzleti alkalmazásokra épülhetnek; javíthatják a magánszektor bevonását; és az állami beruházásokhoz kiegészítő szakértelmet, és forrásokat mozgósíthatnak.
- A meglévő informatikai műveltségi programok, többek között az e-Magyarország Pontokhoz és a Teleházakhoz hasonló kezdeményezésekhez kapcsolódó e-learning újraértékelése és megerősítése. Ezen törekvésekbe célszerű bevonni a civil társadalmi szervezeteket is mind a kompetenciák és a készségek növelése, mind pedig a „digitális kultúrára” való átállás társadalmi előnyeinek közvetítése érdekében, azaz olyan, az állampolgároknak szóló, fontos üzenet kommunikálásába, amely azt emeli ki, hogy miért jó nekik, ha van internet-hozzáférésük.
- Átfogó „informatikai integráció az oktatásban és a képzésben” programok kidolgozása az oktatásban, a magánszektor bevonásával. Az ilyen kezdeményezések kiterjedhetnek az oktatási intézmények informatikai eszközeinek bővítésére — javítva ezzel az informatikai oktatás hátterét — az e-learning programok fejlesztésére, és specifikus, tanároknak, oktatóknak és a közösség tagjainak szóló informatikai programok megvalósítására.
Az elektronikus kormányzat feladatköreinek új elosztása ésszerűbb vezetési modellt biztosít. Központi szinten a kormányzat feladatának háromoldalúnak kellene lennie:
A Miniszterelnöki Hivatalnak ki kell használnia, hogy nála vonták össze az elektronikus kormányzat és állami szektor reformjával kapcsolatos feladatköröket, egy olyan koordinált stratégia kidolgozására, amely a kormányügynökségek oktatására valamint támogatására irányul, és arról szól, hogyan lehet az elektronikus kormányzati eszközöket a folyamatok átalakítására, és a források átcsoportosítás és/vagy ismételt befektetés céljából való felszabadítására felhasználni.
Megoldást kell nyújtania az ugyanazon területet érintő elektronikus kormányzati kezdeményezések megvalósításához, többek között az olyan közös „építőelemek” kifejlesztéséhez — mint például a megosztott adatbázisok — és ezzel létrehozni a közösen használt szolgáltatások alapját (beleértve a kormányügynökségek arra való ösztönzését is, hogy a szolgáltatások megvalósításában egy, a felhasználókra nagyobb figyelmet fordító szemléletből kiindulva működjenek együtt).
Erőteljesen fejleszteni kell az együttműködést – mind horizontálisan, a központi kormányzat különböző intézményei között, mind pedig vertikálisan a helyi önkormányzatokkal – az adatszabványosításra vonatkozó szabályok meghatározásával és a szabványok támogatásának kiépítésével.
A kormányzatnak a legmagasabb politikai szinten meg kellene határoznia egy irányelveket tartalmazó listát is az elektronikus kormányzat megvalósítására vonatkozóan azért, hogy iránymutatást adjon az átmeneti időszakban, és az új struktúrák és feladatok beemelése után is fenntartsa a lendületet. A nyilatkozatnak tisztáznia kell, hogy a kormányzat koordinált és egymást kölcsönösen támogató megközelítéssel szándékozik kezelni a közmenedzsment reformot és az elektronikus kormányzat megvalósítását.
Az elektronikus kormányzathoz kapcsolódó következő kihívás a helyi elektronikus kormányzati kezdeményezések kifejlesztése. Rendkívül fontos, hogy az új Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium és a Miniszterelnöki Hivatal ugyanazt az álláspontot képviselje az önkormányzati elektronikus közigazgatási kérdésekben. A kormányzatnak a bevált gyakorlatok megkeresésére kell összpontosítania, majd létre kell hoznia helyi szinten azokat a kapacitásokat, amelyekkel ezek a megoldások alacsony költségű és egymással együttműködő elektronikus közigazgatási projektek létrehozására használhatók.
Kapcsolódó cikkek
- Megjelent az Adobe LiveCycle Enterprise Suite család
- Megalakult az Első Magyar e-Közigazgatási Klaszter
- Európában is hír a budaörsi wap-szolgáltatás
- Internetes adóadatbázist nyitott az Európai Bizottság
- Magyar e-government jövőkép Brüsszelben
- Szélessávú internetes hálózat a bicskei kistérségben
- A Siemens valósította meg az e-közigazgatási rendszert Szegeden
- Új térinformatikai rendszer a Földhivatalnál
- Elektronikus ügyintézés képzés a BMK-ban
- Hiteles elektronikus cégeljárás a NetLock-kal
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.
Újabb újítás az eMAG-nál: mostantól még egyszerűbb és gyorsabb részletre vásárolni
Jelentős fejlesztést aktivált a napokban az eMAG, amely révén még kényelmesebb és egyszerűbb lesz az online rendelések áruhitel általi, részletekben történő fizetése. Az OTP Bank csatlakozásával mostantól az eMAG összes pénzügyi szolgáltató partnerének (így a Magyar Cetelem és a Cofidis) áruhitel-konstrukciói elérhetők az eMAG által forgalmazott termékek mellett több ezer magyar Marketplace partner termékeihez is.
A gyermekeket is megszólította az Internet Hotline őszi kampánya
Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az intenzív médiajelenlétnek köszönhetően októberben jelentősen megnövekedett a hotline-hoz fordulók száma, minden jel szerint célba ért tehát a kampány fő üzenete: merj segítséget kérni, van hová fordulni online bántalmazás esetén.