Keresztben - keretben

IBM Tivoli

Fekete Gizella, 2000. február 28. 09:49
"A ma már IBM-termékként ismert, de a névadó fejlesztette Tivoli két, egymástól elkülönülő szoftverrendszerből, a nagyvállalati szintű megoldásként ismert Tivoli Enterprise-ból (250 fölötti felhasználó) és a kisebb, 100-1500 felhasználós vállalatokat megcélzó, s ennek megfelelően korlátozott felhasználású IT Directorból áll. Az internet nyújtotta lehetőségek az üzletvitel menedzseléséhez, a végfelhasználókkal és az üzleti partnerekkel való kommunikációhoz ez utóbbival is kiaknázhatók" - mondja Vadász Gábor, az IBM Magyarország Tivoli kereskedelmi képviselője.
Lényeges képességek

"A Tivoli Enterprise modulonként vásárolható meg és telepíthető. A keretrendszer alapú nagyvállalati változat keretébe a komponenstelepítések sorrendjét a rendszerrel kapcsolatos feladatok sürgősségi sora határozza meg. A Tivolit tartjuk az egyetlen ún. keresztplatformos nagyvállalati felügyeleti rendszernek, vagyis minden támogatott platformon, azonos módon működnek a menedzsmentfunkciók. Az új fejlesztések egységesen, operációs rendszertől függetlenül jelennek meg. A felhasználók nyelvére fordítva ez egyszer megszerzett, de az egész szervezetre nézve hosszú ideig értékálló szaktudást is jelent. Másik erősségeként említeném, hogy a Tivolival erőforrások rendelhetők az üzleti folyamatokhoz, és menedzselhetők azok."

"A rendszermenedzsmentnek fontos feladata az adatgyűjtés. Az összegyűjtött adatokat bármilyen létező adatbázisba betehetjük, szükség esetén megjeleníthetjük. A rendszerteljesítmény figyelésekor a meghatározott időközönként mért és adatbázisba tett adatokat grafikonokon kijelezve bármikor láthatjuk a gépek terhelésváltozását, s erről statisztikák is készülhetnek. A rendszerkonfiguráció-változások a frissítések, bővítések követésével kézben tarthatók, adott esetben a PC-s rendszerek költségei átcsoportosításokkal csökkenthetők. Kezelhetők a vállalati erőforrások, és a felügyelet - a veszélyes terhelésértékre felhívva figyelmünket - lehetőséget ad a hibák megjelenése előtti beavatkozásra. A Tivolit ugyanakkor - követve a piaci tendenciákat - egyre inkább az intranet- és internethálózatokon keresztüli működésre hegyeztük ki."

"Nagy, összetett felépítésű cégeknél a Tivoli rendszermenedzsment a biztonságos rendszerműködést támogató helpdesk köré építhető. A helpdesk és az általa megfigyelt környezet paramétereit a Service Desk, míg a változások kezelését a változásmenedzsment végzi, amely minderről a döntéstámogatáshoz is felhasználható dokumentációt készít. A valódi kommunikáció a rendszerfelügyelet és a sok esetben már OEM-termékként a számítógépek (pl. IBM PC-k), illetve más felügyelendő eszközök operációs rendszereibe (Windows NT, Novell, Unix stb.) telepített Tivoli Agentek között folyik."

Katasztrófa pedig nincs!

"A hazai (Mol Rt., Paksi Atomerőmű Rt., Audi Hungária Motor Kft., Sulinet projekt) Tivoli-projektek tapasztalatait összegezve, itthon még részfunkciókban gondolkodnak az elsősorban heterogén rendszerek felhasználói. Pedig ma már nem költséghelyként, hanem inkább bevételteremtő infrastrukturális szolgáltatásként kell(ene) a nagyvállalatoknak számon tartaniuk az informatikát. S mint ilyentől, más infrastrukturális (áram-, gáz-, telekommunikációs) szolgáltatáshoz hasonlóan meg kellene követelniük a nagy biztonságú működést. Ennek eszköze az említett referenciahelyeken a rendszerfelügyelet, nevezetesen a Tivoli."

"A felívelőben lévő e-business támogatásához készült IBM e-business alkalmazási keretrendszer egyik bázisa is a Tivoli" - veszi át a szót Gacsal József, az IBM szoftverterületének marketingmenedzsere -, "amellyel a működésüket informatikára alapozó cégek képesek rendszereiket folyamatosan kézben tartani. Fontos kérdés ezért az új eszközök beilleszthetősége. Először csak a végponton lévő hardverek bekapcsolására volt igény, de ma már, ami hálózatba köthető - a pagerektől a mobiltelefonokon át a hűtőládákig -, az mind vezérelhető, felügyelhető. Ezért a Tivoli-partnerek távolról felügyelhető megoldásokat, Tivoli Ready eszközöket készítenek. Mára már nem a Tivoli végzi a keretrendszerekhez való igazítást."

Rend a lelke…

"Mint a legtöbb nagyvállalati informatikai projektnél, a Tivoli esetében is a vállalatvezetés kőkemény elhatározására és kiállására van szükség. Csak így vezethetők be zökkenőmentesen a Tivolihoz igazító különböző szabályozók" - folytatja Gacsal. "A vállalat szabályozott működését célzó, IT-alapokon nyugvó rendszerek (vállalatirányítás, döntéstámogatás) bevezetésén átesett cégeknél kisebb a megrázkódtatás, hiszen a projektek végeredményben - a vállalat szempontjából nézve - hasonlók. Ez azt jelenti, hogy egy már kialakult rendet a Tivoli képes áttenni a maga folyamataira, nyelvére, így egy vállalatvezető egy SAP- és egy Tivoli-képernyőn - más-más aspektusból ugyan, de - cége ugyanazon folyamatait láthatja. Így a projekt sikertényezői megegyeznek a már említett implementációéval, s inkább az a kérdés, mit vezetnek be előbb, illetve mennyire merészek, felvállalják-e ezek egyidejű bevezetését. Mivel fájdalmas és bonyolult művelet, ez utóbbitól óvjuk a felhasználót. Nem elhanyagolható szempont a felügyeletek alkalmazásával kapcsolatos dilemmában, hogy a rendszerfelügyelet az informatikai vezetők, rendszergazdák fluktuációjának kísérőjelenségét, a velük vándorló tudás, ismeret házon belül tartását is megoldja."

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01