Az e-közigazgatás Európában - célok, eredmények, irányok

forrás Prim Online, 2007. október 9. 08:56

A szeptember 19-e és 21-e között megrendezett 4. Miniszteri E-közigazgatási Konferencián Molnár Szilárd kutatási igazgató és Csótó Mihály kutató vett részt az ITTK részéről. A „Kihasználni az e-közigazgatás előnyeit” címet viselő konferencián több mint 1000 szakember, valamint minden tagállam szakminisztere demonstrálta, hogy az e-közigazgatás még mindig egy kiemelkedő területként kezelendő az európai információs társadalom fejlesztésén belül.

Ahogy Siim Kallas az igazgatási, ellenőrzési és csalás elleni ügyek területéért felelős Európai Bizottsági alelnök kiemelte: „az e-közigazgatás a főáramba került, ami azt jelenti, hogy az e-kormányzati fejlesztések költségei a politikai büdzsétervezések integráns, elfogadott részévé váltak.”

Miniszteri deklaráció


A konferencia egyik fontos eseményeként a tagállamok szakminiszterei egy deklarációban rögzítették az e-közigazgatás elkövetkezendő éveinek legfőbb irányait.

Eszerint:

  • Erősíteni kell az interoperabilitás határokon átnyúló, azaz európai dimenzióit,
  • csökkenteni kell az adminisztratív terheket és költségeket, ezáltal pedig hatékonnyá és eredményessé tenni az állampolgárok, a vállalkozók és a közigazgatás kapcsolatát,
  • biztosítani kell a befogadó e-közigazgatási szolgáltatásokat, különös figyelmet fordítva a szegényebb társadalmi csoportokra,
  • jobban bevonni az állampolgárokat a politikai folyamatokba, valamint tovább növelni az átláthatóságot.


Legjobb gyakorlatok


A konferencián immár harmadik alkalommal ítélték oda a legjobb, leginnovatívabb európai e-kormányzati gyakorlatoknak járó díjakat. Az öt kategória díjazottjai a következők:

1. A gazdasági növekedést és a munkahelyteremtést elősegítő szolgáltatások kategóriájában az amszterdami HoRaCa1 elnevezésű egyablakos rendszer, mely a vendéglátóiparban (szállodák, vendéglők, kávézók) érdekeltek számára segít a vállalkozás elindulásához szükséges valamennyi teendő egy helyen történő elvégzésében.

2. A részvétel és átláthatóság kategóriában a norvég MyPage diadalmaskodott, mely egy "önkiszolgáló" lakossági portál, ahol a felhasználók személyre szabott e-szolgáltatásokat vehetnek igénybe, illetve kezelhetik a róluk a hatóságok számára rendelkezésre álló személyes adataikat is. Az oldal távlati célja, hogy valamennyi kormányzati szint valamennyi szolgáltatása elérhetővé váljon a MyPage segítségével 2009-re.

3. A társadalmi hatás és kohézió témakörében a Besancon.clic kapta a díjat, melynek célja, hogy csökkentse a digitális megosztottságot, a térség IT-felszereltségének növelésével. A program keretében cégek által adományozott - és azok felújításánál fogyatékossággal élő embereknek munkahelyet teremtve - eszközöket osztanak ki a rászorulóknak (általános iskoláknak, kórházaknak, idősotthonoknak).

4. A hatékony közigazgatás témakörében német győztest avattak: a Német Közigazgatási Címtár győzött. A rendszerben valamennyi elektronikusan elérhető e-kormányzati szolgáltatás szerepel, megteremtve azt az elengedhetetlen infrastruktúrát, mely biztonságos és megbízható kommunikációt biztosít az intézmények közötti papírmentes ügyintézéshez.

5. Az ötödik, nyilvános szavazással eldőlő kategóriát - a legnagyobb hatású jó gyakorlat - az Olaszországban létrehozott Online Rendőrörs nyerte, mely 2006 februárjában az első ilyen volt a maga nemében. Az általános információkon, letölthető nyomtatványokon kívül online bejelentéseket lehet tenni, illetve szaktanács is kérhető a felületén.


Az e-közigazgatás fejlődése az unióban

A konferencia ideje alatt kerültek nyilvánosságra a Capgemini idei adatfelvételének eredményei a tagállamok e-közigazgatásának fejlődéséről. Napjainkra alapnormává vált az online közszolgáltatások interaktivitása, sőt a teljes mértékben online elérhető szolgáltatások átlagos aránya is megközelítette a 60 százalékot. Ausztria változatlanul vezető szerepet tölt be az online közigazgatás felkészültség terén, de jelentős előrelépést tett idén Szlovénia, Portugália és Málta is. A felkészültségi szintek közé idén bevezetésre került egy ötödik is, amely az online szolgáltatások proaktivitását, személyre szabhatóságát, azaz ügyfél-központúságát fejezi ki. Mindezzel kiegészül az eddig döntően az ügyféloldali szolgáltatásokra koncentráló mutatórendszer a szolgáltatóoldal mérési lehetőségével. Az új indikátor immár a közigazgatás belső folyamatainak „intelligenciáját”, felkészültségét méri. 

Stagnáló e-közigazgatás fejlődés Magyarországon

Magyarország e-közigazgatási szolgáltatásainak felkészültségi szintje 2004 és 2006 között elérte az európai országok átlagát, ám idén a teljes mértékben online elérhető szolgáltatási szint terén újra ezen átlag alá kerültünk. A tavalyi évben mért 50 százalékot idén sem haladtuk meg, míg az európai átlag felkúszott 58 százalékra. A hazai e-közigazgatás előtt álló legnagyobb kihívást az 5. szolgáltatási szint elérése jelenti, ugyanis a 20 (Magyarország esetében 27) online közszolgáltatás közül mindössze 1 érte el 2007-ben a perszonalizált felkészültségi szintet.

Összehasonlításul, a szomszédos Ausztriában ez a mutatószám meghaladta a 70 százalékot. Sajnos lemaradás tapasztalható az európai átlagtól (mintegy 6 százalékponttal) a szolgáltatások felhasználó-központúsága terén is, miközben a magyar kormányportál használhatósága meghaladja az európai országok hasonló mutatóinak átlagát.

Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Pályaorientációs nap volt a Széchenyi-egyetemen

Pályaorientációs nap keretében érkeztek általános iskolások a győri Széchenyi István Egyetemre, ahol laborlátogatásokon, előadásokon, kreatív foglalkozásokon, sőt kínai nyelvórán is részt vehettek. A jelentős érdeklődés miatt az intézmény komplex szolgáltatáscsomagot állított össze, amelyre iskolai csoportok jelentkezhetnek, akár egy osztálykirándulás tartalmas programjaként.

2024. november 4. 17:26

A TIME magazin 2024 egyik legjobb találmányának tartja a HONOR Magic V3-at

A HONOR Magic V3 felkerült a TIME 2024 legjobb találmányait tartalmazó éves listájára, amely a legkülönlegesebb, az életünket megváltoztató innovációkat mutatja be számos területen, többek között az egészségügy, az AI és a zöld energia terén.

2024. november 4. 15:44

Felmérés: a hollandiai szervezetek negyede nincs felkészülve kibertámadásra

Hollandiában a közepes és nagyvállalatok negyede nincs felkészülve egy esetleges kibertámadásra – jelentette hétfőn az NLTimes című holland hírportál a KPN holland távközlési vállalat megrendelésére készült felmérésre hivatkozva, amelyben kiemelik az egészségügyi szektor veszélyeztetettségét is.

2024. november 4. 13:17

Chery Group: Budapest–Róma egy feltöltéssel

Egyetlen feltöltéssel akár a Budapest-Róma távolságot is megtehetik majd az elektromos autók a Chery Group új akkumulátor-technológiájának köszönhetően. Az újdonságot a már itthon is kapható OMODA 5 gyártója az idei innovációs konferenciáján mutatta be.

2024. november 4. 11:39

Nemzetközi oktatásfejlesztési program indul az ELTE vezetésével

Az ELTE és még négy európai egyetem alkotta konzorcium 250 ezer eurós támogatást kapott az Erasmus+ felsőoktatási együttműködési partnerségek programban megvalósuló, oktatási és módszertani fejlesztéseket célzó, 2026 végéig tartó REDINEST projektre.

2024. november 4. 10:10

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen

2024. október 28. 18:06

Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja

2024. október 22. 15:25

Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők

2024. október 15. 16:51

Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re

2024. október 7. 09:59