Montenegrói leányvállalatok: további fejlemények a vizsgálattal kapcsolatban

forrás Prim Online, 2006. december 22. 09:53
2006. február 13-án a Magyar Telekom vizsgálatot kezdeményezett annak megállapítására, vajon bizonyos szerződések megkötése ellentétes volt-e a társaság szabályzataival, illetve a vonatkozó jogszabályokkal vagy szabályozással. A vizsgálatot a társaság auditbizottságának felügyelete mellett egy vezető nemzetközi ügyvédi iroda végzi egy pénzügyi tanácsadó cég és egy informatikai igazságügyi szakértő cég segítségével. A vizsgálók benyújtották a vizsgálat előzetes jelentését. A társaság nem tudja megítélni, hogy mikorra, illetve milyen végkövetkeztetéssel zárul a vizsgálat.
Először a Magyar Telekom könyvvizsgálói jeleztek kifogást a montenegrói leányvállalatok, a Telekom Crne Gore A.D. (“TCG”) és a Monet d.o.o. (“Monet”) által 2005-ben kötött két tanácsadói szerződés kapcsán. A vizsgálat eredeti köre ezen két szerződés teljes körű vizsgálatát foglalta magában, beleértve minden kapcsolódó dokumentum átvizsgálását és a társaság, a TCG és a Monet munkavállalóival, illetve a szerződésekről tudomással bíró harmadik felek meghallgatását. Emellett a pénzügyi tanácsadó cég mintavételszerűen áttekintette a társaság és annak montenegrói leányvállalatainak számviteli és tranzakciós adatait, amelyek harmadik fél beszállítókkal folytatott összes tranzakció  értékének 72%-át illetve a velük kötött összes szerződések értékének 90%-át képviselték. Ezen mintaadatok vizsgálata során minden rendelkezésre álló támogató háttérdokumentumot is áttekintettek. A vizsgálat korai szakaszában két, a társaság által 2005-ben kötött további tanácsadói szerződés került a vizsgálók látókörébe, és az auditbizottság ezen szerződésekre is kiterjesztette a vizsgálatot. A négy vizsgált szerződés teljes értéke körülbelül 2 milliárd Ft.

A vizsgálat során nyilvánvalóvá vált, hogy a társaság, a TCG és a Monet bizonyos munkavállalói elektronikus dokumentumok megsemmisítésével és megváltoztatásával akadályozták a vizsgálatot. Különösen a vizsgálatot segítő informatikai igazságügyi szakértő cég jutott arra a megállapításra, hogy hét munkavállalóhoz tartozó tíz számítógép merevlemezéről dokumentumokat töröltek, illetve “eltüntető” (wiping) szoftver használatával véglegesen helyreállíthatatlanná tették a törölt dokumentumokat. A vizsgálók megállapították, hogy a törölt elektronikus dokumentumok több, a vizsgált szerződésekhez kapcsolódó dokumentumot tartalmaztak. E törlésre és eltüntetésre irányuló tevékenység azt követően történt, hogy a Magyar Telekom dokumentum megőrzésre szóló felhívást bocsátott ki, kérve ezen szerződésekhez kapcsolódó dokumentumok megőrzését. A dokumentumok szándékos megsemmisítésének eredményeként a vizsgálók nem tudták áttekinteni a vizsgálat szempontjából releváns dokumentumokat.

A független vizsgálók eddig nem szereztek megfelelő bizonyosságot, hogy a négy vizsgált szerződés bármelyikének eredményeként a társaság vagy annak leányvállalatai a szerződések ellenértékeként kifizetett összegekkel arányos szolgáltatást kaptak volna. Nem világos, hogy kik a valós szerződő felek e szerződések alapján, és bizonyos szerződések megfogalmazása nem kellően pontos a Magyar Telekom nyújtandó tényleges szolgáltatások tekintetében. A független vizsgálók nem tudták egyértelműen meghatározni a szerződések célját, így lehetséges, hogy ezek nem megfelelő célból köttettek. Az eddigi megállapítások alapján a társaság könyvvizsgálójának aggályai kellően megalapozottak voltak.

A Magyar Telekom 2005. évi gyorsjelentése a szerződések közül kettőt - 1,12 milliárd Ft összegű kifizetést – aktivált költségként tartalmazott. A vizsgálat időközi megállapításai alapján a társaság most a négy szerződés kapcsán a teljes 2 milliárd Ft-os kifizetést költségként számolta el az “egyéb működési költségek - nettó” soron. Ezzel arányos mértékű hatás mutatkozik többek között az adóban, a kisebbségi részesedésben, valamint az eredményben a társaság 2005. évi gyorsjelentésének megfelelő részeiben közzétett adatokhoz képest.

A vizsgálat következményeként a Magyar Telekom több munkavállalót is felmentett a munkavégzés alól, akik időközben megszüntették munkaviszonyukat. A munkavégzés alól felmentett munkavállalók között voltak a társaság stratégiai területének tagjai, valamint a TCG egyik vezetője. A korábban közzétetteknek megfelelően a TCG igazgatósági tagjait szintén leváltották.

A vizsgálat során a vizsgálatot végzők egy másik leányvállalatnál számos olyan szerződést is beazonosítottak, amelyek további vizsgálatot tehetnek szükségessé.

A vizsgálat felszínre hozott bizonyos hiányosságokat a Magyar Telekom belső kontrolljainak és folyamatainak kialakítását és működtetését illetően. Ennek megfelelően a társaság bizonyos, a belső kontrollok, valamint a megfelelőségi és irányítási modell javítását célzó helyesbítő intézkedéseket hagyott jóvá, amelyek megvalósítása jelenleg is tart.

Ahogy azt a Magyar Telekom a korábbi közzétételekben jelezte, a vizsgálat miatt a társaság 2005. évi pénzügyi jelentéseinek véglegesítése késést szenvedett, és ennek következtében a társaság és bizonyos leányvállalatai elmulasztottak és a jövőben is elmulaszthatnak bizonyos, az amerikai, a magyar vagy más vonatkozó jogszabály és rendelkezés által az auditált éves jelentések elkészítésére és benyújtására, valamint az éves közgyűlés megtartására vonatkozóan előírt határidőket. A mai napig a társaságra 12 millió Ft bírságot róttak ki az említett késedelem miatt. A Magyar Telekom tájékoztatta a vizsgálatról a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletét, valamint az Egyesült Államok értékpapír- és tőzsdefelügyeletét és igazságügyi minisztériumát, és kapcsolatban áll a fenti hatóságokkal a vizsgálat állását illetően, valamint a fenti hatóságok kérdéseit megválaszolja.
Kulcsszavak: Magyar Telekom

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Rébuszok helyett kézzelfogható megoldások a NIS2 fejtörőhöz

Nagy érdeklődés övezte a Gábor Dénes Egyetem NIS2 konferenciáját. Ennek egyik oka a téma aktualitása, hiszen a kiberbiztonság szavatolása kötelező törvényi előírás az érintett vállalatok részére. A másik ok, hogy kevés az egész folyamatot átfogó és bemutató esemény, amely nemcsak a NIS2 irányelvben meghatározott jogszabályi előírásokat mutatja be és értelmezi, hanem kézzelfogható, gyakorlati megoldásokat is kínál a vállalatok részére. 

2024. november 22. 11:39

A vihart, a hőséget és a jegesedést is jelzik az E.ON új meteorológiai állomásai

Az áramhálózatok fokozottan kitettek a viharos erejű szél, a tartós hőség és a jegesedés negatív hatásainak. Az E.ON Hungária Csoport célja, hogy időjárástól függetlenül biztosítson zavartalan áramellátást ügyfelei számára, ehhez pedig szükség van részletes időjárási adatokra, hogy a cég a veszélyhelyzetekre időben fel tudjon készülni.

2024. november 22. 10:15

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01