A Nokia második negyedéve: 148 százalékkal nőtt a profit
Az első negyedévi lassulás után az ugrásszerű növekedés részben a nagy - ázsiai - felvevőpiacok jobb megdolgozásából adódott, de nem közvetlenül összehasonlítható, ugyanis a második negyedévben már bevették a csoportmérlegbe a tavaly alakult Nokia Siemens Networks hálózatiberendezés-gyártó vegyesvállalatot is, amely egy éve még nem létezett.
Az üzemi eredmény 57 százalékkal 2,359 milliárd euróra gyarapodott 1,502 milliárdhoz képest.
A nettó bevétel 28 százalékkal 12,587 milliárd euróra nőtt 9,813 milliárdhoz képest.
A cég saját becslése szerint a mobilkészülékek világpiacán a részaránya 38 százalékra nőtt, és már nőtt a készülékeik átlagára is, 90 euróra az első negyedévi 89 euróról. A második negyedévben 100,8 millió készüléket szállítottak ki, 11 százalékkal többet, mint az első negyedben és 29 százalékkal többet, mint a tavalyi második negyedben. Ezen belül Észak-Amerikában 21 százalékkal csökkent a kiszállítás egy év alatt.
A Nokiánál azt jósolják, hogy az összes gyártó a tavalyinál több mint 10 százalékkal több készüléket adhat el az idén világszerte. Korábban 10 százalékot megközelítő növekedést jósoltak csak a cégnél. A tavalyi világkeresletet 978 millió készülékre becsüli a Nokia. A tavalyi világpiac-növekedés kissé több mint 22 százalékos volt.
Az első negyedévben a Nokia adózott eredménye 7 százalékkal 979 millió euróra csökkent az egy évvel korábbi 1,048 milliárdhoz képest.
Az üzemi eredmény szintén 7 százalékkal 1,272 milliárd euróra fogyatkozott 1,367 milliárdhoz képest, a sok árengedmény miatt, amelyet már nem ellensúlyozott a mennyiségi növekedés.
A nettó bevétel 4 százalékkal 9,856 milliárd euróra nőtt 9,507 milliárdhoz képest.
A cég 91,1 millió készüléket adott el, 14 százalékkal kevesebbet a tavalyi utolsó negyedévinél, és 21 százalékkal többet a tavalyi első negyedévinél, ez utóbbival a világpiaci részaránya 36 százalékra nőtt az egy évvel korábbi 35 százalékhoz képest.
A Nokia becslése szerint az összes gyártó 253 millió készüléket értékesített világszerte, 13 százalékkal kevesebbet a tavalyi utolsó negyedévinél, és 18 százalékkal többet a tavalyi első negyedévinél.
Tavaly a Nokia az utolsó negyedévben ismét gyorsított a harmadik negyedévi lassulás után: 19 százalékkal növelte adózott eredményét a 2005-ös utolsó negyedévhez képest, és ezzel egész évben is a 2005-ösnél gyorsabb, 19 százalékos növekedést ért el, adózott eredményét 4,306 milliárd euróra növelvén a 2005-ös 3,616 milliárdról. Az alacsonyabb árakat még ellensúlyozta az értékesítés mennyiségi növelése a felzárkózó piacokon, és a multimédiás termékek növekvő népszerűsége.
Tavaly egész évben az üzemi eredmény 18 százalékkal 5,488 milliárd euróra emelkedett a 2005-ös 4,639 milliárdról, a nettó bevétele 20 százalékkal - 2000 óta leggyorsabban - 41,121 milliárd euróra gyarapodott 34,191 milliárdról. 2005-ben 16 százalékkal nőtt a nettó bevétele.
A mobilkészülékek forgalma az átlagtól elmaradóan, 19 százalékkal nőtt, 24,769 milliárd euróra a 2005-ös 20,811 milliárdról - a cég már a harmadik negyedévben megérezte, hogy az értékesítés nagy mennyiségi növekedését az átlagár csökkenése kísérte, a még fejletlen piacok gyors meghódítása miatt, és ezért itt az üzemi eredmény is csak 14 százalékkal nőtt, 4,1 milliárd euróra -, de ezt messze ellensúlyozta a multimédiás berendezések forgalma, amely 32 százalékkal 7,877 milliárd euróra ugrott a 2005-ös 5,981 milliárdról, és itt az üzemi eredmény is meredeken, 58 százalékkal növekedett, 1,319 milliárd euróra. Igaz, az utolsó negyedévben itt is érezhető volt a felzárkózó piaci hatás és az új termékekkel való késlekedés is: a forgalom 6 százalékkal, az üzemi eredmény csak 5 százalékkal javult az egy évvel azelőttihez képest.
Ezzel összhangban a Nokia készülékeinek átlagára a negyedik negyedévben 89 euróra csökkent a harmadik negyedévi 93 euróról, illetve a 2005-ös utolsó negyedévi 99 euróról, mert a frissen megdolgozott piacokon az olcsóbb, "kezdő" mobilkészülékek adják az értékesítés többségét.
Az utolsó negyedévben a Nokia 106 millió mobilkészüléket adott el - ez rekord -, 19 százalékkal többet, mint az előző negyedévben, és 26 százalékkal többet, mint 2005 utolsó negyedében. Ezzel a piaci részaránya, saját becslése szerint, 36 százalékos volt, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévben, de jobb az egy évvel korábbi 34 százaléknál. A Nokia becslése szerint az összes gyártó 290 millió mobilkészüléket adott el az utolsó negyedévben, 19 százalékkal többet mind a harmadik negyedévinél, mind az egy évvel korábbinál.
A Nokia 1999-ben építette föl komáromi gyárát, körülbelül 100 millió euróért. A gyárat 2005-ben, több mint 50 millió eurós költséggel, új üzemcsarnokkal bővítette.
Tavaly júniusban közölték, hogy a Nokia és a német Siemens egyesíti a hálózatiberendezés-gyártását. A Wall Street Journal korábban 31,6 milliárd dollárra tette az ügylet értékét.
Az egyesítés ötletét - és a verseny szempontjából a szükségességét - a francia Alcatel és az amerikai Lucent Technologies távközlésiberendezés-gyártó egyesítése adta. Az Alcatel és a Lucent Technologies tavaly április elején bejelentett egyesülésével létrejött csoport a 24 milliárd eurónak megfelelő forgalmú amerikai Cisco Systems után a világ második számú távközlési hálózatépítője.
Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.