Tovább bővült a notebookpiac Magyarországon is
„A szállítók többségénél a teljes régióra jellemző élénk noteszgép-kereslet volt a növekedés fő mozgatórugója” – mutatott rá Karine Paoli, az IDC személyi számítástechnikai csoportjának kutatási igazgatója. „A széles kínálatnak és az egyre vonzóbb dizájnnak köszönhetően Nyugat-Európában változatlanul erőteljes kereslet mutatkozik a hordozható eszközök iránt az otthoni felhasználók körében. A szállítók közötti éles verseny ugyanakkor az árakat is rendkívül kedvező szinten tartotta. E tényezők együttesen határozott, 40 százalékos növekedést eredményeztek az otthoni noteszgépek értékesítésében” – fűzte hozzá. „A 2004 óta növekvő telepített bázisból eredően a következő két évben is stabil két számjegyű növekedésre számítunk. Az otthoni felhasználók igényeinek kikristályosodása és finomodása minden szállító számára felülértékesítési (up-sell) lehetőségeket teremt.”
„A hordozható gépek terjedésének gyorsulása különösen a kelet-közép-európai térségben nyilvánvaló, ahol a noteszgépek értékesítése összességében véve 70 százalékkal nőtt. Ennek fő oka az otthoni piac bővülése, a háztartások növekvő vásárlóereje és a lendületes gazdasági növekedés, valamint az, hogy a nemzetközi szállítók piaci részesedésért folytatott éles versenye egyúttal az árakat is lenyomta” – magyarázta Stefania Lorenz, az IDC CEMA programmenedzsere.
Ennek eredményeképpen az eladott noteszgépek mennyisége a régió legtöbb országában meghaladta az asztali gépek értékesítési volumenét. „Ebben a negyedévben is a noteszgépek adták a teljes nyugat-európai PC értékesítés több mint 50 százalékát. A hordozható számítógépek gyorsuló kelet-közép-európai terjedése Csehországban és Magyarországon is 50% fölé emelte a noteszgépek összértékesítésen belüli arányát” – mutatott rá Morvay Eszter, az IDC EMEA PC Tracker vezető elemzője. „A noteszgépek a Közel-Keleten is lendületesen terjednek. Szaúd-Arábiában például a noteszgépek kétszer akkora mennyiségben fogynak, mint az asztali PC-k” – fűzte hozzá.
A Vista nem volt kiemelt növekedésösztönző tényező az első negyedév során, de a processzorváltásokkal együtt egyértelműen hozzájárult a növekedéshez és szerepe volt az asztali szegmens gépeinek lecserélésében is, ami csökkentette az asztali gépes eladások visszaesésének mértékét.
„Az otthoni felhasználók noteszgépek iránti kereslete és a CEMA régió további növekedése az év egészében fontos piacalakító tényező marad, az év második felében pedig az üzleti célú PC-k cseréjének élénkülésére számítunk, ami rövid távon kedvező kilátásokat ígér” – jelentette ki Karine Paoli. „Az árverseny ugyanakkor változatlanul éles marad minden szegmensben, az árbevétel-növekedés pedig szerényebb lesz. Ezért a szállítók rákényszerülnek majd, hogy megkeressék a piaci részesedés és a nyereség közötti kényes, optimális egyensúlyt” – tette hozzá.
A magyar piacon a régiós tendenciáktól kissé eltérő jelek mutatkoztak 2007 első negyedévében. Az asztali PC értékesítés közel 15%-ot zuhant darabszámban, ami elsősorban a tavaly év végi szárnyaló Sulinetes PC eladások okozta űrnek volt köszönhető. Az első negyedévben megjelenő Vistának sem volt még jelentősebb hatása. A notebook piac viszont tovább bővült, közel 30%-ot az előző év azonos időszakához képest. A hordozható számítástechnika iránti igény még jobban erősödött, ezt segítette elő a 3 mobilszolgáltató által kínált mobil-internet előfizetés kedvezményes notebook vásárlási feltétellel egybekötve.
- A HP megőrizte határozott vezető szerepét a piacon. Összességében véve 25 százalékos növekedést produkált, és változatlanul a noteszgépek szegmensében volt a legsikeresebb – 57 százalékos 2006 első negyedévéhez viszonyított növekedéssel.
- Az összesítést vizsgálva továbbra is az Acer növekedett a leggyorsabb ütemben az 5 vezető cég közül. Stabilan (46 százalékkal) bővítette eladásait a noteszgépek szegmensében, de az asztali gépek piacán is sikerült kiemelkedő, 48 százalékos növekedést elérnie.
- A Dell ismét visszafogott negyedévet zárt. Összesített eladásai némileg zsugorodtak, mivel az eredményekre továbbra is kedvezőtlen hatást gyakorolt a vállalati kereslet lassulása, valamint a HP által generált, illetve az otthoni gépeknél a kiskereskedelmi csatornában zajló verseny.
- A Fujitsu-Siemens Computers a 2006 második felére jellemző lassulást követően 2007 első negyedévében ismét az erősödés jeleit mutatta. Nyugat-európai teljesítménye hullámzó volt, de – különösen a noteszgép-szegmensben – sikerült javítania versenyképességét és ellátási lánca működését.
- A Toshiba továbbra is jól teljesített és megőrizte 5. helyét az összesített EMEA régióbeli rangsorban.
- A 6. illetve 7. helyen álló Lenovo és Packard Bell szintén egészséges teljesítményt nyújtott az első negyedévben. A Lenovo visszatért a biztató, 14 százalékos növekedési ütemhez, míg a Packard Bell különösen a lakossági szegmensben zárt sikeres negyedévet. Az Asus szintén tovább növelte részesedését a noteszgépek piacán, és megőrizte összesített 8. helyét.
2007 első negyedévi előzetes adatok (ezer db)
2006. I. negyedév | 2007. I. negyedév | 2006. I. negyedév piaci részesedés | 2007. I. negyedév piaci részesedés | Növekedés | |
HP | 3030 | 3772 | 17,7% | 19,4% | 24,5% |
Acer | 1591 | 2333 | 9,3% | 12,0% | 46,7% |
Dell | 2347 | 2317 | 13,7% | 11,9% | -1,3% |
Fujitsu Siemens | 1326 | 1420 | 7,7% | 7,3% | 7,1% |
Toshiba | 794 | 977 | 4,6% | 5,0% | 23,0% |
Egyéb | 8 050 | 8 584 | 47,0% | 44,2% | 6,6% |
Összesen | 17 137 | 19 402 | 100,0% | 100,0% | 13,2% |
*PC szállítások = asztali és noteszgépek
IT ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A Samsung AI-alapú újításait ismerte el a Consumer Technology Association
A Samsung legújabb termékeit és szolgáltatásait a rangos CES 2025 Innovációs Díjjal ismerte el a Consumer Technology Association (CTA) szervezet, a vállalat négy kategóriában a „Legjobb Innováció” címet is elnyerte. A díjakat két hónappal a világ egyik legnagyobb és legjelentősebb technológiai eseményét, a CES 2025 kiállítást megelőzően osztják ki, ezek az elismerések is kiemelik a Samsung elkötelezettségét a fogyasztói elektronika határainak bővítése iránt. A mesterséges intelligencia, a fenntartható tervezés, valamint az inkluzív felhasználói élmény terén megvalósított fejlesztéseivel a Samsung továbbra is mércét állít az iparágban.
A Black Friday-akciók veszélyeire figyelmeztet az NMHH
Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés kényelmét, a fogyasztói tudatosság és a kellő körültekintés azonban a virtuális térben shoppingolva is elengedhetetlen. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Hírközlés-felügyeleti Igazgatóságának szakemberei most a kockázatokra figyelmeztetve osztották meg tanácsaikat, hogy a kivételesnek mondott év végi leárazásokkal valóban jól járhassunk.
Produktivitás és szórakozás egy tökéletes csomagban
December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban.
Az ESET HOME Security legújabb verziója új és továbbfejlesztett funkciókkal véd a személyazonosságlopás, az adathalászat és más fenyegetések ellen
Megérkezett az ESET otthoni kiberbiztonsági megoldások új verziója, amely olyan új funkciókkal bővült, mint az ESET Folder Guard, mellyel a felhasználók védett mappákat tudnak létrehozni, vagy a Dark Web Vizsgálat, amely képes riasztani, ha a személyes adataink felbukkannak a dark webes piactereken, fórumokon. Ez az új személyazonosságvédelmi modul mostantól globálisan elérhető.
Egy licenc, korlátlan törlési lehetőség
A leselejtezni kívánt merevlemezek és SSD meghajtók jegyzőkönyvezett törlése minden vállalkozás számára jogszabályban előírt kötelezettség, a jegyzőkönyvet is készítő adattörlő szoftverek licencdíja azonban magas. Ezen változtathat a Toolstar magyarországi megjelenése.