A Kapsch is indul a magyar e-útdíjfizetési tenderen
MTI Sajtóadatbank, 2007. március 23. 09:21
Az osztrák Kapsch TrafficCom AG. is indul a magyar elektronikus útdíj-fizetési rendszer kiépítését célzó tenderen, amelyet várhatóan április végén ír ki a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) – mondta Michael Gschnitzer, a társaság igazgatója sajtótájékoztatón csütörtökön Budapesten.
Hozzátette: a Kapsch által kínált rendszer ötvözi az autópályákon és tranzit útvonalakon legelőnyösebb mikrohullámú technológiát, és az alacsonyabb rendű, elsősorban helyi forgalmat kielégítő utakon hatékonyan működtethető műhold alapú díjszedést.
Emlékeztetett arra, hogy a magyar kormány jelenlegi terve szerint legkésőbb 2009. január 1-jén, először csak a 12 tonna feletti járművek esetében, bevezetik az e-útdíjfizetést, összesen 2.500-3.200 kilométer hosszú útszakaszon, amiből 885 kilométer autópálya és tranzit főút, valamint további 1.700-2.300 kilométer egyéb főút.
Michael Gschnitzer közölte, hogy a cég 26 országban több mint 10.000 elektronikus díjszedő átjárót és több mint 8 millió jelérzékelőt telepített, egyebek mellett Ausztriában, Svájcban, Lengyelországban, Szlovéniában, a skandináv államokban, az Egyesült Királyságban, több dél-amerikai országban, és Ausztráliában.
Kiemelte, hogy Csehországban 2007. január 1-jétől működik a Kapsch e-útdíjfizetési rendszere mintegy 970 kilométer hosszúságú sztráda- és autóút szakaszon, ám egyelőre csak a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsiknak kell fizetni.
A cseh tendert 2006 márciusában nyerte el a társaság, és 9 hónap kivitelezés után indulhatott el a működtetés. Az első fázis a mikrohullámú ellenőrző rendszerre épül, és 2,3 milliárd cseh koronába (mintegy 18 milliárd forintba) került. A második fázis is már folyamatban van, amikor a műholdas rendszer kiépítésével már az alacsonyabb rendű utakat is bekapcsolják az útdíjfizetésbe. Ennek költsége mintegy 18 milliárd cseh korona (mintegy 140 milliárd forint) lesz.
Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a Kapsch rendszerének működtetési költsége az árbevételnek mindössze 10 százalékát teszi ki, ami fele a Németországban alkalmazott műholdas technológián alapuló, hagyományos, kézi díjszedéssel kombinált rendszernek.
Michael Gschnitzer utalt arra, hogy az EU útdíjfizetési irányelve szerint már a párhuzamos utak is díjkötelessé tehetők, és 2012-től a 3,5 tonnás járművek is útdíj-kötelesek lesznek. E mellett 2010-től a díjszint megállapításánál figyelembe kell venni a jármű által okozott környezetszennyezés mértékét is.
Az unió egy másik együttműködési irányelve meghatározza az útdíj-fizetési rendszerek együttműködésének feltételeit, ami szerint 2007-től kizárólag a műholdas vagy az 5,8 gigahertzes mikrohullámú technológiák alkalmazhatóak.
Emellett célul tűzik ki az Európai Elektronikus Útdíjszolgálat (EETS) kialakítását 2009-től, ami megteremtené az EU tagállamaiban különböző e-útdíjfizetési technológiák közötti összhangot a 3,5 tonna feletti autók esetében, és elég lenne egy fedélzeti egységgel rendelkeznie a járműnek, hogy le tudja róni az útdíjat. Ez az egységes elszámolási rendszert 2010-től az összes járműre kiterjesztenék.
A Kapsch rendszerének fedélzeti egységét a szélvédőnél kell elhelyezni, míg energiaellátása a jármű akkumulátoráról történhet.
A rendszer működésének lényege, hogy a főbb utakon a lehajtók után felállított átjárókon áthaladó autók fedélzeti egységét leolvassa, majd a megtett útra vonatkozó információt továbbítja egy központi számítógépbe. Az alacsonyabb rendű utakon nem fizetődik ki a mikrohullámú átjárók telepítése, ezért ott műholdas rendszert alkalmaznak.
Emlékeztetett arra, hogy a magyar kormány jelenlegi terve szerint legkésőbb 2009. január 1-jén, először csak a 12 tonna feletti járművek esetében, bevezetik az e-útdíjfizetést, összesen 2.500-3.200 kilométer hosszú útszakaszon, amiből 885 kilométer autópálya és tranzit főút, valamint további 1.700-2.300 kilométer egyéb főút.
Michael Gschnitzer közölte, hogy a cég 26 országban több mint 10.000 elektronikus díjszedő átjárót és több mint 8 millió jelérzékelőt telepített, egyebek mellett Ausztriában, Svájcban, Lengyelországban, Szlovéniában, a skandináv államokban, az Egyesült Királyságban, több dél-amerikai országban, és Ausztráliában.
Kiemelte, hogy Csehországban 2007. január 1-jétől működik a Kapsch e-útdíjfizetési rendszere mintegy 970 kilométer hosszúságú sztráda- és autóút szakaszon, ám egyelőre csak a 12 tonnánál nehezebb tehergépkocsiknak kell fizetni.
A cseh tendert 2006 márciusában nyerte el a társaság, és 9 hónap kivitelezés után indulhatott el a működtetés. Az első fázis a mikrohullámú ellenőrző rendszerre épül, és 2,3 milliárd cseh koronába (mintegy 18 milliárd forintba) került. A második fázis is már folyamatban van, amikor a műholdas rendszer kiépítésével már az alacsonyabb rendű utakat is bekapcsolják az útdíjfizetésbe. Ennek költsége mintegy 18 milliárd cseh korona (mintegy 140 milliárd forint) lesz.
Az igazgató emlékeztetett arra, hogy a Kapsch rendszerének működtetési költsége az árbevételnek mindössze 10 százalékát teszi ki, ami fele a Németországban alkalmazott műholdas technológián alapuló, hagyományos, kézi díjszedéssel kombinált rendszernek.
Michael Gschnitzer utalt arra, hogy az EU útdíjfizetési irányelve szerint már a párhuzamos utak is díjkötelessé tehetők, és 2012-től a 3,5 tonnás járművek is útdíj-kötelesek lesznek. E mellett 2010-től a díjszint megállapításánál figyelembe kell venni a jármű által okozott környezetszennyezés mértékét is.
Az unió egy másik együttműködési irányelve meghatározza az útdíj-fizetési rendszerek együttműködésének feltételeit, ami szerint 2007-től kizárólag a műholdas vagy az 5,8 gigahertzes mikrohullámú technológiák alkalmazhatóak.
Emellett célul tűzik ki az Európai Elektronikus Útdíjszolgálat (EETS) kialakítását 2009-től, ami megteremtené az EU tagállamaiban különböző e-útdíjfizetési technológiák közötti összhangot a 3,5 tonna feletti autók esetében, és elég lenne egy fedélzeti egységgel rendelkeznie a járműnek, hogy le tudja róni az útdíjat. Ez az egységes elszámolási rendszert 2010-től az összes járműre kiterjesztenék.
A Kapsch rendszerének fedélzeti egységét a szélvédőnél kell elhelyezni, míg energiaellátása a jármű akkumulátoráról történhet.
A rendszer működésének lényege, hogy a főbb utakon a lehajtók után felállított átjárókon áthaladó autók fedélzeti egységét leolvassa, majd a megtett útra vonatkozó információt továbbítja egy központi számítógépbe. Az alacsonyabb rendű utakon nem fizetődik ki a mikrohullámú átjárók telepítése, ezért ott műholdas rendszert alkalmaznak.
Kapcsolódó cikkek
- Kilép a Dell az LCD TV üzletágból?
- Az Avnet Romániában terjeszkedik
- Új értékesési vezető az Oracle-nél
- Megvehetik az Avayát - új kommunikációs menedzser változat
- Hitelközvetítő céget alapított a portfolio.hu
- A Microsoft a régió legjobb munkahelye
- 8,2 milliárd dollárért kelt el az Avaya
- Az Oracle 2007-es Partner Díjának nyertesei
- 4000 főtől válik meg a Motorola
- IT hálózatok teljesítmény-optimalizálása az Atigristől