EURO-2008: magyaroknak köszönhető az adatdömping
Két magyar találta ki azt a labdarúgó Európa-bajnokságon is alkalmazott rendszert, amelynek segítségével megtudhattuk, hány kilométert futottak a játékosok egy meccsen, vagy hány sikeres passzuk volt.
A zona.hu internetes oldal utánajárt a haditechnikát is alkalmazó Tracab nevű technológiának és az eddig háttérben maradó ötletgazdáknak. A rengeteg adattal szolgáló játékoskövető rendszer elképzelése a cikk szerint magyar találmány.
Az alapötlet a 62 éves Gál Andrástól származik, akit eleinte az érdekelte igazán, hogyan lehetne kiküszöbölni a leshelyzetek téves megítélését. A játékoskövető technológia megvalósításának ötletével barátját, a Svédországban élő Hernádi Róbertet kereste meg. Hernádi sportkarrierje után a svéd szövetségben elnökségi tag, majd hat évig főtitkár is volt, jelenleg pedig főleg sporttal foglalkozó tanácsadó cége van, és a legnagyobb svéd utánpótlás-nevelő klub elnöke.
"Annak idején, amikor a leshelyzet műszaki meghatározásán gondolkoztunk, a magyar kormány épp a svéd Gripenek vásárlásáról tárgyalt, én pedig ismertem a közvetítőket. Andrásnak erről jutott eszébe, hogy a vadászgépben lehet olyan képfeldolgozó technológia, amelyet a fociban is hasznosítani tudnak" - mondta zona.hu oldalnak Hernádi. A Gripeneket gyártó Saabnál végül ráleltek a megfelelő technológiára.
A fejlesztések annyira jól haladtak, hogy 2005-ben létrejött a Svenska Tracab nevű cég, amelyben Hernádi Róbert lett az egyik igazgató, neki és Gálnak mintegy 15 százalékos részesedése van a cégben. Hernádi elmondása szerint eddig körülbelül ötvenmillió svéd koronát, több mint ötmilliárd forintot fordítottak fejlesztésre.
Maga a rendszer, amelyet Tracabnak hívnak, nagyjából 2006-ra lett kész. Egyik legfontosabb erénye, hogy nem kell jeladót felszerelni a játékosokra vagy a labdára. A Tracab tizenhat kamerából, két laptopból és rengeteg képletből áll, a működése csaknem automatikus, de általában ketten felügyelnek rá.
Tulajdonképpen nincs olyan adat, amelyet ne tudna előállítani: kiszámolja a játékos átlagsebességét, legnagyobb sebességét, a meccsen futott távolságot, a passzok számát, a fix pontról ellőtt labda gyorsaságát, de megrajzolja a játékosok "hőtérképét" is, amely azt mutatja, a pálya mely részein milyen gyakorisággal mozgott a focista. Gál azonban úgy véli, találmányuk azért hasznos, mert remekül lehet vele elemezni a taktikát, illetve egy-egy játékos teljesítményét, és így az edzőket is segítheti.
Üzletileg a cégnek az a célja, hogy a komplett rendszer használatáról kössön évekre szóló szerződést. Az európai szövetséggel kapcsolatban álló és a közvetítéseket lebonyolító olasz Delta Tre céggel 2006-ban állapodtak meg, az árat Gál András nem árulta el. Ezért láthatjuk a Bajnokok Ligájában például, hogy a kaputól hány méterről végezhetik el a szabadrúgást.
A svéd első osztályban már jelenleg, szeptembertől pedig Oroszországban is dedikált honlappal fog működni a Tracab. A két országban nemcsak a honlapon lehet majd követni a játékosok mozgását, hanem az edzők egy külön monitoron a meccsen is használhatják. Ehhez egy külön szoftvert fejlesztettek, ami bonyolultabb, s az edzők számára használhatóbban mutatja az adatokat. Folyamatban van ausztriai bevezetés, és elképzelhető, hogy a 2010-es világbajnokságon is használatban lesz a rendszer.
Természetesen szeretnék Magyarországon is bevezetni, de egyelőre nem sok sikerrel jártak, ugyanis nincs olyan komoly szponzor, amely hajlandó kifizetni a technológiát. Gál szerint Magyarországon három-négy évre egymillió euróból ki lehetne hozni a rendszert.
Az ötletgazdák elérték eredeti céljukat is, vagyis a Tracab meg tudja mutatni a lest, de ahhoz, hogy a bírók egy megbízható rendszert használhassanak, még dolgozni kell rajta:
"Szükségünk van az UEFA-ra és a FIFA-ra, hogy a gépek nyelvére lefordítsuk a les értelmezését, a test minden részénél meg kell határozni, hogy túllóghat-e a utolsó védőn" - beszélt a további feladatokról Hernádi Róbert.
Kapcsolódó cikkek
- Steve Ballmer diákok előtt mutatta be az új Windows Live Messengert
- Képességfokozó firmwaretrió a Panasonictól
- Automatizálódik az Adobe Update
- Nyolcezren voltak a virtuális Szoftverbörzén
- Spórolhat a Szoftverbörzén
- Feltörekvőben a vidéki IT vállalkozások?
- Szakértők segítenek a szoftverbörzén
- Jelentős frissítések a Nikon D3s új firmwarejében
- Nikon: Finomabb beállítási lehetőségek a Camera Control Pro 2.7.1-ban
- Újra lesz Szoftverbörze, csak most virtuálisan
Színes ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Már most nézőrekordot állított fel a Hogyan tudnék élni nélküled?
Még messze a december 12-ei premier, de az érdeklődés folyamatosan nő az év lejobban várt magyar filmjének ígérkező Hogyan tudnék élni nélküled? iránt. A Demjén Ferenc slágereire felfűzött zenés romantikus vígjáték első előzetese egy hónap alatt elérte az 1 millió megtekintést, ami azért kiemelkedő, mert ezt eddig idén sem hazai, sem külföldi film nem tudta utána csinálni. Sőt erre az eredményre az elmúlt évtizedben egyetlen magyar film sem volt képes.
Utazási konferencia az Angyalok városában
Egy új tévé színt visz a mindennapokba
Ma már nemcsak azért vásárolunk televíziót, mert a sugárzott műsorokat szeretnénk nézni, hanem mert a forradalmian új készülékek számtalan lenyűgöző funkcióval lettek ellátva. Hozzájárulnak ahhoz, hogy magasabb szintre emeljük a tévézés élményét.
A múlt feltárása, a jövő segítségével!
Kevés izgalmasabb terület létezik a régészetnél. Vajon mi rejtőzik a régi idők, épületek falai mögött? Felfedezések, meglepetések sokasága, amire nem igazán lehet felkészülni. Egy ilyen terepmunkát azonban nem lehet csak úgy, ásóval elvégezni, és még Indiana Jonesnak is óriási segítség egy-egy digitális, innovatív, 21. századi eszköz!
Megéri-e az elektromos autózás?
Az elektromos autók használata ugyan már nem új keletű dolog, mégis még mindig nagyon megosztó témának számít. Vannak megrögzött ellenzői és szinte már vallásos áhitattal tisztelői is ennek a közlekedési eszköznek, de az igazság vélhetően valahol a kettő között lesz. Nagyban múlik ugyanis sok dolog azon is, hogy milyen felhasználói szokásaid vannak a mindennapokban. A következő cikkben azonban összegyűjtöttük az elektromos autózás néhány pozitívumát.