Adok-kapok

Mindennapos outsourcing

Fekete Gizella, 2000. február 1. 22:21
A 98 százalékban Philips-tulajdonban lévő Origin International leányvállalata, a 80 fős Origin Magyarország öt éve folytat informatikai outsourcing tevékenységet. Az anyavállalat belső számítástechnikai divíziójából alakult cég önálló vállalkozásként az anyacég és külső szervezetek számára nyújt szolgáltatásokat - mára ez utóbbiak javára billent a mérleg - 1:2 arányban. Az informatikai outsourcing, egyedi programfejlesztés és vállalatirányítási rendszerek bevezetése területén tevékenykedő magyar leányvállalat több mint 1,5 milliárd forintos forgalmának kétharmada származik outsourcingból. A cég tevékenysége során szerzett tapasztalatokat Komáromy Péter ügyvezető osztotta meg lapunk olvasóival.
"Az informatikai erőforrás-kihelyezés gondolata mindig a vállalatvezetés körében fogalmazódik meg" - mondja Komáromy. "Az informatikusok viszont kezdetben kevésbé rajonganak ezért az esetek többségében humánerőforrás-áthelyezéssel is járó megoldásért. A kihelyezés melletti döntést követően - attól függően, hogy egy felmérő fázis eredményeként mely informatikán belüli tevékenységek adhatók ki külső cégnek - több szintet érhet meg egy outsourcing-kapcsolat. A cégeknél többnyire néhány szerver és ezekhez csatlakoztatott PC üzemel, s a leányvállalatok némelyike bérelt vonali kommunikációval tartja anyacégével a kapcsolatot. Ilyenkor - az erőforrásokat általában továbbra is vállalati állományban tartva - a PC-k, valamint a rajtuk futó szoftverek karbantartását bízzák külső cégre, amit a szakma - valódi tartalmában üzemeltetést jelentő - facility managementnek nevez. Az üzemeltetés később azonban átválthat eseménykövetésiből - rendszerfelügyeletet is magában foglaló - eseménymegelőzési szolgáltatásba. A rendszerfelügyelet jelentkezhet önálló feladatként is, hiszen ma már olyan nagy tudású, bonyolult szoftverek vannak a piacon, mint például az IBM Tivolija, amellyel önálló szolgáltatásként is kínálhatunk minden szintre kiterjedő távoli rendszerfelügyeletet. Mivel az üzemeltetés és a felügyelet egymás számára fontos információk birtokában van, célszerű egy céggel végeztetni mindkettőt."

"Az általában teljes szolgáltatást tartalmazó szerződéseink például az anyacég és az itteni leányvállalat közötti kommunikációt biztosító, nagy távolságú hálózat és a hazai cégnél lévő szerver, illetve munkaállomások felügyeletét és karbantartását foglalják magukban. Ezekhez gyakorta a szervereken levő alapszoftverek és irodai alkalmazások menedzselése és a velük kapcsolatban előforduló problémák megoldása, valamint a hálózat felügyelete, illetve olykor az alkalmazásmenedzselése is igényként jelentkezik. Ma már a vállalatnál működő integrált alkalmazások folyamatos menedzselése az outsourcing-szerződéseink egyik legfontosabb eleme. Amennyiben egy általunk kevésbé ismert, például belső fejlesztésű alkalmazásról van szó, azt egyedi projekt keretében az ügyfél segítségével még az átadás-átvétel előtt megtanuljuk. Az "oktatás" költségeit a havi vagy negyedéves díj kiszámításánál figyelembe vesszük. Ez azonban elég sikamlós terület, hiszen gyakran csak egy-két ember vagy néha senki által nem ismert, házilag fejlesztett, hiányos dokumentációjú szoftverek üzemeltetését elvállalni óriási rizikó. Az ilyen alkalmazások körül szerződéskötéskor gyakoriak a viták, akárcsak akkor, ha a standard, vagyis gyári szoftverek hibáját az általunk szerződésben vállalt időn belül a gyártó sem képes elhárítani. Ilyenkor az a kérdés, hozzá kell-e számítani a gyártó hibaelhárítási idejét az outsourcing-szolgáltatóéhoz."

"Külön fejezete a szerződéseknek a humán erőforrás helyzete, esetenként átvétele, aminek megvalósítása meghatározója lehet a szolgáltatásban vállalt minőségi színvonalnak. Amikor egy cég aláírja a szerződést a külső szolgáltatóval, szolgáltatást, szolgáltatási szintet vásárol, s ezért számára érdektelennek kell lenni, hogy személy szerint ki nyújtja azt. Ezért nem célszerű a felhasználóknak bizonyos emberekhez ragaszkodniuk, hiszen nekünk - s ez is az outsourcing lényege - mindenhova azt a munkaerőt kell biztosítanunk, amely az adott feladatot a szerződésben foglalt feltételeknek megfelelően tudja ellátni. Vagyis embereinket értékük szerint, lehetőleg minél több feladatra kell alkalmaznunk."

"A többnyire 3-5 éves szerződéseink időtartama valójában nem mérvadó, hiszen azok, ha elégedetlenek egymással a felek, ugyan nem könnyen, de közben is felbonthatók. A 2-3 éve tartó szerződéseket nem könnyű felrúgni, hiszen a szolgáltatónál ez alatt felhalmozódó tudás nem pótolható könnyen. S hogy az említett nehézségek ellenére is működőképes szolgáltatásról van szó, bizonyítja, hogy szerződéseink közül eddig mindegyiket újbóli aláírással meghosszabbították."

"A finanszírozás kérdése meghatározó pont. A felhasználó tőkebiztos céget keres, az outsourcingoló pedig szeretné befektetett pénzét - többnyire havi részletekben - tisztes haszonnal viszontlátni. Erre a jelenleg divatos szolgáltató-ügyfél szerződés helyett a joint venture látszik a legjobb megoldásnak. Ekkor a fenti két vállalat egy szolgáltatási színvonalban megegyezve létrehoz egy közös céget, és együtt sírva, együtt nevetve osztozik jól működő üzemeltetés során a hasznon, ellenkező esetben pedig a veszteségen, mint ahogy az az Origin hosszú távú stratégiájában is szerepel."

A szerverek világában folyamatos a fejlődés

Egyáltalán nem meglepő, hogy a technológiai innovációkban bővelkedő szerverpiacon állandóak a változások, hiszen a cél mindig az, hogy újra és újra túl tudják teljesíteni a régebbi verziókat, valamint ki tudják elégíteni az újabb igényeket, elvárásokat.

2024. május 12. 14:50

Hogyan működnek a hírgyűjtő oldalak?

A technológia fejlődésével napról napra egyre könnyebb hozzájutni a napi híradagunkhoz, de nem volt ez mindig így. Az emberek korábban is kíváncsian álltak hozzá a körülöttük történt eseményekhez, az internet elterjedésével pedig gyakorlatilag már semmi nem szab határt a híréhségnek. Régen a nyomtatott sajtó szolgált arra, hogy az információkat széles körben megismertesse, ma pedig elég néhány kattintás és máris elénk tárul a világ.

2024. május 12. 14:20

Az Audi Development Camp idén nyáron is várja a jövő mérnökeit a Széchenyi István Egyetemen

A győri Széchenyi István Egyetem és az Audi Hungaria közös szervezésű Audi Development Camp elnevezésű nyári képzése idén augusztusban is várja a szakmai fejlődésre és kihívásokra vágyó mérnök- és közgazdászhallgatókat. Az egyhetes, angol nyelvű programon a magyar és nemzetközi fiatalokból álló csapatoknak ezúttal egy elektromos hajtáslánccal kapcsolatos projektfeladatot kell megoldaniuk.

2024. május 12. 13:47

A DA Drive Analyzer előre jelezni a meghajtó meghibásodásából eredő adatokat fenyegető veszélyeket

A vadonatúj AI-alapú lemezhiba-előrejelző szoftver, a DA Drive Analyzer 2.0 már elérhető az ADM App Centralban, és az ASUSTOR NAS-sal együtt használható, hogy előre jelezze, mikor fog meghibásodni egy meghajtó, így elég időt biztosítva, hogy intézkedni tudj az adatok védelméről.

2024. május 12. 12:01

K&H: négy lépésben a planetáris szuperintelligencia felé

Az emberi gondolkodáshoz hasonlóan működő gépi intelligencia megjelenését szakértők még igen távoli lehetőségként értékelik. Ugyanakkor az MI fejlődése gyorsuló ütemben zajlik. A valódi kérdés nem az, hogy mikorra válik valósággá ‒ hiszen itt van velünk, a mindennapok része. Sokkal inkább úgy kell feltenni a kérdést, hogy milyen fázisokon keresztül alakul ki, és a végén mit hozunk ki belőle mi, emberek – mondja Németh Balázs, a K&H innovációs vezetője.

2024. május 12. 10:26

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59

Megvannak 2024 legvonzóbb hazai munkaadói

2024. április 29. 11:38

Ingyenes digitális platform segít a tanároknak és diákoknak az érettségire való felkészülésben

2024. április 20. 11:36