Brüsszel szerint fogyasztói szemmel javul a távközlési helyzet az EU-ban

MTI Sajtóadatbank, 2007. március 30. 09:21
Európa távközlési szabályainak jól haladó végrehajtásából adódóan az európai fogyasztók egyre alacsonyabb árakat és mind újabb szolgáltatásokat élvezhetnek - állította az Európai Bizottság az ágazat helyzetéről csütörtökön Brüsszelben kiadott helyzetjelentésében.
Hozzátette ugyanakkor, hogy nagyobb versenyre, a jogorvoslatok gyorsabb alkalmazására és függetlenebb szabályozókra van szükség ahhoz, hogy a fogyasztók és a szolgáltatók teljes mértékben élhessenek Európa belső piacának előnyeivel.

A Magyarországgal foglalkozó jelentésrész szerint továbbra is az uniós átlagnál alacsonyabb a szélessávú internet használata, valamint a mobiltelefon elterjedtsége.

Uniós átlagban egy háromperces, vonalas telefonok közötti országos hívás díja a 2000-ben mért 41,8 eurócentről mára 25 eurócentre csökkent. A mobilszolgáltatások díja csak a tavalyi évben 13,9 százalékkal csökkent - derül ki a közleményből.

Ezenfelül több mint 31,4 millió mobilhasználó (6,3 milliós növekedés) élt azzal az uniós szabályozásból származó jogával, hogy megtartsa a régi telefonszámát, ha szolgáltatót vált. A tagállamok közül Spanyolországban döntöttek így a legtöbben (9,21 millió, Magyarországon 130 ezer). A vonalas hívások esetében több mint 15 millió unióbeli fogyasztó (Magyarországon 159 ezer) váltott ily módon szolgáltatót (2005-ben 7 millió).

Viviane Reding szakbiztos kijelentette: - A távközlési piacok megnyitása a verseny előtt az EU egyik sikertörténete, mint az az egyre alacsonyabb díjakból és a jobb szolgáltatásokból is kitűnik. Igaz, a 2,3 százalékos ágazati növekedés és a további 5 százalékos beruházás szép eredmény, de most nem érhetjük be ezzel, hiszen Európa versenyképessége forog kockán. Éppen ezért az EU távközlési szabályainak idei reformja azokat a csomópontokat veszi górcső alá, ahol a verseny nem elég hatékony. Egy olyan ágazatban, ahol a technológia nincs tekintettel a nemzeti határokra, a szabályozóknak kell megteremteni a feltételeket a páneurópai szintű gazdaság kialakulásához, ez ugyanis mind az üzemeltetők, mind a fogyasztók érdeke.

A mobiltelefon elterjedtsége a 478,4 millió forgalomban lévő készülékkel a lakosság 103 százalékának felel meg (95 százalék volt 2005-ben, Magyarországon tavaly 95 százalék). Luxemburgban (171 százalék), Olaszországban (134) és Litvániában (133) a legelterjedtebb a mobiltelefon-használat.

Az internetet illetően tavaly több mint húszmillió szélessávú előfizetést adtak el, így a penetráció 15,7 százalékos lett az EU-25-ben. Hollandia (29,8 százalék) és Dánia (29,4) Dél-Koreát maga mögött tudva a világ legmagasabb elterjedtségi aránnyal büszkélkedhet, az amerikai elterjedtségi mutatót pedig további hét tagállam adatai előzik meg. Magyarországon az elterjedtség 8,6 százalék.

A megoldatlan problémák között a bizottság megemlítette a "valóban független nemzeti szabályozók hiányát", különösen Lengyelország és Szlovákia esetében, a verseny akadályainak felszámolásába mutatkozó késedelmeket, az elégtelen és töredezett rádióspektrum-irányítást és 112 segélyhívószám hiányos üzembe helyezését - utóbbi miatt a testület tavaly 13 tagállam - köztük Magyarország - ellen kezdeményezett jogsértési eljárást.

A jelentés szerint "a határokon átívelő verseny, a gazdasági növekedés és a fogyasztói előnyök is sokkal nagyobbak lehetnének, ha az EU 27 nemzeti rendszer helyett egyetlen egységes szabályozási megközelítést alkalmazna egész Európában. A piaci szereplők a bevételeik egyharmadára már most is a saját országuktól eltérő tagállamokban tesznek szert."

Magyarország esetében a jelentés megjegyezte, hogy a nemzeti hírközlési hatóság végrehajtó hatalmának erősítése tavaly valamelyes javulást jelentett a szabályozásban, ugyanakkor a megszüntetett hírközlési minisztérium feladatainak a gazdasági tárcához történt átcsoportosítása lassú volt, létszámleépítéssel járt, és a mai minisztériumi források nem tűnnek elegendőnek a törvényben meghatározott célkitűzések kivitelezéséhez. Az irányító szerepek jobb tisztázására szükség van azért is, hogy a fogyasztók eljuthassanak az illetékes szervhez, és ott hatékonyan intézkedni tudjanak - állapítja meg a jelentés.
Kulcsszavak: távközlés EU

Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Tippek a hosszabb üzemidőhöz a HONOR-tól

A HONOR készülékei, a kedvező árútól a csúcskategóriásig kiváló akkumulátor üzemidővel rendelkeznek, mérsékelt igénybevétel mellett akár egész nap használhatóak. Ettől függetlenül azonban érdemes figyelni arra, hogy miként tudjuk a leghatékonyabban kihasználni az üzemidőt, hogy még véletlenül se merüljön le okostelefonunk.

2024. április 26. 16:19

Álljunk meg egy parkolásra – így parkolunk a fizető övezetekben

A fizetőparkolás intézményét sok autós a sofőrök ellenségeként éli meg, miközben annak egyik fontos célja éppen a forgalomszabályozás és a városi parkolókapacitás hatékonyabb kihasználása, különösen a sűrűn lakott területeken. A Yettel mobilparkolás szolgáltatásának elemzésével érdekes megállapítások derültek ki a hazai autósok szokásairól, most pedig szervizcsomagot és üzemanyag utalványt is érhet a mobilparkolás használata.

2024. április 26. 13:10

A HONOR szállította a legtöbb okostelefonot a kínai piacra

Az IDC legújabb jelentése szerint 2024 első negyedévében a HONOR lett a vezető márka Kína okostelefonos piacán. 

2024. április 26. 09:55

Megjelentek az első HMD okostelefonok

A Human Mobile Devices (HMD) bemutatta első saját gyártású okostelefonjait: megérkezett a HMD Pulse Pro, HMD Pulse+ és HMD Pulse. A Pulse kollekció már most lefekteti a HMD designalapjait: merész vonalvezetés, egyedi tónusok, modern és letisztult esztétika, elegáns kialakítás, előkelő formatervezés – és mindez elérhető áron.

2024. április 25. 13:15

A Rakuten Viber elnyerte a SOC 2 Type 2 tanúsítványt

A Rakuten Viber, a világ egyik vezető kommunikációs platformja, amely nagy hangsúlyt fektet a biztonságos és privát kommunikációra, sikeresen teljesítette a Service Organization Control (SOC) 2 Type II tanúsítványt. A SOC 2 az American Institute of Certified Public Accounts (AICPA) által kidolgozott ellenőrzési szabvány. Szigorú keretrendszerét úgy alakították ki, hogy biztosítsa az ügyféladatok biztonságát, rendelkezésre állását, bizalmas jellegét és védelmét.

2024. április 24. 11:38

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36

Itt a világ első, Swarovski kristályba ágyazott autós kijelzője

2024. április 10. 14:55

A csevegőprogramokat vizsgálta az NMHH

2024. április 2. 13:14

Megvannak az IAB 2023-as Legjobb szakdolgozat pályázatának nyertesei

2024. március 25. 15:50