Kerítésen innen és túl

MÁV-tapasztalatok

Fekete Gizella, 2000. február 1. 22:22
Mint külföldön az EDS, a Debis vagy az Origin, hazánkban a MÁV Informatika Kft. is a MÁV Rt. szervezetén belül, elsődlegesen alkalmazásfejlesztést és üzemeltetést végezve működött. Azután 1996 novemberében - az anyavállalat tulajdonában maradva - önálló gazdasági társasággá alakult.
Az alapgondolat az informatikai szolgáltatások döntő többségének házon kívülre helyezése, majd outsourcing keretében megvalósuló visszaszolgáltatása volt. A hasonló konstrukcióknál szokásos fél-egy év helyett 3-4 hónap alatt zajlott le a "kettős" változás, vagyis az új cég megalakulása és az outsourcing-szolgáltatási szerződés megkötése. "Ezalatt" - mondja Török Ákos, a vállalkozás kereskedelmi igazgatója - "az anyacéggel közösen leltárba vettük alkalmazásainkat (az ismert Szállításirányítási Információs Rendszerrel [SZIR] együtt számuk 127), és több mint 5000 oldalas szolgáltatási szerződésben rögzítve, alkalmazásonként pontosan definiáltuk - a mennyiség, a tartalom és az ár szintjén - a korábban is általunk végzett, a MÁV Rt. számára nyújtott informatikai szolgáltatásainkat. Ez az informatikai portfólió az alkalmazásfejlesztésen és -követésen kívül tartalmaz szerviz-, üzemeltetés-, rendszerfelügyelet-, adatfeldolgozás- és erőforrás-szolgáltatást is. Utóbbit az átalakuláskor apportként kapott informatikai eszközállományunk teszi lehetővé."

"Ugyanakkor a MÁV Rt.-nek ki kellett alakítania egy saját központi informatikai koordinációs csapatot, amelynek munkatársai a velünk történő koordinációs tevékenység kapcsán - a MÁV-szakszolgálatok önálló referenseivel együtt - a MÁV-felhasználókat és a megrendelőt képviselik. Ennek a csapatnak, hogy megfelelően ellenőrizhesse a szerződésben foglaltakat, és előkészíthesse a jövőben elvárt szolgáltatásokra vonatkozó szerződésmódosításokat, tisztában kell lennie az új informatikai trendekkel. Az informatikai fejlesztések kapcsán - mivel nem kizárólag mi vagyunk a MÁV Rt. partnerei - a csapatnak az is feladata, hogy összefogja és koordinálja az ebben a témában zajló külső-belső munkákat és projekteket."

"Az átállás neuralgikus pontja a munkatársak átvétele volt. Részletesen tájékoztattunk mindenkit, milyen feladatok, fejlődési lehetőségek várnak rájuk, és ezért milyen díjazásra számíthatnak. S bár nem volt egyszerű döntést hozniuk, az értékes munkatársak java része megértette az új helyzetet. Látta az új konstrukcióban adódó, a korábbinál jobb karrier- és szakmai továbbfejlődési lehetőséget, s vállalta a versenyszférában működéssel járó keményebb feltételrendszert is. Inkább az alacsonyabban kvalifikáltak közül nem tudott mindenki megbarátkozni a gondolattal, ők megváltak tőlünk. A kft. létszáma jelenleg 530 fő, ezzel a gárdával - mivel a MÁV nemcsak megrendelőnk, de tulajdonosunk is, s így nyereséges működést vár el tőlünk - a hazai informatikai piac egyre markánsabb szereplőjévé kívánunk válni. Ennek megfelelően a MÁV-on kívüli cégekkel kötött szerződésállományunk is folyamatosan nő."

A közel egy éve a kis- és középvállalkozások számára indított, úgynevezett SAP R/3 Informatikai Közművük felhasználói az első fázisban a pénzügyi és számviteli feladataik megoldására keresik szolgáltatásukat, de gyakori, hogy egy következő szakaszban már a logisztikai, gyártási funkciókra is szemet vetnek. A csatlakozás bérelt vonalon keresztül történik, és egyszeri belépési díj, valamint havi üzemeltetési díj ellenében használhatnak a MÁV Informatika Kft.-nél egy nagy biztonságú, IBM-mainframes rendszeren üzemelő alkalmazást.

"Legkevesebb 3 évre szóló szerződések kötésére törekszünk, ami mellett a saját SAP R/3-szakértő csapat kialakításának elmaradása, illetve a magas beruházási ráfordítás szükségtelensége miatt voksolnak a felhasználók. Legtöbbjüknek korábban alig volt kapcsolata az informatikával, s csaknem mindannyian ebben a változatban találkoznak első ízben integrált informatikai rendszerrel. S mert annak működőképességét az üzemeltető, nevezetesen a MÁV Informatika Kft. garantálja, mentesülnek a helyben futtatott alkalmazások beüzemelése és működtetése alatt jelentkező problémáktól" - mondja Varga István, a cég SAP üzleti egységének igazgatója.

A hasonló konstrukcióban ajánlott Lotus Notes Informatikai Közművet pillanatnyilag még csak a MÁV Rt. különböző szakszolgálatai veszik igénybe. Szintén a MÁV Rt. számára tervezik outsourcingos formában üzemeltetni a MÁV Rt. új, Oracle Financials alapú Gazdálkodásirányítási Információs Rendszerét, illetve az új Menetjegy-eladási, Helybiztosítási és Utastájékoztatási Rendszert is. Idén új szolgáltatásként elindítják a sokak által igényelt, de annak infrastrukturális oldalát csak kevesek által vállaló, EDI-t biztosító informatikai közműszolgáltatásukat, valamint újonnan alakult e-business üzleti egységük is megkezdi működését.

A Sony bejelenti második generációs zászlóshajóját, az Alpha 1 II fényképezőgépet

A Sony bemutatja a második generációs Alpha 1 II zászlóshajóját, egy új full frame, tükör nélküli, cserélhető objektíves fényképezőgépet, amelyet a Sony legmodernebb AI feldolgozóegységével működik. A fényképezőgép körülbelül 50.1 megapixel (MP) effektív felbontású érzékelővel rendelkezik, akár 30 fps sebességgel, AF/AE-követéssel képes elsötétedésmentes sorozatfelvételt készíteni, torzításmentes zárral van ellátva, és továbbfejlesztette a képtisztaságot a közép- és magastónusok érzékenységénél. 

2024. november 21. 20:54

Az új Sony objektív nagy felbontást, gyönyörű bokeh-t és fejlett autofókuszt kínál

A Sony bejelentésével új utat tör: az FE 28-70mm F2 GM prémium E-bajonettes objektív a teljes zoomtartományban nagy, F2-es rekesznyílással büszkélkedhet, így gyönyörű bokeh-t, nagy felbontást és egyedülálló autofókuszt biztosít állóképekhez és videófelvételekhez, nem beszélve a prímobjektívek minőségével vetekedő élességről és kontrasztról. 

2024. november 21. 19:31

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

MyPhoneExplorer 2.2.0

Android mobiltelefonokhoz alkalmazható szinkronizáló program. Telefonkönyv, SMS, híváslista, naptár, üzenetek és hasonló feladatok ellátására szolgáló kitűnő alkalmazás, ami Outlook Express és Thunderbird címjegyzék támogatással is rendelkezik.

2024. november 21. 17:11

Battery Monitor 10.4

A kis alkalmazás számos hasznos információt szolgáltat az akkumulátorunk aktuális állapotáról. Többek között hangjelzéssel figyelmeztet, ha a töltési szint kritikusra csökken, vagy ha elérte a maximális szintet.

2024. november 21. 17:09

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01