Az EMEA térség szerverpiaca rekorddal zárt az elmúlt évet
„A 2006 első két negyedévében megfigyelt árleszorító hatás gyengülni látszik” – mutatott rá Beatriz Valle, az IDC European Enterprise Server Solutions elemzője. „Az EMEA régió szervezeteinek mind nagyobb hányada kívánja megosztott számítástechnikai erőforrássá alakítani IT infrastruktúráját, ami keresletet generál a méretrugalmasság, a memóriabővítés valamint a nagyobb I/O kapacitás iránt. Egyes régiókban a felső kategóriás RISC és nagygépes rendszerek kiváltásának igénye is hozzájárul a piac növekedéséhez.”
A nyugat-európai gyári árbevétel éves szinten 7 százalékkal, 4 milliárd dollár fölé emelkedett, míg az értékesített darabszám nagyjából 2005 negyedik negyedévének szintjén stagnált. Ebben a térségben Svédország volt a legjobban teljesítő ország, bár Németország 20 százalékos éves növekedése is fontos szerepet játszott a regionális piaci teljesítmény erősödésében.
„A kelet-közép-európai, a közel-keleti és az afrikai országok szállítói is váratlanul nagy, az egy évvel korábbi adattal összevetve több mint 17 százalékos forgalomnövekedésről számoltak be a felső kategóriás szerverek szegmensében, ahol a Cseh Köztársaság, Horvátország, Egyiptom, az Egyesült Arab Emirátusok és néhány kisebb kelet-közép-európai piac állt a kereslet felfutásának hátterében. Ezekben az országokban a HP, a Sun és az FSC uralja a piac döntő részét” – jelentette ki Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere. „A távközlési cégek, bankok, egészségügyi és kormányzati intézmények nagyszabású beruházásai rendkívüli fellendülést hoztak a felső kategóriás szerverek piacán.”
Az IDC főbb szerverpiaci megállapításai
- Kezd magához térni a középkategóriás szerverek piaca: az e rendszerekből származó árbevétel 15%-kal haladta meg az egy évvel korábbi szintet. Ez volt a szerverkategóriák között a legmagasabb növekedési ütem.
- Gyorsul a linuxos szerverek forgalmának növekedése: 2005 utolsó negyedévéhez képest 39 százalékos bővülésre került sor, így 12 százalékra nőtt a rendszerek részesedése az összárbevételen belül. A windowsos és unixos szerverek egyenlő, 33-33 százalékos arányban részesednek az összárbevételből, ami a Unix esetében a közel-keleti és afrikai kereslet felfutásának köszönhető.
- Az EMEA-régióban eladott rendszerek több mint 80 százaléka 64 bites bővítésekkel ellátott x86-alapú szerver. A térség második leggyorsabban növekvő processzortípusa az EPIC, amelynek gyári árbevétele az előző évhez képest 55 százalékkal, 400 millió dollár közelébe emelkedett.
- A pengeszerverek (azon belül az x86, az EPIC, és a RISC alapú blade-ek) gyári árbevétele 35 százalékkal nőtt az előző év megfelelő időszakával összevetve, és ezzel részesedésük 5,6 százalékra emelkedett a 2005 negyedik negyedévében jelentett 4,4 százalékos szintről az EMEA-régióbeli szerverpiac összforgalmán belül. Az első hely a rackre optimalizált szervereké, amelyek a volumenszerverek piacának több mint 55 százalékát teszik ki.
Az IDC kutatásának eredményei szállító szerinti bontásban
- Továbbra is az IBM az EMEA-régió szerverpiacának legnagyobb szállítója: gyári árbevételének 3 százalékos növekedését elsősorban System p és x szerverei kiváló teljesítményének köszönheti.
- A Hewlett-Packard őrzi második helyét: szerverértékesítése jóval az évi 10 százalékos átlag felett növekedett a térségben. A Proliant szerverek forgalma megközelítette az 1 milliárd dollárt 2006 negyedik negyedévében, ami az összesített regionális szerverárbevétel több mint 19 százaléka.
- A szerverpiac nagy visszatérője, a Sun Microsystems 20 százalékkal javította árbevételét a 12 hónappal korábbi értékhez képest. A felső kategóriás szerverek szegmensében jelentősen hozzájárult a növekedéshez az ügyfélkörében zajló szervercsere-hullám. Emellett a Sun új piacokra is belépett és egyes esetekben régi ügyfeleket szerzett vissza megújult Galaxy és SunFire szervereivel.
- Bár a Primergy szerverek értékesítési darabszámának gyengülése érzékenyen érintette, a Fujitsu Siemens szintén jó negyedévet zárt. Árbevétele 10 százalékkal haladja meg a 2005 negyedik negyedévi szintet, ami elsősorban a felső kategóriás nagyvállalati rendszerek jó forgalmának köszönhető. A Dell 3,5 százalékos éves növekedése ugyanakkor elmaradt a piaci átlagtól.
2006 egészét vizsgálva az EMEA régió szerverpiacán elért gyári árbevétel 2%-kal, 17 milliárd dollár közelébe emelkedett. Az év során valamennyi alrégió megőrizte 2005-ös árbevétel szerinti részesedését. Ennek megfelelően 2006-ban is Nyugat-Európa generálta a forgalom 88 százalékát. Az x86-alapú szerverekből származó árbevétel 99 millióról közel 700 millió dollárra nőtt a Közel-Kelet és Afrika országaiban. Az EMEA régió szerverpiacát az IBM vezette 33 százalékos árbevétel szerinti részesedéssel. A második helyezett HP piacrésze 32% volt.
Kapcsolódó cikkek
- Az Ivy Bridge Xeon E3-1200 v2 processzorok első részletei
- Új Intel szerverproceszorok március elejétől
- Új ASRock HTPC szerver mobil Sandy Bridge processzorral
- Új mikroszerver Intel Xeon E3 processzorokkal
- Első Intel Atom lapkák mikroszerverekhez
- Intel 10-magos Ivy Bridge Xeon-EP processzor 30 MB L3 gyorsítótárral
- Új Intel processzor mikroszerverekhez
- Négymagos, 5 W-os szerverprocesszor
- Fujitsu: PC-kategória a nagyteljesítményű szerverek súlycsoportjában
- FileZilla Server 0.9.40
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.