Nyitva áll-e a magyar távközlési piac új szereplők előtt?
Magyarország a maga 10,1 millió lakosával és 88,9 milliárd eurós bruttó hazai termékével a nagyobb kelet-európai piacok közé tartozik. A rendszerváltoztatás során a magyar távközlési piac fokozatos liberalizáción esett át, és a Magyar Telekomot (korábban Magyar Távközlési Vállalat, Matáv) privatizálták. A liberalizáció számos olyan nemzetközi befektetőt vonzott, mint például a Deutsche Telekomot, a Telenort, a Vodafone-t, a Tele Danmarkot vagy a UPC-t, amelyek jelentős összegeket fektettek be a magyar távközlési infrastruktúrába. Mégis, a magyar távközlési piac az ország 2004. májusi EU-csatlakozásáig kevésbé volt nyitott, és csak az azóta eltelt három évben vált dinamikusabbá. Mára a penetráció aránya és a szolgáltatási színvonal elérte a nyugat-európait, és a magyar háztartások jövedelműknek már 3,8 százalékát költik távközlési
szolgáltatásokra.
A verseny azonban alapvetően még mindig csak 3-4 jelentősebb szereplő között zajlik a különböző piaci szegmensekben. Közülük a legnagyobb szolgáltató, a Magyar Telekom 79 százalékos részesedést ért el a vezetékes, 44 százalékosat a mobil-, 19 százalékosat a kábel- és 43 százalékosat az internetszektorban.
A jövőben azonban a verseny intenzívebbé fog válni, amint ezt a goetzpartners és a Consolidus közös tanulmányukban megállapították. A vezetékes piac szűkülni fog, a mobilpiac lassan telítődik, a szélessávú internetszolgáltatások növekedési potenciálja pedig a számítógépek elterjedtségének hiánya miatt korlátozott. Ebben a helyzetben a magyarországi piaci szereplők a növekedési potenciál új tényezőit keresik (mobiltévé, WiMAX, UMTS), amelyek különösen az új internet- és mobiltechnológiák eredményeképpen keletkeznek.
- Az új mobiltechnológiák jelentős hatást fognak gyakorolni a mostani piacstruktúrákra. 2002 és 2005 között a penetráció a vezetékes piacon 10 százalékponttal 87 százalékra csökkent. Az új technológiák, mint az UMTS, az EDGE és a WiMAX, jelentősen ki fogják élezni a versenyt, miután új üzleti modelleket kínálnak a mobilpiacon mind a már bent lévő, mind az új belépő piaci szereplőknek - állítja Armin Raffalski, a goetzpartners vezetési tanácsadók egyik tagja. A mostani piacstruktúrákat olyan szereplők alakítják, mint a Skype, illetve olyan új üzleti modellek, mint a Triple Play, amelyet a már a piacon lévő szereplők, mint a UPC vagy a Magyar Telekom is kínálnak. A Magyar Telekom, a magyar távközlési piac jelenleg kiemelt szereplője beolvasztotta mobilüzletágát az anyacégbe, és most egyazon forrásból kínálja vezetékes, mobil- és
internetszolgáltatásait.
- Ez a szerkezetátalakítás a kifejezetten ügyfélközpontú megközelítés egyik példája, ellentétben az eddigi technológiaközpontú megközelítéssel - mondja Zsoldos Zoltán, a Consolidus ügyvezető igazgatója.
Habár a feltörekvő piac változásai alapvetően lehetőségeket adnak új szereplőknek is, a goetzpartners és a Consolidus úgy gondolja, hogy a mostani piacstruktúra még inkább meg fog szilárdulni. Ezáltal új szereplők csak úgy tudnak belépni a piacra, ha a magyar távközlési hatóság lehetővé teszi új üzleti modellek alkalmazását, vagy valamelyik bent lévő nemzetközi szereplő kilép a piacról (mint például a Swisscom, amely eladta tulajdonrészét az Antenna Hungáriában).
- Mintegy 150 alkalmazottjával és müncheni, düsseldorfi, frankfurti, londoni, párizsi, madridi, illetve prágai irodáival, valamint budapesti, moszkvai, bangalori és mumbai együttműködő partnereivel a goetzpartners Európa egyik vezető független tanácsadó cége. A goetzpartners a társasági pénzügyek (goetzpartners Corporate Finance), a vezetési tanácsadás (goetzpartners management Consultants) és az interim menedzsment (goetzpartners Interim Managers) területén, egy helyen nyújtott alapos szaktudásával egyesíti a mély, funkcionális szaktudást az egyedi piaci megközelítéssel. A goetzpartners innovatív tanácsadói megközelítést és az ügyfelekkel közösen, sikeresen megvalósított, személyre szabott megoldásokat jelent.
- A Consolidus Üzleti Tanácsadó Kft. egy magyar vezetési tanácsadó cég, amely vállalati pénzügyi és vezetési tanácsadói szolgáltatásokat nyújt. Tanácsadói szolgáltatásai számos területre kiterjednek, de főleg a stratégiaalkotásra és a stratégiai átvilágításra, a vállalatátalakításra és szervezetfejlesztésre, a költségoptimalizálásra, a beszerzésfejlesztésre és az ingatlanüzemeltetés optimalizálására koncentrál.
Telekom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at
A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.
Lemerült akkumulátorok, balul elsült fotók – az emberek 76 százaléka tapasztalt már tech bénázásokat
A lemerülő akkumulátortól a GPS-jel elvesztéséig a műszaki hibák az élet fontos pillanatait stresszes helyzetekké változtathatják. A HONOR Magic V3 megjelenése alkalmából megrendelt, 9000 európai felnőtt körében végzett új felmérés kimutatta, hogy a technológiai hibák milyen hatással vannak az életünkre: minden harmadik ember aggódik amiatt, hogy a technológiai bénázások tönkretehetik az élet fontos eseményeit, míg 76%-uk elismerte, hogy életük egy fontos pillanatában már tapasztaltak ilyet.
Édesség és egyediség – erről szól a halloweeni hangulat idén Magyarországon
A Rakuten Viber, az egyik vezető globális kommunikációs platform kísértetiesen szórakoztató eszközökkel készül az idei Halloweenre. A felhasználók új matricákat oszthatnak meg, borzongató üdvözlőkártyákkal köszönthetik ismerőseiket október 31-től, emellett egy kvízt tölthetnek ki arról, hogy melyik a legjobban hozzájuk illő jelmez idén halloweenkor, sőt, a legújabb Tarot-kártyák segítségével megpróbálhatják megjósolni a jövőjüket.
Halottak napja ‒ tülekedés nélkül
Egy digitális alkalmazás teheti méltóbbá a halottak napját azzal, hogy segít elkerülni a temetőkben és környékükön ilyenkor szokásos tülekedést. Az önkormányzatok kezében lévő lehetőség Magyarországon is egyre népszerűbb.
Fedezd fel, hogyan ébreszti fel a Galaxy AI a benned rejlő kreativitást!
A Samsung Galaxy Z Fold6 és Z Flip6 hajlítható készülékekkel bárki kreatív alkotóvá válhat, hiszen olyan funkciókkal rendelkeznek, amelyekkel könnyedén készíthetünk kiváló minőségű tartalmakat, még akkor is, ha úgy véljük, nem vagyunk a megfelelő szakmai ismeretek birtokában. A Galaxy AI* úgy támogatja a kreativitást és az alkotás folyamatát, hogy közben új megvilágításba helyezi rajzainkat, fényképeinket és videóinkat.