Évi 500 millió dollárt forgalmaz a bérjáték?

Milkovits Gábor, 2008. augusztus 23. 11:12

A Manchesterei Egyetem egyik professzora szerint az online játékokban szerezhető virtuális „arannyal” kereskedő bérjátékosok éves szinten legalább 500 millió dollár értékű forgalmat bonyolítanak illegális tevékenységükkel.

A bérjáték, vagy angol szaknyelven „gold farming” lényege, hogy az általában egy szegényebb országban élő illető egy internetes számítógépes játékban karakterével folyamatosan, monoton módon olyan tevékenységet végez, amivel pontokat, vagy bármilyen a játékban előnyre váltható virtuális javakat gyűjt. Ezeket a pontokat aztán valódi pénzért értékesítik az eBay-en vagy más online csatornán keresztül, olyan játékosok számára, akik történelmileg szerencsésebb helyzetben lévő országokban élve ehhez elegendő pénzzel, ám általában annál kevesebb szabadidővel rendelkeznek. Richard Heeks professzor kutatása szerint a bérjátékosok száma elérheti a 400 ezret, akik havonta fejenként átlagosan 145 dollár jövedelmet termelnek. 80 százalékuk Kínában él, ezért és a tevékenység illegális volta miatt azonban nehéz pontos képet alkotni a pontos arányokról, illetve arról, hogy ki hogyan és milyen módszerekkel jut hozzá a haszon tetemes részéhez. A legtöbb bérjátékos a World of Warcraft játékból él, ám ennek és tulajdonképpen az összes online játéknak a szabályzata tiltja a virtuális javakkal történő kereskedelmet, ami azonnali kizárással jár.

Heeks professzor a BBC-nek nyilatkozva azt is elmondta, abból, amit megtudtak valószínűsíthető, hogy a tevékenységbe komoly szervezett bűnözői csoportok is bekapcsolódtak, amelyek a bérjátékosokat kihasználják, a valódiakat pedig becsapják. Emellett már a kínaiak is alkalmazzák az úgynevezett „outsourcing” technikát, amellyel a náluk is szegényebb térségek, például Vietnam bérjátékosai által termelt virtuális játékelőnyöket „nagykereskedelmi áron” felvásárolják, majd drágábban továbbadják a nyugati felhasználóknak. Heeks szerint a felmérés körülményeinek nehézségei miatt nagy volt a hibahatár, így a piac valós mérete elérheti akár a becsült félmilliárd dollárnak a dupláját is.

Kulcsszavak: játék jog média

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32