Canon 400D, 450D, 40D - mit vegyen az ember?

Széles Csongor, 2008. február 19. 19:30

Ha egy új fényképezőgép kerül a boltokba, rögtön felüti a fejét a kérdés: "A, B vagy a C gépet vegye meg az ember?" Nem nincs ez most másként: Canon-fronton fel van dobva a labda: a 400D-ről, a 450D-re vagy a 40D-re frissítsünk? A válasz attól függ, hogy mit fotózunk, hogyan fotózunk és természetesen mennyi pénz csörög a zsebünkben.

Az első, legegyértelműbb dolog az, hogy az új 450D fel tud mutatni olyasmit, amit sem a 400D, de sem a 40D nem tud: egy 12 megapixeles képérzékelőt. A másik két modell, 400D és a 40D 10 megapixeles szenzorral rendelkezik, vagyis képérzékelők tekintetében olyan jelentős különbség azért nincs a vázak között. Ha 20D-ről 40D-re, azaz 8 megapixelről 10 megapixelre váltunk, a képfelbontás sokban nem különbözik. Persze ha közelről alaposan megnézzük, látszik a különbség, de nem olyan lényeges, mint azt sokan hinnék. 10-ről a 12 megapixelre való ugrás pedig kisebb (plusz 20%) mint a 8-ról 10 megapixelre való váltás (25%), vagyis az esetek legtöbbségében nem jelent valódi előnyt.

A felbontás megnövelésének nemcsak előnye, hátránya is van, hiszen a pixelek méretét csökkenteni kell, hogy az ugyanakkora szenzorfelületen elférjenek, és a kisebb méretű pixelek általában nagyobb képzajt eredményeznek. Természetesen az idők során a finomelektronika és a jelfeldolgozás terén is újítások jelennek meg, amelyek bizonyos fokig kompenzálják a kisebb pixel, nagyobb képzaj problémát. Mivel az EOS 450D csak áprilistól lesz kapható, a 12 megapixeles kép minőségét csak késő tavasszal mérhetjük le, de az már most valószínűsíthető, hogy a 450D képzaja nagyon közel lesz a 400D-jéhez.

Az alábbi táblázatban kiemeltük a fényképezés előnyére váló tulajdonságokat. Nem soroltuk fel a teljes tulajdonságlistát, csak azokat emeltük ki, ahol a három váz között eltérést láttunk. Ha a felvétel módot, fehéregyensúlyt, nézzük, a három fényképezőgépváz között nagyon sok a közös pont. Mindhárom fényképezőgép 9 fókuszponttal rendelkezik, bár szinte biztos, hogy az AF rendszerek között is teljesítménybeli különbségek lesznek majd.

Az alábbi táblázatból világosan kiderül, hogy a 450D közelebb áll az EOS 40D-hez mint a 400D-hez. A hardveres hasonlóságok mellett a 450D és a 40D menüje nagyon hasonlít.

 

 

EOS 400D

EOS 450D EOS 40D
Képérzékelő

10MP CMOS

12MP CMOS

10MP CMOS

A/D átalakítás 12-bit 14-bit 14-bit
Processzor Pentatükör Pentatükör Pentaprizma
Kereső 95%, 0.8x 95%, 0.87x 95%, 0.95x
Élőkép Nem Igen Igen
Élőkép AF lecsapott tükörrel Nem Igen Igen
Élőkép AF felcsapott tükörrel Nem Igen Nem

Többszörös expozíció visszaszámlálóval

Nem Igen Nem
Maximális záridő 1/4000mp 1/4000mp 1/8000mp
Vaku szinkron 1/200mp 1/200mp 1/250mp
Sorozat 3fps 3.5fps 6.5fps
JPEG/RAW puffer 27/10 53/6 75/17
ISO tartomány 100-1600 100-1600 100-3200
Kelvin fehéregyensúly Nem Nem Igen
ISO érték kijelzése a keresőn Nem Igen Igen
Szpot fénymérés Nem Igen (4%) Igen (3.8%)
Világos tónus előválasztás Nem Igen Igen
Magas ISO zajszűrés Nem Igen Igen
Gyors beállító tárcsa Nem Nem Igen
Felső LCD Nem Nem Igen
Hátsó LCD 2.5" 3" 3"
Memóriakártya CF SD/SDHC CF
Akkumulátor NB-2L LP-E5 BP-511/512
Akkumulátor kapacitása 500 600 1100
Wireless csatlakozás (WFT-E3A) Nem Nem Igen
- - - -

Nos mi a következtetés? Ahogy azt már a múltban is megszokhattuk, az EOS 450D képminősége közel lesz a 40D és a 400D vázakéhoz, hiszen képminőség tekintetében a 400D, 20D/30D/40D is nagyon közel áll egymáshoz. Ahol a 20D/30D/40D inkább az ergonómia, a tartósság és a kiegészítőkkel való kompatibilitás terén szerepel jobban, a 350D/400D/450D-hez képest. Például a 40D gyorsbeállító tárcsájával is rendelkezik a hagyományos tárcsa mellett, aminek köszönhetően gyorsan megváltoztathatjuk a blendét, a záridőt vagy az expozíció-kompenzációt, anélkül, hogy külön gombokat kellene ehhez nyomkodnunk. Bár nincs hatással a képminőségre, összességében javítja a fényképezőgép kezelhetőségét.

Az EOS 450D autófókusza élőkép esetén is használható a tükör lecsapása nélkül, amely hasznos lehet, bár ilyenkor kontrasztfelismerő módban működik, amely lassabb és kevésbé precíz a fázisfelismerő autófókuszhoz képest. És bár nem hisszük, hogy az élőkép mód beszámítható-e a "normál" módok közé, a kompaktok esetében ez a divat. A nagyobb felbontású szenzor több energiát igényel, ez csökkenti az üzemidőt és jobban felmelegíti a képérzékelőt. Minél melegebb a szenzor, annál nagyobb a képzaj.

A 40D üzemidő, távirányított expozíció, wireless hálózati adapter támogatása tekintetében már a fölötte lévő osztály, az 5D és 1D(s) szériához mérhető. Ha biztonsági fényképezőgépre van szükségünk, ezek a funkciók nagyon fontosak lehetnek. A 350D, 400D és 450D más akkumulátort használ, más távkioldót és nem támogatják például a WTF-E3A wireless adóvevőt.

Az új 450D a kategóriájához hasonlóan maximális érzékenysége ISO 1600. Egyesek számára viszont a 40D ISO 3200 érzékenysége fontos lehet, ugyanakkor azok számára, akik nem fotóznak rossz fényviszonyok között, nem jelent sokat. Attól függ, hogy mit és mikor fotózunk.

Következtetések

Természetesen eddig nem állt módunkban kipróbálni a Canon EOS 450D-t, így pontos gyakorlati információkkal nem szolgálhatunk, bár annyit elmondhatunk, hogy a 400D-hez képes valóban fejlődést jelent az új 450D főleg funkcionalitás és használhatóság tekintetében. A képminőség valószínűleg szintén hasonló lesz. Aki point and shoot fényképezőgépről tér át erre a vázra, annak óriási fejlődést jelent majd a 450D, és az, hogy SD kártyával dolgozik, szintén előnyt jelenthet, hiszen a jelenlegi point and shoot modellek szintén ezeket támogatják, így az is pozitívum lehet, hogy memóriakártyára nem kell túl sokat költeni. Az EF-S 18-55/3,5-5.6 IS kitobjektív pozitív kritikákat kapott eddig, és alapcsomagban mindössze 100 dollárba kerül, vagyis egy figyelemre méltó, képstabilizátoros kezdő csomagot vihetünk haza.

Aki a 400D-t cserélné le, annak sokkal nehezebb a döntés. Ha a 400D-vel is elégedett volt, akkor semmi értelme, hogy 450D-re váltson. Ha pedig bosszantják a 400D által kiszabott korlátok, akkor inkább a 40D felé érdemes kacsingatnia, főleg hogy a 40D a kezdeti 1300 dollár helyett már 1150 dollárért is megkaphatjuk, vagyis alig 350 dollárral több, mint a 450D (799,99 dollár). A komolyabb fotós számára, aki sokat fényképezik az EOS 40D tartósabb, bár a műanyag váz ellenére a Canon belépő szintű vázai is eléggé strapabíróak.

Ha már nem bírunk többé várni, lévén, hogy még csak február közepe van, és a 450D csak áprilisban kerül forgalomba, ehhez számoljunk még hozzá három hónap magyarországi késést, vagyis a nyár közepéig valószínűleg csak nagy szervezés árán juthatunk hozzá. Ha point and shoot fényképezőgépről váltunk, a 400D így is óriási lépésnek számít, és az ára is kedvezőbb. Ha pedig mindenképpen az új EOS 450D-t akarjuk megszerezni, akkor nem árt előre megrendelni, hogy bebiztosítsuk magunkat.

Kulcsszavak: kamera Canon

Digicam ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Nikon: tükör nélküli videókészítő szett

A Nikon ma bemutatja a videó- és tartalomkészítők számára egyaránt megfelelő első tükör nélküli videókészítő szettjét – a Nikon Z 6 Essential Movie szettet. A készlet biztosítja az igazán lényeges összetevőket a gyors videófelvételhez, és az alapvető eszközöket a kiváló minőségű videók készítéséhez.

2019. szeptember 10. 10:46

A kulcslyuk után itt a mini kulcslyuk

Az informatikai eszközök, a nagyobb felbontású és egyre kisebb kamerák az orvosi technológiák, műtétek, eljárások terén is egyre jelentősebb áttörést eredményeznek: így a sebészet is új korszakba lépett, már Magyarországon is végeznek mini laparoszkópiás műtéteket.

2018. szeptember 13. 11:45

Digitális forradalom zajlik a filmkészítésben

Nem kellenek dollármilliók a jó és sikeres játékfilm készítéséhez, az ötlet, a tartalom sokkal fontosabb, mint a technika - hirdeti Karl Bardosh, azaz Bardos Károly, a digitális újmédia nemzetközi képviselője, a New York-i Egyetem professzora, aki Szekszárdon, a Digi 24 elnevezésű digitális rövidfilmes versenyen adott interjút az MTI-Pressnek.

2011. október 1. 08:43

Videoklippek és szürreális fotók a Szigeten

Igazi cirkusz-kultúrtörténeti gyöngyszem várja az idei Sziget látogatóit. A Cirkusz Galéria egy régi cirkuszi lakókocsi restaurálásának eredménye. A klasszikus cirkuszi külső modern, minimál kortárs művészeti galériát takar, amely a Sziget rendezőinek reménye szerint igazi vizuális találkahely lesz. A galéria megálmodója Matyasi Gábor fotóművész, a fesztivál alatt az ő szürreális fotói, videoklipjei tekinthetők meg a falakon.

2011. július 28. 12:53

Sony SX21E: Kamera vagy távcső?

A nagyteljesítményű, 57x-es optikai zoommal rendelkező új Sony Handycam SX21E-vel akár a teljes képernyőt betöltő közeli felvételek készíthetők kifogástalan képminőségben. S ha ez nem elég, a kibővített zoom 67x-es értékre növelhető látható minőségromlás nélkül.

2011. július 18. 17:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01