Műanyag tranzisztor: nyitva az út a mesterséges bőr és a humanoid robotok előtt
Marianna Korzov és David Andelman, a Tel-Aviv-i Egyetem, valamint Rafi Sikler, a Ben Gurion Egyetem munkatársai a Physics című folyóiratban jelentették meg az új anyaggal kapcsolatos elemzésüket a jövő felhasználási területeiről.
Az áramot vezető műanyagok iránti kereslet vélhetően lélegzetelállító ütemben növekszik a közeljövőben, a becslések szerint piaca 15,5 milliárd dolláros forgalmat elérve megtízszereződik 2014-re.
Hosszú ideig a műanyagra mint ideális szigetelő jellegű - vagyis az áramot vezetni képtelen anyagra gondoltak, míg végül a hetvenes években végzett néhány kísérlet bebizonyította, hogy bizonyos körülmények között kiváló vezetők is lehetnek. Ugyanakkor több mint harminc évnyi technológiai fejlődésre volt szükség ahhoz, hogy a "játékos" kísérlet eredményét fel is használhassák flexibilis kijelzők, magas minőségű vagy éppen mindössze egy centiméter vastagságú televíziók gyártására.
A fejlődő tudományág, a bionika is igényt tarthat a különleges tulajdonsággal rendelkező plasztikra: segítségével ugyanis olyan robotok állíthatók elő, amelyeknek speciális műanyagból készült bőre az emberi tapintáshoz hasonlóan működhet.
"Arra számíthatunk - írják az elemzők -, hogy ezek az anyagok lassacskán átveszik a szilícium és a fém szerepét, s ezzel egészen új technológiai lehetőségek nyílnak meg előttünk."
Kapcsolódó cikkek
- Bemutatták az EU első intelligensotthon-koncepcióját
- Ilyen lesz a jövő számítógépe
- Tranzisztor egyetlen molekulából
- Öt új technológia, amely megváltoztatja a világot (2. rész)
- Öt új technológia, amely megváltoztatja a világot (1. rész)
- 3D-s kontaktlencséké és kémbiztos nyomtatóké a jövő
- A jövő mobiljait saját hangunk töltheti fel
- XYZ - az igazi asztali PC
- Átlátszó videóvetítő szemüveg a Sonytól
- Bill Gates-hologram Kuala Lumpurban
Infotársadalom ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Izgalmas versenyek a T-esport Bajnokságon
Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2, League of Legends, Brawl Stars és EA Sports FC 24 játékosok mérték össze a tudásukat, köztük két magyar versenyző is.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.