Nevet kap az e-hulladék
Egyszerűen felismerhetővé válnak az újrahasznosítható alkatrészek
A közvetlen alkatrész-jelölés, angol nevének (Direct Part Marking) rövidítésével a DPM egy a közelmúltban továbbfejlesztett technológia, amelynek alkalmazása az élet számos területén, így például az egészségügyben, az elektronikai iparban vagy a légi közlekedésben is hatalmas előnyökkel járhat. A költségcsökkentés és a hatékonyságnövelés mellett a módszer alkalmazása lehetővé teszi az elektromos és elektronikai hulladékok kezelésére vonatkozó uniós szabályozás hatékonyabb betartását is.
Az Európai Unió elektromos és elektronikai készülékek hulladékainak kezelésére vonatkozó direktívája (Waste Electrical and Electronic Equipment – WEEE) akár igen jelentős terhet is jelenthet a gyártóknak, melyek közül sokan eleve szoros piaci versenyhelyzetben, csekély haszonkulccsal dolgozó ágazatban működnek. „Ha az évente eladott elektronikai termékek mennyisége tovább nő, a visszavételükre kötelezett gyártókra nehezedő nyomás is egyre fokozódni fog” – mondta David Barnes, a Motorola vállalati mobilitási üzletágának az európai, közel-keleti és afrikai térségért felelős termékmarketing-igazgatója. „Egy-egy termék, valamint a benne található alkatrészek gyors és egyszerű azonosítása és annak megállapítása, hogy alkalmas-e az újrahasznosításra, egyre nagyobb jelentőséggel bír majd a következő öt évben azon vállalatok számára, amelyek a nyereségük számottevő csökkenése nélkül akarják kigazdálkodni a WEEE-direktíva betartásával járó költségeket.”
Mindennek előzménye, hogy a cégek már korábban felismerték a termékek egyedi jelölésének fontosságát, mellyel lehetővé válik a gyártás és szállítás közbeni egyszerű azonosítás – ez vezetett a csomagoláson szereplő vonalkód elterjedéséhez. Azonban a fogyasztók a csomagolást eldobják, a címkéket pedig gyakran levágják, így a vonalkódnak is nyoma vész. Továbbá – miután ezek az azonosító jelölések csak a vásárlás pillanatáig töltenek be funkciót – nem alkalmasak a használat közben jelentős kopásnak kitett, ipari jellegű termékek, például autóalkatrészek sorsának nyomon követésére.
„Egyre világosabbá válik, hogy a probléma megoldásához a gyártóknak egy olyan azonosító jelölésre van szükségük, mely megjelöli a terméket vagy alkatrészt, és egyben rögzíti is a rá vonatkozó adatokat, méghozzá a teljes élettartama során” – jelentette ki David Barnes. A termékek gyorsabb azonosíthatósága lerövidíti a raktározás időtartamát, és lehetővé teszi, hogy a vállalkozások gyorsan áttekintsék, mi az, amit újra kell hasznosítani, mit kell biztonságosan megsemmisíteni, és mi az, ami továbbadható az alkatrészgyártóknak. E problémák egyik lehetséges megoldása a közvetlen alkatrész-jelölés, vagyis a DPM.
A DPM során közvetlenül a termék felületére marják, lézergravírozzák vagy fújják az adatmátrixot. Az adatmátrix a termékkel kapcsolatos információkat tároló kód, mely lehetővé teszi a kódot leolvasni képes személyek számára, hogy teljes életciklusa során nyomon kísérhessék a termék sorsát. „A DPM olyan végleges jelölési megoldást kínál, mely a termék teljes élettartama alatt olvasható marad, még akkor is, ha a gyártás vagy a felhasználás során mostoha körülmények uralkodnak” – tette hozzá Barnes. „Ezért mindegy, milyen hosszan használták a terméket, amikor visszakerül a gyártóhoz, a DPM-kód még sértetlen lesz, ez pedig jelentősen megkönnyíti a WEEE-előírások betartását.”
Kapcsolódó cikkek
- Zöld Tölgy Környezetbarát Termék díjat kapott a Ricoh Hungary
- Cisco globalizációs központ az indiai Bangalorban
- Több mint 30 ezer használt mobilt gyűjtött be a Vodafone
- Energy Star minősítés a Ricoh multifunkciós berendezéseinek
- A Greenpeace szerint veszélyes az iPhone
- Alternatív energia előállítása SAP megoldásokkal
- Sharp: Középpontban a környezetvédelem
- A Sun bemutatta új generációs, energiatakarékos adatközpontjait
- Mobilok újrahasznosítása
- A Ricoh Csoport másodszorra is kikapcsolt
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.