Webkettes bűnüldözés
Az egyik nagy port felkavaró videón az FBI - a szövetségi rendőrség - két tagja látható, amint intézkedés közben kegyetlenkedik egy gyanúsítottal. Több százezren látták a felvételt, a két FBI-alkalmazott pedig a YouTube-nak köszönhetően igencsak kellemetlen helyzetben találta magát. Nem ez az egyetlen ilyen eset - egyre több rendőr igyekszik azonban megfordítani a trendet és a bűnüldözés szolgálatába állítani a webkettes alkalmazásokat.
Először a kanadai rendőrség lépett: tavaly az Ontario állambeli Hamiltonban egy hiphop koncerten verekedés tört ki és egy fiatal férfi meghalt. A gyilkosság lehetséges szereplőit megörökítő biztonsági kamerafelvételt felrakták a rendőrségi honlapra, az egyik munkatárs, Jorge Lasso azonban feltöltötte a YouTube-ra is, gondolván, hogy a fiatalok körében rendkívül népszerű portálon többre jutnak a 72 másodperces anyaggal.
A felvételt több mint 35 ezren látták, a tettes pedig két héten belül meg is került. Igaz, magától jelentkezett, Lasso szerint azonban ebben nagy szerepe volt a YouTube útján "kibővített nyilvánosságnak."
Miután kattant a bilincs a tettes csuklóján, Lasso eltávolította a felvételt a YouTube-ról, de egy másolat továbbra is látható a fájlmegosztón. A Der Spiegel című hamburgi hetilap honlapján megjelent cikk szerint ez jól mutatja a webkettes nyilvánosság árnyoldalát, az ilyen felvételek ugyanis sérthetik az áldozatok, a vétlen résztvevők, de még a bűnözők személyiségi jogait is.
A tavalyi eset óta már több súlyos bűntény tisztázódott a YouTube segítségével, Jarrard Copeland amerikai rendőr Arkansas államból pedig továbbfejlesztette a módszert: a MySpace nevű közösségi portálon ugyancsak biztonsági kamerák felvételeit felhasználva személyes oldalt hozott létre egy ismeretlen bűnözőről, aki január óta sorozatban rabolja ki az arkansasi bankfiókokat.
A nyitólapra belépve felcsendül a Rendőrakadémia című vígjátéksorozat főcímzenéje, a háttérkép dollárkötegeket ábrázol, a "magamról" című rovat pedig a Do You Know Me? (Ismersz engem?) kérdéssel indul. A bemutatkozásból kiderül például, hogy "mindig kis kaliberű pisztolyt használok", és "a nyakamon és az alsó állkapcsomon feltűnő sebhely látható." Copeland hivatalos felhívásban szólítja fel a honlap látogatóit, hogy akinek bármilyen információja van a rablóról, értesítse a rendőrséget.
A fotótárba a biztonsági kamerák felvételeinek állóképeiből készült válogatás, és Copeland mindegyikhez apró kommentárt is írt. Az egyik szerint "ezen a képen a Fort Smith-i bankot rámolom ki éppen - nagyon menő vagyok".
Copeland nem bőszíteni, hanem elfogni akarja a bankrablót, bár könnyen lehet, hogy ha "kellően felidegesítik a képek, hibát követ el és lekapcsolhatjuk". Egyébként pedig "aki ismeri a tettest, a képekről felismeri, és remélhetőleg fel is hívja a rendőrséget" - mondta el a rendőr őrmester.
A bankrabló még szökésben van, Copeland ötlete viszont hatalmas siker: néhány hét alatt 700 barátra lelt a MySpace-profil. A közösségi portál felhasználói nem fukarkodnak a dicsérettel, és többeket annyira magával ragadott az ötlet, hogy nagyüzemben továbbítják a körözési felhívást, függetlenül attól, hogy Arkansasban élnek-e vagy sem. Így például az egyik hozzászóló megjegyezte, hogy "Mindenkivel kerestetni fogom, akit csak ismerek New Yorkban. Nem menekülhet a gazember."
Kapcsolódó cikkek
- A Szallas.hu-val indul a YouTube Magyarországon
- Indul a magyar YouTube
- Óriási siker a Putyint rács mögött ábrázoló fiktív YouTube-videó
- Az olasz miniszterek Twitteren keresnek munkatársat
- Az amerikai elnök 45 percig élőben válaszolt a YouTube-felhasználók kérdéseire
- Elavulttá válnak a munkaerő toborzására és megtartására használt hagyományos módszerek
- Feltörték a Microsoft YouTube csatornáját?
- Internet Hungary - Néhány éven belül visszaeshet a közösségi oldalak látogatottsága
- Nem elégséges a kisgyermekek védelme az internetes közösségi hálózatokon az Európai Bizottság szerint
- Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.