Microsoft: Korlátlan lehetőségek Magyarországon is
„Mindenkinek joga van hozzá, hogy esélyt kapjon képességeinek maradéktalan kibontakoztatására” – mondta el Bill Gates, a Microsoft elnöke. „A technológiát akkor lehet eljuttatni a szóban forgó 5 milliárd emberhez, ha az eddig nem megfelelően kiszolgált közösségek igényeihez igazodó termékek születnek. Kreatív, új üzleti megközelítésekre van szükség, amelyek alkalmazhatóbbá, hozzáférhetővé és megfizethetővé teszik a technológiát. Elengedhetetlen a helyi kormányok, oktatási intézmények és civil szervezetek közötti szoros együttműködés.”
Gates elmondása szerint a Korlátlan Lehetőségek program bővítése három területre koncentrál: az oktatásra, az innovációra, valamint munkahelyek és gazdasági lehetőségek teremtésére.
Az oktatás átalakítása
Az oktatási lehetőségek kiterjesztése érdekében a Microsoft világszerte együttműködik kormányzatokkal, kormányközi szervezetekkel, vezető tudósokkal és iparági kulcsszereplőkkel. A vállalat öt év alatt 250 millió dollárt ruház be az immár 101 országban futó „Társ a tanulásban” programba, amely eddig 57 millió tanulót ért el. A program keretében 2,5 millió tanár részesült oktatásban és kapott eszközöket, s több mint 722 000 tanár és diák szerzett bizonyítványt a Microsoft technológiák használatáról.
Magyarországon a Microsoft 2003-ban indította el a Társ a Tanulásban programot, azóta 33 ezer tanár vett részt a képzéseken. Valamennyi oktatási intézmény megkapta a Microsoft tananyagait, 14 ezer diák bizonyította microsoftos tudását, és több százezer ismerhette meg a Microsoft-technológiákat.
Magyarországon jó példa az együttműködésre a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Tanszéke, valamint az ELTE Multimédiapedagógiai és Oktatástechnológiai Központja, ahol tanszéki kutatócsoportok a Microsoft együttműködésével dolgozzák ki azokat a módszereket, amelyek segítségével az informatika eszközei lehetővé teszik a tanítási folyamat megújulását.
A „Társ a tanulásban” program részeként a Microsoft ma bejelentette a Microsoft Student Innovation Suite (Microsoft diákoknak szóló innovációs) programcsomagot, amely elérhető árú, megbízható szoftvereket kínál olyan fejlődő országok kormányainak, amelyek Windows alapú PC-ket vásárolnak általános és középiskolai diákjaik számára, személyes használatra iskolai feladataik ellátása érdekében. Az oktatási programcsomag tartalmazza a Windows XP Starter Editiont, a Microsoft Office 2007 Otthoni és iskolai verziót, a Microsoft Math 3.0, a Learning Essentials 2.0 for Microsoft Office, valamint a Windows Live Mail desktop programokat.
A 2007 második felében megjelenő programcsomagot a Microsoft 3 dolláros áron kínálja az ajánlat igénybevételére jogosult kormányoknak.
További, a tanároknak és diákoknak szóló segítséget jelent annak annak a programsorozatnak a megjelenése, amellyel az oktatási anyagokat létrehozók egyéni tanulási igényekre szabható, érdekes tartalmat készíthetnek és állíthatnak össze, s amely így növelni fogja a digitális technológia szerepét az oktatásban.
A helyi innováció előmozdítása
A Microsoft nyilvánosságra hozta azt az elképzelését is, miszerint a következő két évben bővíti a Microsoft Innovációs Központok létrehozására és működtetésére szánt forrásokat, 25 új országban jelenik meg a kezdeményezéssel, és 2009-re már összesen 200 központból álló hálózat segíti a helyi innovációt. Budapesten az Innovációs Központ még 2007-ben megnyitja kapuit.
A jelenleg 110 intézményből álló központhálózat 60 országban 100 közösséget segít átfogó program- és szolgáltatáskészlettel. A cél a munkaerőpiacon keresett készségek bővítése, a munkahelyteremtés, az innováció és a versenyképesség erősítése. A Microsoft által, de a helyi kormányokkal, oktatási intézményekkel és vállalatokkal együttműködésben biztosított erőforrások szoftverfejlesztési támogatást, üzleti képzést, a foglalkoztatáshoz szükséges oktatást és alkalmazási programokat kínálnak a diákok részére, és piaci inkubátorként gondozzák a helyi induló vállalkozásokat.
Emellett az évente megrendezésre kerülő Imagine Cup elnevezésű globális technológiai verseny is lehetőségeket ad a diákoknak technológiai és innovatív érdeklődésük iskolai kereteken kívüli felfedezésére. A tavalyi versenyen 100 ország 65 000 tanulója vett részt.
Magyarországon tavaly 5 intézmény 9 csapata mérte össze tudását a szoftverfejlesztés kategóriában. A legjobbnak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi egyetem „Digital Mania” csapata bizonyult, akik egy PocketPc-re épülő, mozgássérülteket segítő megoldást készítettek. Az idei verseny témája az oktatás, „Képzelj el egy világot, ahol a technológia segít jobbá tenni az oktatást mindenki számára!” címmel. Rendkívül nagy érdeklődés övezi itthon is, a Lurdy házban május 10-én megrendezésre kerülő budapesti magyar döntőre több száz versenyzőt és érdeklődőt vár a Microsoft Magyarország.
Munkahelyek és gazdasági lehetőségek teremtése
Magyarországon a Szociális és Munkaügyi Minisztériummal, a Miniszterelnöki Hivatallal, az Oktatási és Művelődésügyi Minisztériummal és a Gazdasági és Közlekedési Minisztériummal együtt készíti elő a Microsoft azt a programsorozatot, aminek keretében a következő 4 év során egymillió emberhez juthatnak el itthon az informatika ismeretek, kezdve az alapszintű tudástól a készségszinten rögzülő felhasználói gyakorlaton keresztül a legmagasabb szintű, a világ munkaerőpiacán talán legkeresettebb informatikai szakképesítések megszerzéséig.
Kormányzati és iparági szereplőkkel összefogva a szoftveróriás segítséget nyújt a munkaerőpiac szereplőinek a megfelelő munkalehetőségek fellelésében, míg a munkaadókat a megfelelő jelöltek megtalálásában támogatja.
Az elképzelést a Microsoft Indiában modellezi, ahol foglalkoztathatósági portált hoz létre. Indiában évente közel 400 000 műszaki szakos hallgató végez, a várhatóan 2007 végére elkészülő portál pedig őket hivatott segíteni technológiai, üzleti és kommunikációs képességeik fejlesztésében online oktatással és vizsgáztatással. Az Indiában szerzett tapasztalatok alapján a projekt további régiókra is kiterjeszthető lesz, tartalma újabb készségek, kompetenciák fejlesztésével is bővülhet.
A Microsoft Magyarország tavaly elindított “Gyakornoki programja” egy már működő, tisztán magyar kezdeményezés. Elsődleges célja, hogy az egyetemisták elméleti ismereteit összehangolja a piaci igényekkel. A program lehetőséget biztosít fiatal mérnökök és programozók részére, hogy tanulmányaik alatt gyakorlati ismereteket is szerezzenek, és a diploma megszerzése után a valós életben, munkahelyen elvárt követelményeknek is meg tudjanak felelni.
A hallgatóknak a programba való bekerüléshez szigorú feltételeknek kell megfelelniük; elsősorban egyetemi és egyéb szakmai teljesítményük alapján nyerhetnek felvételt az ajánló rendszerbe, egy, az MsPort.hu weboldalon kialakított pontrendszer alapján. A beadott pályázatok elbírálása, a pályázó szakmai ismereteinek felmérése és a pályázat esetleges módosítása, testre szabása mind a pályázatot kiíró cég feladata. A program segítségével fiatal, jó képességű szakembereket ismerhetnek meg, és képezhetnek saját igényeik szerint. A gyakorlati idő lejárta után, ha a pályázó teljesítette a cég által támasztott követelményeket, akár állásajánlatot is kaphat. Így a cégek fiatal és jó képességű szakembereket alkalmazhatnak, és gyakornokaik közül a legjobbakat magukhoz csábítva megbízható munkaerőre tehetnek szert.
A magasan kvalifikált munkaerő fellelésének nehézségeit maga a Microsoft is érzi. Magyarországon a Microsoft közvetlen munkaerőigényének kielégítésére májusban indítja el a Start@Microsoft ösztöndíj programot, amelynek keretében 10-15 munkaerőpiacra újonnan belépő embernek biztosít 5 hónapos intenzív, legmagasabb informatikai tudást adó képzést, és a sikeres résztvevőknek munkalehetőséget.
Kapcsolódó cikkek
- Kiemelkedően jó Grepton eredmények a Microsoft támogatási pályázatán
- GTS-Datanet pályázat a jövőről, diákoknak
- A NetAcademiával képezteti leendő tanácsadóit a Microsoft
- ECDL a szakképzésben - kölcsönös átjárhatóság
- Webfejlesztői verseny Microsoft platformon
- MS: IT-vakáció a Balatonon diákoknak
- Nyári szemeszterrel folytatódik az ingyenes Internet Oktatási Program
- Microsoft-program a frissdiplomások elhelyezkedésének megkönnyítésére
- Új piac a fejlődő világnak szánt laptopnak: az USA
- Három-négy éven belül minden oktatási intézményben lesz internetkapcsolat
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban
A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.
A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne
Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.
Az LG 2025-ös QNED evo termékcsaládja jelentős technológiai fejlődésen ment át
Az LG Electronics (LG) bemutatja a megújult, 2025-ös QNED evo termékcsaládját egy újonnan szabadalmaztatott, széles színskálát biztosító technológiával. A készülékek valódi 4K felbontású képet és akár 144 Hz*-es képfrissítési rátát tesznek lehetővé vezeték nélküli kapcsolódással, ultraalacsony késleltetéssel. Emellett a széria tagjai továbbfejlesztett mesterséges intelligencia alapú kép- és hangfeldolgozást, és személyre szabhatóságot biztosítanak a webOS 25-ön keresztül.
Új törvény szabályozza a kiberbiztonságot
A Parlament elfogadta a kiberbiztonsági szabályozás új keretrendszerét, a Magyarország kiberbiztonságáról szóló törvényt. A jogszabály új kötelezettségeket is ró az érintett vállalatokra – hívja fel a figyelmet a Baker McKenzie nemzetközi ügyvédi iroda. A jogszabálynak meg nem felelő cég akár 10 millió eurós bírsággal nézhet szembe.
Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből
A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.