Melyik ISO a jó ISO?
Ha minőségre vágyunk, szóba sem jöhetnek a zajos, elkent felvételek. Egyértelműbb nem is lehet a megoldás: a zajosodás elkerülésére így a lehető legalacsonyabb ISO értékekkel kell fotóznunk. Természetesen gyenge fényben ezt a legtöbbször nem tehetjük meg - hacsak nincs nálunk állvány.
Felsoroltunk néhány kérdést, amit az amatőr fotósnak meg kell kérdeznie magától, mielőtt az ISO-beállításokhoz nyúlna:
- Kézben tartom-e a gépet? - ha állványt használunk, akkor jobb minőséget érhetünk el, ha nagyobb záridőt választunk. Ha nincs állványunk, akkor a bemozdulás elkerülése végett válasszunk magasabb ISO értéket.
- Mozgó témát fotózunk? - ha a téma mozdulatlan (pl. csendélet) és állványunk is van, akkor szintén alacsonyabb ISO-val és hosszabb záridővel fényképezzünk. Gyorsan mozgó témánál a megvilágítás és a kívánt hatás függvényében válasszunk nagyobb ISO-t és rövidebb záridőt.
- Nagy mélységélességre van szükség? - ha nincs, akkor nagyobb blendével fotózzunk, ez szintén lehetővé teszi, hogy kisebb ISO mellet készítsük el felvételeinket.
- Használhatok mesterséges fényt? - alacsonyabb ISO értékeket állíthatunk be ha van lehetőség a vak használatára, vagy ha csak felkacsolhatjuk a lámpát a szobában.
- Hasznomra válik a kép szemcsézettsége? - esetenként egy-egy fotó jobban néz ki, ha kissé szemcsézettebb. Sok olyan fotós van, aki a hangulat és atmoszféra visszaadására tudatosan használ magasabb ISO-t vagy érzékenyebb filmet.
- Mekkora nagyítást akarok? - miért nem látszik a fényképezőgép LCD-jén a képzaj? Mert a képernyő kicsi, vagyis a képbe sűrített pixelek is összezsugorodnak, így a zaj nehezebben kivehető. Ám amikor nagyítani szeretnénk a képet a pixelek, képpontok is megnőnek, azaz a képzaj is sokkal szembetűnőbb lesz, esetenként el is ronthatja az esztétikai élményt. Ha nagyítani akarunk, akkor válasszuk a lehető legkisebb ISO értéket.
Ne felejtsük el, hogy az ISO-t csak manuális vagy félmanuális módban állíthatjuk, ha Auto álláson hagyjuk a fényképezőgépet, akkor a fényképezőgép egyedül dönt az optimális expozíció felől, ami nem minden esetben hozza meg a kívánt eredményt.
Sokan esnek abba a hibába, hogy a fényképezés előtt nem ellenőrzik a gépen beállított ISO értéket, és csalódottan veszik észre, hogy szarvashibát követtek el. Nincs annál rosszabb érzés, mint észrevenni, hogy két óra alatt összefotózott anyag használhatatlan, mert a vélt ISO 100 helyett ISO 1600-zal fényképeztünk.
Az a cél, hogy ösztönössé váljon bennünk a fényképezőgép beállításainak ellenőrzése. A fényképezés befejeztével állítsuk vissza ISO 100-ra a gépet. Így nem érhet kellemetlen meglepetés!
Kapcsolódó cikkek
- Frissült az Adobe Camera Raw plugin
- Hogyan készítsünk jobb felvételeket a középre súlyzott fénymérés használatával?
- Barkácsoljunk fotóállványt zsinórból!
- Xerox technológia számítógépes tartalmak egyszerűbb színkezeléséhez
- A MySpace felvásárolja a Photobucketet?
- Két új modell a SELPHY CP nyomtatócsaládban
- Megérkeztek a Sigma SD14 DLSR kiegészítők
- Nem támogatja a festékkazetták újratöltését a HP
- Adobe Camera Raw 4.0 update - csak Photoshop CS3-ra
- Elegáns fotókeret mozgóképpel és zenével
Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet
A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél.
Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál
A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról.
Susan Meiselas nyerte az Outstanding Contribution to Photography díjat
Susan Meiselas kapja a Sony World Photography Awards 2025 rangos Outstanding Contribution to Photography díját, az elmúlt öt évtizedben a médiára gyakorolt hatásának elismeréseként. A mélyen elkötelezett megközelítése miatt ünnepelt Meiselas erőteljes munkásságot hozott létre, és a dokumentarista fotográfiáról alkotott elképzeléseit az emberek közösségükben való éleslátó ábrázolásával bővítette.
Innovatív technológiával és szakértelemmel inspirálja a Sony a jövő generációját
Nagy sikerrel rendezték meg a Sony és a Down Alapítvány közös nyári táborát, melynek keretében a részt vevő értelmi fogyatékossággal élő gyerekek és fiatalok megtanulhatták a Sony által rendelkezésre bocsátott fényképezőgépek és kamerák alapszintű használatát. Az együttműködés még tovább folytatódik idén egy vidéki fotós túrával és egy kiállítással.
Kisebb, könnyebb és gyorsabb az új Sony objektív
A Sony bejelentette az FE 85mm F1.4 GM II (SEL85F14GM2) prímobjektívet, amely a nagy felbontást és lenyűgöző bokeh hatást kivételes módon, kompakt házban ötvözi a gyors autofókusszal (AF). A második generációs objektív megörökli a bokeh hatás és a felbontás magas szintű kombinációját, amely az első generációs típusnál már komoly elismerésnek örvendett, és ráadásként a legújabb technológiákat is alkalmazza.